• Deceree1

    Min katt biter mig i huvudet!

    Hej.

    Jag skulle behöva lite råd angående min katt. Jag har haft bara hundar i 35 år, men ingen katt.

    För ca 2 1/2 år sen tog jag över en Devon Rex som nu är 8 år. Hon är helt underbar och jag älskar henne nåt otroligt mycke. Hon vill alltid vara nära mig och sover hos mig under täcket varje natt.

    Men, hon har en del beteenden som jag tycker är lite konstiga?.

    Hon väcker mig på nätterna och vill att jag ger henne mat. Jag kan inte ge stora portioner då hon kan spy då. I början så satt hon vid mitt huvud ( på natten) och krafsade jätteförsiktigt men allteftersom så har hennes metoder blivit betydligt hårdhäntare.

    Hon ger mig liksom en dansk skalle med ansiktet i huvudet på mig och vaknar jag inte snabbt och kan putta undan henne varsamt så börjar hon tugga i hårbotten! En gång vaknade jag av att hon satt o borstade håret på mig med tassen, ända inifrån hårbotten o ut i längderna.

    Är det nån som vet varför hon gör så lr har en katt som gör likadant? Att bli väckt varje natt av en dansk skalle är inte så kul när man är trött. Hon har många beteenden som är konstiga tycker jag, men va vet jag egentligen?.. jag har ju bara haft hund?

  • Svar på tråden Min katt biter mig i huvudet!
  • Anonym (L)

    Min katt brukar också "krafsa" mig i håret eller nafsa, för att jag ska klappa henne. Hon visar tydligt att hon blir nöjd när man klappar.
    Hon gör så även när jag är vaken, och på andra ställen än i håret. Men när man försöker sova är det ju galet irriterande. Jag brukar helt enkelt knuffa bort henne när hon håller på så.


    Stänga till sovrummet kanske blir värre för dig själv, katter brukar vara otroligt ihärdiga med att krafsa och jama. 


    Som andra skrivit, ha torrfoder framme på natten, håller hon på och stör dig, knuffa ner henne. Det är tålamodskrävande och man får göra det tusen gånger om, men de brukar ge sig åtminstone litegrann. Min katt brukar inte bita mig på nätterna längre men hon kan krafsa ibland, men puttar jag ner henne så blir hon skitsur och går iväg ett tag istället för att bara fortsätta.

  • Mantrasina

    Sluta genast belöna beteendet genom att ge henne mat eller ens någon uppmärksamhet när hon väcker dig! Allra helst bör du stänga ute henne ur sovrummet en period tills hon har förstått att det inte lönar sig. 

    Du kan prova med aktivitetsmatskålar för att få henne att äta långsammare och kanske kan du då ha mat framme kontinuerligt, beroende på hur det går. 

    Prova också att leka rejält med henne innan du går och lägger dig på kvällen, så att hon gör av med överskottsenergi. Ibland är det där skon klämmer snarare än att det är maten som behövs. Ibland är det också rent uppmärksamhetssökande, så försök lägga en del tid på henne under den vakna delen av dygnet. 

    Men det viktigaste är att du slutar belöna henne när hon väcker dig nattetid!

  • Deceree1
    Anonym (L) skrev 2021-09-24 12:14:49 följande:

    Min katt brukar också "krafsa" mig i håret eller nafsa, för att jag ska klappa henne. Hon visar tydligt att hon blir nöjd när man klappar.

    Hon gör så även när jag är vaken, och på andra ställen än i håret. Men när man försöker sova är det ju galet irriterande. Jag brukar helt enkelt knuffa bort henne när hon håller på så.

    Stänga till sovrummet kanske blir värre för dig själv, katter brukar vara otroligt ihärdiga med att krafsa och jama. 

    Som andra skrivit, ha torrfoder framme på natten, håller hon på och stör dig, knuffa ner henne. Det är tålamodskrävande och man får göra det tusen gånger om, men de brukar ge sig åtminstone litegrann. Min katt brukar inte bita mig på nätterna längre men hon kan krafsa ibland, men puttar jag ner henne så blir hon skitsur och går iväg ett tag istället för att bara fortsätta.


    Ja, jag ska prova de där med torrfoder till natten men hon måste somna så jag får smyga ut o fylla upp annars äter hon upp all o sen spyr
  • Deceree1
    Mantrasina skrev 2021-09-24 12:16:18 följande:

    Sluta genast belöna beteendet genom att ge henne mat eller ens någon uppmärksamhet när hon väcker dig! Allra helst bör du stänga ute henne ur sovrummet en period tills hon har förstått att det inte lönar sig. 

