• Koopa3oopa

    16 månader vaken 3-4 h varje natt

    Hej!

    Min snart 16 månaders gamla dotter sover jättedåligt på nätterna. Hon har under hela första året vaknad varannan/var tredje timma, men då somnat om fort när jag ammade. Innan har det bara dugit att sova brevid mig, för snart 2 mån sedan slutade vi amma, det var TOKjobbigt, tog 1h av skrik innan hon somnade när pappa nattar, hon vaknade sen varje/varannan timme och gallskrek, gick ibland fort att somna om, ibland ytterligare 1h av skrik/jag gick ut i vagnen. Detta höll på i ca 3 veckor, vi höll på att bli tokiga. Sen gick det bättre, hon kunde ibland vakna 1-2 gånger och somna om själv. Detta varande dock inte länge utan nu har ett nytt helvete börjat. Nu somnar hon bra kl 19, vaknar kanske lån gång men nattas om fort (allt av pappa, hon blir bara mer ledsen när jag försöker). Sen vaknar hon mellan 1-2 och är helt omöjlig att få att somna om. Brukar bli att hon somnar runt 4-5 av att jag går med henne på promenad i vagnen. Jag kan inte få henne att somna om och min sambo orkar inte ta hela nätterna.

    Hon sover nu i egen säng, hon kommer inte längre till ro brevid oss utan blir arg och ska ur sängen. Jag tror hon är närhetstörstande på nätterna, hon säger mamma ofta så jag tror hon saknar mig, samtidigt blir hon inte nöjd hur jag än bär mig åt. Vad ska vi göra??!! Känner någon igen sig?!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-23 13:53
    Glömde tillägga att hon gnäller och skriker så mycket och vi har sån sömnbrist att vi också börjat bli arga på henne på nätterna för vi är så utmattade, schyssta henne högt och jag kan ryta till på henne om säga saker som "lägg dig ner" eller "tyst" argt. Får så dåligt samvete :(

  • Svar på tråden 16 månader vaken 3-4 h varje natt
  • sextiotalist
    Koopa3oopa skrev 2021-09-23 13:49:06 följande:

    Hej!

    Min snart 16 månaders gamla dotter sover jättedåligt på nätterna. Hon har under hela första året vaknad varannan/var tredje timma, men då somnat om fort när jag ammade. Innan har det bara dugit att sova brevid mig, för snart 2 mån sedan slutade vi amma, det var TOKjobbigt, tog 1h av skrik innan hon somnade när pappa nattar, hon vaknade sen varje/varannan timme och gallskrek, gick ibland fort att somna om, ibland ytterligare 1h av skrik/jag gick ut i vagnen. Detta höll på i ca 3 veckor, vi höll på att bli tokiga. Sen gick det bättre, hon kunde ibland vakna 1-2 gånger och somna om själv. Detta varande dock inte länge utan nu har ett nytt helvete börjat. Nu somnar hon bra kl 19, vaknar kanske lån gång men nattas om fort (allt av pappa, hon blir bara mer ledsen när jag försöker). Sen vaknar hon mellan 1-2 och är helt omöjlig att få att somna om. Brukar bli att hon somnar runt 4-5 av att jag går med henne på promenad i vagnen. Jag kan inte få henne att somna om och min sambo orkar inte ta hela nätterna.

    Hon sover nu i egen säng, hon kommer inte längre till ro brevid oss utan blir arg och ska ur sängen. Jag tror hon är närhetstörstande på nätterna, hon säger mamma ofta så jag tror hon saknar mig, samtidigt blir hon inte nöjd hur jag än bär mig åt. Vad ska vi göra??!! Känner någon igen sig?!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-23 13:53
    Glömde tillägga att hon gnäller och skriker så mycket och vi har sån sömnbrist att vi också börjat bli arga på henne på nätterna för vi är så utmattade, schyssta henne högt och jag kan ryta till på henne om säga saker som "lägg dig ner" eller "tyst" argt. Får så dåligt samvete :(


    Funderar. Är det kanske så att hon får somna för tidigt.  Testa att skjuta fram tiden då hon ska sova.
    Sedan kanske det också är så att hon behöver närheten under natten, så varför inte samsova ett tag till
  • Erica94

    Vi hade samma situation med dottern, vaken flera timmar och man höll på att bli galen!

    Hur ser det ut med vila på dagen? Jag vet, låter galet och jag var HELT emot att sluta med vila så tidigt men på inrådan av BVC provade vi först att minimera och ganska omgående ta bort vilan på dagen. Vi fick rätt jobbiga eftermiddagar men hon sov hela nätterna sen!!!!!

