Anonym (E) skrev 2021-09-27 15:58:59 följande:
Man låser inte in pengarna, du sparar dom var du vill.
Det finns massor med människor som har ett bra sparande, det avgör inte hur mkt man får i pension. Det som avgör storleken på pensionen är din lön samt antal år du arbetat.
Man får göra som man vill, men man ska inte klaga sedan när det är dags att plocka ut pension, att den är liten. De allra flesta har haft många år på sig att spara. Vi har hört sedan massor av år tillbaka att man får mindre i pension än vad man har i lön.
Ja kan man spara dom som man själv vill så är det ju självklart det bästa, ska man låsa in dom tills man går i pension är det ju betydligt sämre. Det kan hända väldigt mycket långt innan man blir pensionär som gör att man vill ha sina pengar.
Jag vet mycket väl vad som avgör pensionens storlek och har man inte råd att spara så har man liksom inte, alla sitter inte med direktörslöner.
Ja man får göras som man vill, precis, men man ska inte klaga sen när regeringen försämrar folkpensionen allt mer i och med att de ser att befolkningen kan lösa det själva. Vill staten inte ta ansvar för pensionerna då tycker jag det är ärligare att de säger det och sen minskar skatten så pass så gemene man får lösa pensionen själv.
Jag tycker det är uselt av våra politiker att alltjämt försämra pensionen som de har gjort de senaste årtiondena. Vad fn får vi för våra skattepengar liksom, inte är det en dräglig pension trots att folk har varit en god skattebetalare i hela sina arbetsliv trots sina låga löner.