    Du kan prova med aktivitetsmatskålar för att få henne att äta långsammare och kanske kan du då ha mat framme kontinuerligt, beroende på hur det går. 

    Prova också att leka rejält med henne innan du går och lägger dig på kvällen, så att hon gör av med överskottsenergi. Ibland är det där skon klämmer snarare än att det är maten som behövs. Ibland är det också rent uppmärksamhetssökande, så försök lägga en del tid på henne under den vakna delen av dygnet. 

    Men det viktigaste är att du slutar belöna henne när hon väcker dig nattetid!


    Jag ska tänka på det :)
  • neverpreggo
    Deceree1 skrev 2021-09-24 12:53:51 följande:
    Ja, jag ska prova de där med torrfoder till natten men hon måste somna så jag får smyga ut o fylla upp annars äter hon upp all o sen spyr
    Haha nej du kommer inte kunna lura katten. Byt typ av matskål till natten istället.
  • neverpreggo

    Sen är det inte farligt för katten att vara lite hungrig och vänta på frukosten.

  • Guldnovan
    Deceree1 skrev 2021-09-23 14:46:41 följande:

    Undrar varför de blir en massa frågetecken när jag skriver


    Sidan accepterar inte smileys från mobilen
  • Guldnovan

    Att hon buffar dig i huvudet är inget ovanligt. De gör så, ibland knuffar hon på min kaffemugg i handen så kaffet skvätter...

  • Anonym (kisse)

    Finns ju matskålar med chipläsare. Går säkert att ställa in vilka tider den kan öppnas.


    Om inte annat tror jag att har den fri tillgång så kommer den lära sig det till slut och inte hetsäta för det finns mat jämt.

  • Inteutanproblem

    Finns där inte matskålar med tillhörande foderbehållare, där man kan programmera mängd och hur ofta den fyller på i skålen? En sån skulle kunna fungera. Dom lär sig ganska snart klockslagen på när foder kommer ner i skålen.

    Att kräkas om man får för stora portioner (hur stort är för stort för henne?) kan indikera på lite känslig mage i from av ex gastritkänningar. Små men ofta mål kan vara det som funkar för magen då.

  • Anonym (hg)

    Min ena katt spyr också ibland pga av hon äter för fort, det finns ju skålar som är gjorda så att de inte ska kunna äta lika snabbt, tex

    Karlie Flamingo
    Trixie Cat board

    testa nåt sånt, på brädan (undre länken) kan du ju fylla på ganska mycket mat på kvällen så kan din katt roa sig med den under natten. 

  • Anonym (G)

    Omg vad obehagligt. Hade ej haft den katten i sovrummet nattetid

  • Bestemor

    Katter är väldigt egensinniga och det går oftast inte att få dem att sluta med sådana där beteenden, det brukar kallas självständighet.

    Kattmänniskor tycker att just det är charmen med katter , att ägaren finns till för katten och inte tvärtom som det är med hundar.

    (Jag är hundmänniska)

  • Guldnovan
    Bestemor skrev 2021-09-25 19:12:08 följande:

    Katter är väldigt egensinniga och det går oftast inte att få dem att sluta med sådana där beteenden, det brukar kallas självständighet.

    Kattmänniskor tycker att just det är charmen med katter , att ägaren finns till för katten och inte tvärtom som det är med hundar.

    (Jag är hundmänniska)


    Lite så är det ju. Hundar har ägare och katter betjänter...
  • Deceree1
    Bestemor skrev 2021-09-25 19:12:08 följande:

    Katter är väldigt egensinniga och det går oftast inte att få dem att sluta med sådana där beteenden, det brukar kallas självständighet.

    Kattmänniskor tycker att just det är charmen med katter , att ägaren finns till för katten och inte tvärtom som det är med hundar.

    (Jag är hundmänniska)


    Haha, de va roligt att höra :) jag är ju också hundmänniska och har lite svårt att förstå kattens beteende. Min hund förstår vad jag menar o jag förstår vad min hund menar. Ibland kommer jag på mig själv när jag säger till katten: jag kommer snart, jag ska bara gå o handla, gå o lägg dig så kommer jag sen:))

    Katten förstår ju inte de. Men de gör ju hunden. Vartenda ord :))))
Svar på tråden Min katt biter mig i huvudet!