  • Koopa3oopa
    sextiotalist skrev 2021-09-23 14:31:00 följande:

    Funderar. Är det kanske så att hon får somna för tidigt.  Testa att skjuta fram tiden då hon ska sova.

    Sedan kanske det också är så att hon behöver närheten under natten, så varför inte samsova ett tag till


    Vi har provat att lägga henne kl 21, det blir samma bekymmer fast hon vaknar då kl 4 och vill va uppe till 7-8 och sova igen. Jag hade gärna samsovit, men det funkar inte sen jag slutade amma tyvärr :(
  • Koopa3oopa
    Erica94 skrev 2021-09-23 14:46:50 följande:

    Vi hade samma situation med dottern, vaken flera timmar och man höll på att bli galen!

    Hur ser det ut med vila på dagen? Jag vet, låter galet och jag var HELT emot att sluta med vila så tidigt men på inrådan av BVC provade vi först att minimera och ganska omgående ta bort vilan på dagen. Vi fick rätt jobbiga eftermiddagar men hon sov hela nätterna sen!!!!!


    Vad skönt att höra att vi inte är ensamma! Ja, det låter ju omöjligt att ha henne vaken hela dagen, men såklart att dra ner på vilan successivt vore idé att prova! Var er dotter ungefär lika gammal då?
  • Erica94
    Koopa3oopa skrev 2021-09-23 16:21:57 följande:

    Vad skönt att höra att vi inte är ensamma! Ja, det låter ju omöjligt att ha henne vaken hela dagen, men såklart att dra ner på vilan successivt vore idé att prova! Var er dotter ungefär lika gammal då?


    Ja, 1 år och 8 månader tror jag hon höll på tills vi tillslut rådfrågade BVC. Var såå skeptisk, nu i efterhand ångrar jag bara att vi väntade så länge haha
  • Themis

    Vi fick vår första hela natt när sonen var 15 månader.

    Sen fick vi rätt omgående ta bort dagsömnen för han har aldrig sovit lika mycket som andra barn, och om vi inte ville tillbringa livet med 3-4 timmars kamp varje kväll så fick han lägga sig kl 21 från 3 års ålder. Han somnade sällan före 22 ändå och gick glatt upp kl 06.45.

    Svägerskan trodde inte på mig när vi var på landet på midsommar men då var han uppe till en bit över midnatt och väckte dem ändå kl 06.15! (Jag är själv också ljuskänslig och sover mindre den tiden på året)

    Alla barn behöver inte lika mycket sömn och det enda man gör med att följa "normalreglerna" då är att trötta ut sig själv. Våga testa att låta barnet vara vaket lite längre. Vi fyllde på med en rejäl vällingflaska innan sängdags för att göra honom mätt och varm. Han vaknade i början en gång på natten, då gav vi ny välling, men pushade gradvis tiden framåt 5 minuter åt gången så att den flaskan förflyttades till frukosten och då blev det frukost istället.

    Så småningom fasade vi ut kvällsvällingen med mindre och mindre pulver så den blev tunn, och sen bara blev den ointressant och då tog vi bort den.

    Vi fick nästan aldrig någon vakentid bara vi vuxna, men vi hade mer vaken mys- och samtalstid när vårt barn var litet.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Filttofflan

    Hej!

    Prata med ditt BVC, om det stödet inte är tillräckligt kan ni be sköterskan om remiss till barnhälsovården. Där kan en få samtalsstöd, både för att hjälpa barnet till bättre sömn men också för att få prata av sig om sina egna känslor och frustration i situationen.

    I väntan råder jag att ta hjälp av nätverket runtom er, om det finns ett sådant. Kan en morförälder eller kompis (som barnet är välbekant med) sova hos er och ta barnet en del av uppvaken? Eller kan någon i er närhet hjälpa till med vardagssysslor så ni får mer återhämtning alt. kan ni betala er ur en del såsom städtjänst och matkassar.

    Rulla vagn-podden hade nyligen ett avsnitt om sömn och hur en på ett fint och lugnt sätt kan hjälpa barnet till bättre sömn, utan att behöva använda skrikmetoder.

    Sist men inte minst; Just nu är ni i detta och sömnbrist är outhärdligt. Men en dag kommer hon att sova bättre, detta kommer inte att vara för evigt. Hoppas det snart vänder!

  • nernu

    Vad menar du med att det inte funkar att samsova för att du slutat amma?

Svar på tråden 16 månader vaken 3-4 h varje natt