• Anonym ("betjänten"...)

    Sambon skaffade sig en hund mot min vilja och förväntar sig att jag ska bära huvudansvaret...

    Hej familjeliv. Jag behöver råd!!! 
     Jag har en relation sedan lite drygt 3 år tillbaka och sedan 1 år tillbaka bor vi ihop. Mycket har hänt sedan dess men jag skulle framförallt säga att  vi har två stora problem från min sida i vår relation. Jag ser otroligt mycket potential i oss men det kantas med bråk och tjafs och vi är inte helt överens när det kommer till vissa bitar. Vårat största problem är djuren... Hundarna.. 


    Min sambo har två jakthundar. När vi träffades hade han en jakthund. Denna har han eg inte någon tid för utan lämpar gärna över den på både mig och sina föräldrar. Mot min vilja valde han att skaffa en till när vi redan var sambos och bodde ihop. Mig veterligen ska sådana beslut vara gemensamma om båda ska vara inblandad i djurens omvårdnad(!). Vi hade massor av bråk om detta innan och han valde att göra det trots att jag var 200% emot att ha en jakthund till. Eftersom han inte tar ansvar för den han redan har.


    Jag själv har schäfer och tycker det ska vara enkelt att ha hund. Denna hund är med mig lös. Totalt okomplicerad. Lyssnar på inkallning, håller sig runt mig när vi är ute. Är hon med i bilen så är hon helt tyst och väntar och totalt obrydd om vad som händer utanför bilen. (när jag tog med en av hans hundar och den fick sitta i bilen och jag stod 20 meter bort så gnagde den sönder min hundbur....)


    Jag är därmed noll intresserad av att släpa runt på två totalt ouppfostrade jakthundar som drar, rycker och sliter axlarna ur led på mig när jag ska ta en trevlig promenad på morgonen...  Min sambo gör väl i princip inget för att aktivera eller uppfostra sina hundar.. Han tar en kort promenad på kvällen som max, klappar på dom och jagar med dom när årstiden tillåter det. Han å andra sidan säger åt mig att jag inte får ha två hundar. (vilket jag tycker är helt sjukt eftersom han skaffade hund nr 2 mot min vilja och till skillnad från honom så ser jag verkligen till att min hund får precis allt den behöver för att må bra). Jag tränar, aktiverar och stimulerar min hund dagligen. Vi tävlar. Jag lägger tid på min hund varje dag. Skulle jag skaffa en hund till vet han antagligen  med sig att han får promenera med sina jakthundar helt själv. Något han inte gör idag. Han tycker helt enkelt att det är mitt jobb att dom ska få en promenad på morgonen... 

    Med tanke på hur han skaffade sin hund nr 2 mot min vilja så känner jag personligen att jag har så himla svårt att klicka med domhär hundarna. Jag köper att han hade en hund innan. Men när han aktivt väljer att skaffa en till mot min vilja så blir situationen så svår.. Så många gånger vi bråkat om hundarna... Jag ogillar dom. Jag vill inte ha dom alls. Och det blir en situation som blir näst intill ohållbar. Hade han ansvarat för sina djur och inte dumpat över något på mig som han väljer att skaffa hade saken varit en annan. Om jag sluppit ha något ansvar för dom. Men han förväntar sig att jag ska sköta dom, jag ska mata dom, jag ska städa efter dom. Den ena hunden har dessutom haft mkt svårt för att bli rumsren i hundgården. Den har gärna gått in inomhus i huset för att både kissa och bajsa... Då tycker min sambo att det är jag som ska städa upp efter hans hund. Det är mitt ansvar att hundarna blir ordentligt rastade och han ringer gärna hem och "kollar" ifall jag gått promenad med dom (jag arbetar hemifrån heltid). Åker jag bort hemifrån tar jag alltid min hund med mig. Lämnar aldrig över min hund till min sambo. Det gör saken inte bättre heller att hans ena hund, hanen försöker para sig med min ungtik mellan löpen. Hanen beter sig då precis som när han har löptik på besök. Min sambo försvarar det med att "han tycker väl att hon luktar gott"... och att "han måste ju få kolla läget"... Men saken är den att jag INTE vill ha någon överkåt hanhund som ska antasta min tik....


