• blomsterflicka

Högskolebehörig? Hur?

Hej!

Är det någon som vet om man blir behörig att söka till högskolan om  man läst samhälle, matematik, engelska, svenska + gjort högskoleprovet och läst de kurser som krävs för den särskilda behörigheten?

Jag har alltså läst just dessa kurser och dessa kurser endast!

Och i valet urval läggs man i?

Någon som vet?

• Svar på tråden Högskolebehörig? Hur?
  • HeidiHR

Kolla upp det program/kurs du vill läsa på uni och se vilka särskilda behörighetskrav de har. Slutbetyg på 2350 poäng och de särskilda behörigheterna just den utbildningen kräver. Ibland kan du också få ytterligare meritpoäng beroende på vad du ska söka, jag fick tex 0,5 poäng extra för att jag hade läst psykologi då jag skulle söka ssk-programmet.

högskoleprovet är i sig inte meriterande men ökar dina chanser att komma in då du söker i fler urvalsgrupper.

• blomsterflicka
    Anonym (Anonymen) skrev 2021-09-23 06:49:02 följande:

Text från en högskola:

Om den sökande kan styrka
    Godkänt betyg i Svenska/Svenska som andra språk A + B eller Svenska/Svenska som andra språk 1, 2 och 3, Engelska A eller Engelska 5 och 6, Matematik A eller Matematik 1a, b eller c, Samhällskunskap A eller Samhällskunskap 1b (alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2), samt tre års arbetslivserfarenhet efter 22 års ålder görs bedömningen att den grundläggande behörigheten uppfylls.

För att kunna konkurrera med ett meritvärde i urvalet krävs i dessa fall ett giltigt högskoleprovsresultat. 

Ponera nu att det är till just denna högskola jag vill söka till och har läst kurserna som krävs för den särskilda behörigheten + att jag har gjort högskoleprovet + att jag har arbetslivserfarenheten. 
    Frågan är:

Räcker det (utöver det som står ovan) att man endast läst samhälle, svenska, matematik och engelska för att kunna söka dit?
  • Anonym (Fråga!)
    blomsterflicka skrev 2021-09-23 09:10:19 följande:

Ponera nu att det är till just denna högskola jag vill söka till och har läst kurserna som krävs för den särskilda behörigheten + att jag har gjort högskoleprovet + att jag har arbetslivserfarenheten. 

Frågan är:

Räcker det (utöver det som står ovan) att man endast läst samhälle, svenska, matematik och engelska för att kunna söka dit?

Verkar vara speciella regler. Kontakta skolan och fråga. Om jag läser rätt krävs tex tre års jobb efter 22.

Vidare måste du göra högskoleprovet för att inte komma sist i kön.

Kontakta högskolan!
  • blomsterflicka
    Anonym (Fråga!) skrev 2021-09-23 09:35:13 följande:
    Verkar vara speciella regler. Kontakta skolan och fråga. Om jag läser rätt krävs tex tre års jobb efter 22.

Vidare måste du göra högskoleprovet för att inte komma sist i kön.

Kontakta högskolan!
    Jamen herregud MÄNNISKA... jag har ju skrivit att jag har arbetslivserfarenheten!!! Och jag har gjort högskoleprovet!!!! Shiz, har du ens läst inlägget????

Min fråga är egentligen enkel.
  • Anonym (ppp)
    blomsterflicka skrev 2021-09-23 09:57:34 följande:
    Jamen herregud MÄNNISKA... jag har ju skrivit att jag har arbetslivserfarenheten!!! Och jag har gjort högskoleprovet!!!! Shiz, har du ens läst inlägget????

Varför blir du oförskämd? Om det nu är så enkelt, så ringer du till den högskola du är intresserad av och frågar! Det är det allra bästa och snabbaste sättet att få korrekt svar, inte att hänga här. 
  • Anonym (Fråga!)

Om frågan är enkel borde du kunna svara på den själv.

Du har inte skrivit att du har tre år arberslivs efter du fyllt 22. Du har inte skrivit vilka kurser du har i eng och sve mfl

Spalts upp villkoren, läs noga och sätt kryss om du uppfyller. Bara kryss =behörig
  • Anonym (Fråga!)

Nej, det räcker inte att du tex läst kurs i matematik. Du måste ha fått godkänt på någon av kurserna Matematik A eller Matematik 1a, b eller c,
  • Jemp
    blomsterflicka skrev 2021-09-23 09:10:19 följande:

Frågan är:

Det är ju precis det som står i inlägget du har citerat?
  • blomsterflicka
    Jemp skrev 2021-09-23 12:00:18 följande:
    Det är ju precis det som står i inlägget du har citerat?
    Fast varför tjatar alla om gymnasieexamen eller folkhögskola (2-3 år) eller långa komvux studier då???
Svar på tråden Högskolebehörig? Hur?