• elsakarlsson06

    Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

    Hej! Jag och min vän var och handlade på Ikea. Det var min vän som handlade och jag hjälpte till att skanna varorna. I stress, skannade jag allt på vagnen men då mycket av sakerna var dubbletter dubbelskannade jag dessa saker. Av misstag har vi missat skanna varor värt 2000 kronor. Vi köpte 14 artiklar och endast 9 kom med på kvittot Jag antog att min vän som skulle betala kollade på skärmen så att allt stämde, och min vän antog att jag skannat allt korrekt.

    Vi är nu misstänka för bedrägeri för att ha vilselett Ikea.

    Hon ville betala för varorna som inte kom med men fick inte.

    Jag skulle inte ha några av varorna men hjälpte ändå till att skanna.

    Ja undrar nu hur stora chanserna är att vi fälls för detta, och vad påföljderna kan bli. Kommer vi få samma straff eller kan de bedömas olika?

    De va ju såklart inte min mening å inte skanna allt och jag skulle inte ens ha några av sakerna, har förklarat för polisen att det självklart inte var meningen och jag var lix bara med för att hjälpa.

    Jag har mått varit sömnlös och inte ätit sedan detta inträffade, jag har aldrig dömts för något annat, eller ens haft nånting med polisen att göra. Vågar knappt provsmaka godis i en affär.

    Jag vet att uppsåt för gärningen måste bevisas för att dom ens ska kunna ta vidare detta, men hur kan jag bevisa att det inte var min mening?

    Tänk om de inte tror mig?

    Ska jag då hamna i belastningsregistret för att jag kom med som bärhjälp till Ikea, och gjorde ett misstag?

    Jag förstår att ingen kan på rak arm svara på detta, men om nån har varit med om liknande tidigare hade det varit till tröst att höra hur det gått för er .

  • Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!
  • elsakarlsson06

    Jag är 21 år, köpt min egna lägenhet med mina föräldrars hjälp.

    Jobbar på Swedbank och går ekonomiprogrammet på GU. Aldrig dömd för något tidigare, aldrig ens varit misstänkt.

  • Mortiscia80

    Det finns helt klart en risk att ni kommer att bli dömda för det där. Dagsböter är väl det som känns mest aktuellt isf. Antingen kommer de döma er lika om de misstänker samarbete eller så kommer du ensam att åka på det, eftersom det var du som scannade varorna. Och ja, du kommer så klart att ha en ev. dom på ditt register ett långt tag framöver om det blir så. Domen kommer däremot aldrig att försvinna, t ex om någon ringer Tingsrätten och frågar om det.

    PS - Det är också olagligt att provsmaka godis i affären.

  • erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 22:24:27 följande:

    Jag är 21 år, köpt min egna lägenhet med mina föräldrars hjälp.

    Jobbar på Swedbank och går ekonomiprogrammet på GU. Aldrig dömd för något tidigare, aldrig ens varit misstänkt.


    Jag kan såklart inte veta vad som kommer hända.
    Men det finns chans att detta läggs ner av åklagaren.
    Om du blir hörd av åklagaren så var ärlig , du är ostraffad och lever under ordnade förhållanden. Det är en fördel för dig nu.
    Det finns chans att åklagaren lägger ner direkt utan att dra det vidare. Tar han/hon det vidare till tingsrätten så har du chans att bli friad där. 
    Skulle du bli fälld i tingsrätten så kan du överklaga till hovrätten.
  • elsakarlsson06
    erikaABC skrev 2021-09-23 22:23:46 följande:

    är din kompis tidigare dömd?


    Nej, samma sak med henne.
    Mortiscia80 skrev 2021-09-23 22:28:31 följande:

    Det finns helt klart en risk att ni kommer att bli dömda för det där. Dagsböter är väl det som känns mest aktuellt isf. Antingen kommer de döma er lika om de misstänker samarbete eller så kommer du ensam att åka på det, eftersom det var du som scannade varorna. Och ja, du kommer så klart att ha en ev. dom på ditt register ett långt tag framöver om det blir så. Domen kommer däremot aldrig att försvinna, t ex om någon ringer Tingsrätten och frågar om det.

    PS - Det är också olagligt att provsmaka godis i affären.


    Fast det var inte jag som knappade på skärmen och godkände att alla varit med skannade, inte heller jag som betalade eller tog kvittot. Jag fick inte ens se kvittot.

    Jag hade såklart ingen uppståt att sno saker som inte ens var menade till mig? Det var till HENNES nya lägenhet hon flyttat till.

    Det är väl snarare hon som löper större risk att bli dömd.

    Och ja- jag vet att det är olagligt, därav har jag aldrig gjort det :)
  • elsakarlsson06
    erikaABC skrev 2021-09-23 22:31:55 följande:

    jag tror inte brottet kommer rubriceras som bedrägeri, är nog snarare stöld eller snatteri


    Vi är misstänkta för bedrägeri har polisen sagt.
  • elsakarlsson06
    erikaABC skrev 2021-09-23 22:29:36 följande:

    Jag kan såklart inte veta vad som kommer hända.

    Men det finns chans att detta läggs ner av åklagaren.

    Om du blir hörd av åklagaren så var ärlig , du är ostraffad och lever under ordnade förhållanden. Det är en fördel för dig nu.

    Det finns chans att åklagaren lägger ner direkt utan att dra det vidare. Tar han/hon det vidare till tingsrätten så har du chans att bli friad där. 

    Skulle du bli fälld i tingsrätten så kan du överklaga till hovrätten.


    Tack för ditt svar.

    Tror du det är stor chans att det tas vidare? Nu är det ju en polisutredning.

    Kan det vara så att jag fälls utan att uppståt är bevisat, enbart på att dom inte tror på mig?
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!