Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!
Du har ingen dom sedan tidigare.
Lever du under ordnade förhållanden, har arbete?

Du har ingen dom sedan tidigare.
Lever du under ordnade förhållanden, har arbete?

är din kompis tidigare dömd?

Jag är 21 år, köpt min egna lägenhet med mina föräldrars hjälp. 
 Jobbar på Swedbank och går ekonomiprogrammet på GU. Aldrig dömd för något tidigare, aldrig ens varit misstänkt.

jag tror inte brottet kommer rubriceras som bedrägeri, är nog snarare stöld eller snatteri

Det finns helt klart en risk att ni kommer att bli dömda för det där. Dagsböter är väl det som känns mest aktuellt isf. Antingen kommer de döma er lika om de misstänker samarbete eller så kommer du ensam att åka på det, eftersom det var du som scannade varorna. Och ja, du kommer så klart att ha en ev. dom på ditt register ett långt tag framöver om det blir så. Domen kommer däremot aldrig att försvinna, t ex om någon ringer Tingsrätten och frågar om det. 
 PS - Det är också olagligt att provsmaka godis i affären.

Om åklagaren rubricerar det som stöld så måste det också finnas uppsåt. Det räcker inte med slarv för att dömas
www.lawline.se/answers/glomde-scanna-varor-i-en-butik

Är tacksam till de som gett konkreta tips och bra råd. Ni andra som bara hoppar på och tar rollen som åklagare, er önskar jag bara de värsta i livet. 
 Lagtext säger att man görs skyldig till brottet om man hade uppsåt att tillägna sig föremålet. Varorna var inte mina = jag hade inte uppsåt att tillägna mig föremålet. 
 Rekvisit är inte uppfyllt. 
 Tack och hej.