    Hur kan vi få en hållbar situation hemma? Jag har räknat att hans hundar kommer leva i säkert 8-10 år till. Det känns som en hel oändlighet.. Hur ändrar jag min inställning? Finns det något magiskt recept som gör att man kan känna kärlek för hundarna?  Finns det någon här som varit i hyfsat samma situation?.. Ibland känner jag verkligen att snart tar jag min hund och flyttar härifrån... Att ett särboförhållande är något som jag tom skulle kunna överväga... Vet dock att min sambo INTE skulle kunna tänka sig det.. Men situationen är sååå himla jobbig :( ..  Hade min sambo tagit sitt hela ansvar över dom hundar han valt att skaffa hade saken varit en annan. Han propsar ju alltid på att det är "våra djur".. Ja men när en part säger NEJ till att utöka med ytterligare en jakthund och gör klart att jag inte kommer hjälpa till med någon mer jakthund- att det redan räcker med att vi har en hund som han inte har tid med".. ... 


     


    Snälla hjälp mig... vad gör jag??? :(  Min högsta önskan är en hållbar situation hemma... Men jag tycker verkligen att det är jobbigt... Och jag känner verkligen ingen kärlek alls till djuren när han väljer att skaffa helt mot min vilja.... Å sedan förväntar sig att jag ska ta rätt på djuren fast jag gjorde klart innan att dom skulle bli hans ansvar...  Men han lä'mpar i det stora hela huvudansvaret på mig... 

  • Svar på tråden Sambon skaffade sig en hund mot min vilja och förväntar sig att jag ska bära huvudansvaret...
  • Anonym (Djurägare)

    Djurägare som inte tar hand om och uppfostrar sina djur har noll respekt från min sida. Jag hade dumpat sambon för länge sen.

  • Anonym ("betjänten"...)

    Ja det är ingen reda alls. Jag försöker få ordning och struktur hemma då jag även sköter hela hemmet själv utan hans hjälp då han aldrig är hemma eller "aldrig har tid". Men situationen med hundarna är hemsk... Och jag tycker verkligen att det är jobbigt att känna så dåligt för hans hundar. Önskar att jag tyckte om dom. Det är ju inte deras fel att dom är ostimulerade och ouppfostrade.. Som på morgonen så brukar min hund bli helt galen av att hon är glad när vi vaknar.. Hon vrålar rätt ut och nu har vi under en tid kommit tillrätta med det problemet genom struktur och att hon inte ska få någon uppmärksamhet och bekräftelse förens hon är 100% lugn... Hon ska ha lagt sig ner och slutat låtit innan hon får kontakt med oss och innan hon får gå ut för att göra sin morgonkiss...


    Däremot om hans hane för en gångs skull har brottom och VRÅLAR och skäller när vi kommer ner. Då är det fullt OK med argumentet att "han vill ju gå ut"... Då direkt när hans hund beter sig på ett sätt då liksom gäller inga regler och strukturer alls överhuvudtaget.. Vilket gör att det blir helt kaos med dom rutiner vi försöker ha för att få det lugnt hemma och inget nöjesfält i köket när vi kliver upp på morgonen med vrålande och stressade hundar som vet att dom ska få springa ut i samma sekund som vi kliver innanför köksdörren...... 


    det är bara kaos... Samma problem och samma känslor sedan dag1... Vet inte alls hur vi ska komma tillrätta med dethär.. Å jag avskyr hans djur mer och mer och det är verkligen sååå himla jobbigt att känna så... OCh på samma vis så blir jag ju att känna ett avsky över sambons beteende också mot mig... Och jag har sagt i över ett års tid ... 1,5 års tid att han bara får mig att känna mig som en resurs... Finns ingen struktur alls... Blir galen...

