• Anonym (Avis75)

Avundsjuka på bonusar

Jag lever sedan några år med min sambo och hans barn. Jag känner en ständig avundsjuka till att han gör allt för dessa bortskämda vuxna barn. Han anser att det är synd om dem att de ska behöva jobba, de vill ha än mopedkörkort, moped, vanligt körkort och bilar, samt allt betalt för jägarexamen, kläder till detta, årskort för ishockey samt fotbollsmatcher etc. Det tar liksom aldrig slut. Dessutom vill de ha resor som han skall betala etc. De har en mamma som inte tycker att hon har råd eller vill betala för dem, vilket är sunt. Däremot köper hon dyrt hus, dyr bil samt all möjlig lyx till sig själv, eftersom hon vet att min sambo ändå står för allt vad gäller barnen.

Detta gör mig helt galen och jag känner en sån enorm avundsjuka. Jag vill ju skapa något med honom, men han har bara de vuxna barnen i huvudet och hur han kan skämma bort dem.

Det har tom gått så långt att han funderar på att köpa ett boende utomlands åt det ena barnet, eftersom han tycker inte att hen ska behöva bo i någon ful hyresrätt eller inneboende.

Hur skall jag tänka för att inte explodera inombords?!

• Svar på tråden Avundsjuka på bonusar
  • Ess
    Anonym (Avis75) skrev 2021-09-23 12:59:37 följande:

Nej, det som stör mig är att mamman till barnen säger att hon inte har råd att erbjuda barnen något, men köper all lyx till sig själv, medan min sambo satsar alla sina pengar och besparingar på barnen som redan hade kunnat arbeta själva.

Det låter ju utan tvekan som om det rör sig om vuxna människor, så jag är inte det minsta förvånad att mamman anser att de själva får jobba sig till det de vill ha.

Problemet är inte att mamman lägger sina pengar på sig själv, utan att pappan köper in sig hos sina vuxna barn.

Men det finns inte mycket mer att göra än att påtala för honom vad du tycker. Väljer han att inte lyssna så får du lämna honom om du är tillräckligt trött på dem.
  • Anonym (I)

Är barnen bortskämda i övrigt också? Hjälper inte till med något hemma etc? I den åldern som de är i borde de ju både hjälpa till hemma samt sommarjobba för att få egna pengar. Annars lär de ju bo hemma i all evighet, fortsatt bortskämda med att pappa betalar allt. Jag har svårt för bortskämda barn och tycker att man gör dem en björntjänst så jag hade nog också stört mig.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Avis75) skrev 2021-09-23 13:56:11 följande:

Jag är avundsjuk för att jag tycker att det är dålig uppfostran och önskar att han hade mer tid och pengar över till oss! Så ja, jag är ego, jag vet!!

Håller med om att mamman inte har med detta att göra alls och att det är upp till honom vad han gör med sina pengar etc, men jag känner mig drabbad som ser på när de skäms bort helt enkelt. Kanske för att mina barn aldrig fick detsamma av sin pappa eller mig.

De är 19 och 16 år gamla, så den yngre är ju inte så gammal, men tycker ändå att man kanske hade kunnat hjälpa till i hemmet och tjäna pengar eller sommarjobbat. Den äldre orkar inte jobba extra, eftersom hen vill "sova ut"!

Jag ville egentligen inte låta bitter och jobbig, men vill vädra mig lite och höra om någon annan tänker som jag!

Min sambo tjänar inte så mycket, max 36.000 kr/mån och har knappt råd att renovera sitt badrum, varför jag reagerar.

Jag skulle vilja resa iväg eller kanske köpa en lägenhet utomlands som vi har pratat om, eller en finare bil. Men då har han ju inte råd, eftersom allt går till barnen. När vi ska ut och äta på restaurang så ska vi alltid dela på en förrätt och en efterrätt samt en öl. Likadant med julklappar eller födelsedagspresenter så får hans barn för 10.000 kr var, medan jag får något för 500 kr. Det känns som att jag inte är värd något och att allt som betyder något är hans barn.

Så barnen är inte vuxna. Eller ja, det ena är myndigt men det är möjligt att han fortfarande är försörjningsskyldig för denne. Även om så inte är fallet är det yngre barnet ett barn, omyndig tonåring. Du skrev vuxna för att det ska låta ?värre? än vad det är och få mer medhåll. Antagligen för att du skäms och vet att du har fel i dina åsikter/känslor. Det brukar vara därför man ljuger eller överdriver i sin berättelse. Hur som helst, vad han ger sina barn har du inte med att göra överhuvudtaget. Att du blir avundsjuk är ditt problem. Gå i terapi. Eller bättre, gör slut och förbli singel eller träffa en man utan barn och ex så du inte har något att vara svartsjuk på.
  • Anonym (Avis75)

Väldigt skilda åsikter här!!

Jag har egen ekonomi och bor med min sambo sedan länge.

Jag delar inte ekonomin utan betalar en hyra som han kommit på och som går till barnen. Därför känner jag lite som att det jag ger honom använder han på dem och det är hans sak såklart.

Jag vet att det inte är min sak, men behövde vädra mig. Har svårt för bortskämda barn. Jag har hjälpt mina barn, men alltid sagt att om de önskar sig något, såsom en bil eller något annat så måste de kämpa själva först. Sedan hjälper jag till så att det i verkligheten är så att jag betalar kanske mer än hälften, men de måste kämpa själva först, så de lär sig.