  • Fiona M

    Sköter man inte sina djur ska man inte ha dem.

    Vad är hans argument för att du ska göra det och inte han? Varför gör du det?

  • Anonym (jaha)

    Självklart ska du inte behöva befatta dig med hunden eftersom hon skaffade den mot din vilja.

    Fast frågan är varför du öht vill leva med en person som resonerar så egoistisk och hänsynslöst som hon gör?

    1) Hon körde ju över dig totalt när hon skaffade hunden mot din vilja, är ni sambos bestämmer ju du lika mycket över ert hem som hon gör

    2) Sen är hon så jävkla egotrippad att hon dessutom tycker du ska ta hand om en hund som hon tvingade på dig mot din vilja.

    Vad ser du i henne? Jag hade dumpat henne i samma sekund hon kom hem med hunden.

  • Anonym (jaha)
    Anonym (jaha) skrev 2021-09-22 11:57:29 följande:

    Självklart ska du inte behöva befatta dig med hunden eftersom hon skaffade den mot din vilja.

    Fast frågan är varför du öht vill leva med en person som resonerar så egoistisk och hänsynslöst som hon gör?

    1) Hon körde ju över dig totalt när hon skaffade hunden mot din vilja, är ni sambos bestämmer ju du lika mycket över ert hem som hon gör

    2) Sen är hon så jävkla egotrippad att hon dessutom tycker du ska ta hand om en hund som hon tvingade på dig mot din vilja.

    Vad ser du i henne? Jag hade dumpat henne i samma sekund hon kom hem med hunden.


    Tog fel på kön, byt ut hon mot han... ber om ursäkt.
  • Anonym ("betjänten"...)
    Anonym (jaha) skrev 2021-09-22 11:58:32 följande:
    Tog fel på kön, byt ut hon mot han... ber om ursäkt.
    Hahahaha Förstod att du slängt om genusen i ditt svar! Lugnt!
  • Fiona M

    Och när du beskriver mer förstår jag inte varför du är kvar.

    På vilket sätt är det här ett förhållande med ömsesidig respekt och hänsyn?

  • Anonym ("betjänten"...)
    Fiona M skrev 2021-09-22 11:57:17 följande:

    Sköter man inte sina djur ska man inte ha dem.

    Vad är hans argument för att du ska göra det och inte han? Varför gör du det?


    Nä det är lite så jag känner också. Jag skaffar mig inte djur som jag sedan förväntar sig att han ska sköta om årets alla dagar och jag engagerar mig bara när jag har "lust".. Det retar dessutom gallfeber på mig att han i teorin förbjuder mig att ha en till hund.. "För det räcker med tre hundar"... Nej säger jag till min sambo. Jag har en hund, du har två. Och det är inga problem ifall jag vill ha en till hund eftersom jag engagerar mig i mina djur. Det är allt annat än vad du gör...


    Han lovade mig också dyrt och heligt att jag inte skulle behöva befatta mig alls med hans nya hund... Men ändå stör han sig på att jag itne vill gosa, klappa mm på hans hundar... 

  • Anonym (K)

    Det är ju ganska självklart att du bör avsluta relationen! Särskilt om du vill ha barn i framtiden, för den där bör du absolut inte skaffa barn med!! Men oavsett, gör slut. Han är en idiot och skitstövel.

  • fjanten

    Men VARFÖR är du tillsammans med idioten? Vad får du ut av detta? Han lämpar över två ouppfostrade hundar på dig, hjälper inte till hemma, och är helt otacksam. Varför vill du leva ihop med en sådan tölp??? Hade lämnat honom snabbare än tåget...

Svar på tråden Sambon skaffade sig en hund mot min vilja och förväntar sig att jag ska bära huvudansvaret...