Och här pratar vi om en man som har ganska dålig lön men vill att barnen ska leva som om de hade rika föräldrar och det handlar nog om hans dåliga samvete för skilsmässan.

• hammarhajen

För mig är det självklart att man kan få betala för sina barn, om man vill och har råd. Du är betydligt mer vuxen än barnen och har väl egen inkomst, som du kan slösa på dig själv?

Hur mycket lägger du på sambon? Era presenter till varandra borde väl vara ungefär likvärdiga, tänker jag.  

• Mrs Moneybags
    Anonym (Avis75) skrev 2021-09-23 16:29:12 följande:

Jag delar inte ekonomin utan betalar en hyra som han kommit på och som går till barnen. Därför känner jag lite som att det jag ger honom använder han på dem och det är hans sak såklart.

Jag vet att det inte är min sak, men behövde vädra mig. Har svårt för bortskämda barn. Jag har hjälpt mina barn, men alltid sagt att om de önskar sig något, såsom en bil eller något annat så måste de kämpa själva först. Sedan hjälper jag till så att det i verkligheten är så att jag betalar kanske mer än hälften, men de måste kämpa själva först, så de lär sig.

Och här pratar vi om en man som har ganska dålig lön men vill att barnen ska leva som om de hade rika föräldrar och det handlar nog om hans dåliga samvete för skilsmässan.

Om det är hans lägenhet/hus som du betalar hyra till borde du rimligtvis ha ganska mycket kvar av din lön efter att alla räkningar är betalda? Det är ju ofta billigare att vara hyresgäst än att underhålla ett helt hus med allt vad det innebär. Om jag vore dig skulle jag prioritera mig själv och köpa fina saker till mig själv för mina pengar. 

Ha inte svårt för barnen, ha svårt för deras pappa som skämmer bort dem. Barnen uppstod inte i ett vakuum och de skämde inte bort sig själva. 

Men om du känner dig bortprioriterad efter flera år tillsammans har jag svårt att se att det kommer bli bättre. 
  • Jemp
    Anonym (Avis75) skrev 2021-09-23 13:56:11 följande:

Jag är avundsjuk för att jag tycker att det är dålig uppfostran och önskar att han hade mer tid och pengar över till oss! Så ja, jag är ego, jag vet!!

Håller med om att mamman inte har med detta att göra alls och att det är upp till honom vad han gör med sina pengar etc, men jag känner mig drabbad som ser på när de skäms bort helt enkelt. Kanske för att mina barn aldrig fick detsamma av sin pappa eller mig.

De är 19 och 16 år gamla, så den yngre är ju inte så gammal, men tycker ändå att man kanske hade kunnat hjälpa till i hemmet och tjäna pengar eller sommarjobbat. Den äldre orkar inte jobba extra, eftersom hen vill "sova ut"!

Jag ville egentligen inte låta bitter och jobbig, men vill vädra mig lite och höra om någon annan tänker som jag!

Min sambo tjänar inte så mycket, max 36.000 kr/mån och har knappt råd att renovera sitt badrum, varför jag reagerar.

Jag skulle vilja resa iväg eller kanske köpa en lägenhet utomlands som vi har pratat om, eller en finare bil. Men då har han ju inte råd, eftersom allt går till barnen. När vi ska ut och äta på restaurang så ska vi alltid dela på en förrätt och en efterrätt samt en öl. Likadant med julklappar eller födelsedagspresenter så får hans barn för 10.000 kr var, medan jag får något för 500 kr. Det känns som att jag inte är värd något och att allt som betyder något är hans barn.

Ok så barnen är inte vuxna trots allt och du verkar inte riktigt veta vad avundsjuk betyder?

Du tjänar väl egna pengar?
  • nihka

Jag tycker inte det låter som du är så mycket avundsjuk på bonusarna som du är lack för att han inte investerar i ert förhållande, och då menar jag inte bara pengar. Han lever fattigt för att barnen ska ha lyx och du dras med i hans val så länge ni lever tillsammans.

Hur mycket betalar du i hyra och vad har han för omkostnader för boendet som han står för själv?

Om du skulle flytta ut, skulle han öht ha råd att bo i huset själv med tanke på hur mycket han lägger på barnen?

Har han sparpengar eller håller han på och sparar för att köpa en lägenhet utomlands till sitt äldsta barn, eller var kommer i så fall dessa pengar ifrån?
  • sextiotalist

Så om jag tolkar dig rätt, du känner att du bidrar till den högre standarden som både din sambo och hans barn har, men får inte ta del av den.
    Jo, jag tycker nog att det överskottet du ändå bidragit till kunde skvätt över till dig också. 
    Jag hade nog funderat på att bli särbo, för att känna att man ger och ger och inget får tillbaka kan vara tufft.
    Man känner sig utnyttjad, det är ingen känsla man mår bra av
  • Anonym (F)

Betalar du bara hyra? Vad ingår i den? Mat?

Du borde rimligtvis få mycket pengar över att spendera på dig själv, eller på en resa tillsammans med honom.

En ekonomiskt stark person kan bortse från ?dyra? bonusbarn. Vad handlar detta om? Att du stör dig på att han skämmer bort ungarna eller att han lägger för lite pengar på dig? Eller bägge?
Svar på tråden Avundsjuka på bonusar