Inlägg från: erikaABC |Visa alla inlägg
  • erikaABC

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Du har ingen dom sedan tidigare.
    Lever du under ordnade förhållanden, har arbete?

• erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 22:24:27 följande:

Jag är 21 år, köpt min egna lägenhet med mina föräldrars hjälp.

Jobbar på Swedbank och går ekonomiprogrammet på GU. Aldrig dömd för något tidigare, aldrig ens varit misstänkt.

Jag kan såklart inte veta vad som kommer hända.
    Men det finns chans att detta läggs ner av åklagaren.
    Om du blir hörd av åklagaren så var ärlig , du är ostraffad och lever under ordnade förhållanden. Det är en fördel för dig nu.
    Det finns chans att åklagaren lägger ner direkt utan att dra det vidare. Tar han/hon det vidare till tingsrätten så har du chans att bli friad där. 
    Skulle du bli fälld i tingsrätten så kan du överklaga till hovrätten.
  • erikaABC

jag tror inte brottet kommer rubriceras som bedrägeri, är nog snarare stöld eller snatteri

• erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 22:32:02 följande:
    Nej, samma sak med henne.
    Mortiscia80 skrev 2021-09-23 22:28:31 följande:

Det finns helt klart en risk att ni kommer att bli dömda för det där. Dagsböter är väl det som känns mest aktuellt isf. Antingen kommer de döma er lika om de misstänker samarbete eller så kommer du ensam att åka på det, eftersom det var du som scannade varorna. Och ja, du kommer så klart att ha en ev. dom på ditt register ett långt tag framöver om det blir så. Domen kommer däremot aldrig att försvinna, t ex om någon ringer Tingsrätten och frågar om det.

PS - Det är också olagligt att provsmaka godis i affären.

Fast det var inte jag som knappade på skärmen och godkände att alla varit med skannade, inte heller jag som betalade eller tog kvittot. Jag fick inte ens se kvittot.

Jag hade såklart ingen uppståt att sno saker som inte ens var menade till mig? Det var till HENNES nya lägenhet hon flyttat till.

Det är väl snarare hon som löper större risk att bli dömd.

Och ja- jag vet att det är olagligt, därav har jag aldrig gjort det :)
    Jag tror också din kompis ses som huvudansvarig
  • erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 22:34:05 följande:
    Tack för ditt svar.

Tror du det är stor chans att det tas vidare? Nu är det ju en polisutredning.

Kan det vara så att jag fälls utan att uppståt är bevisat, enbart på att dom inte tror på mig?
    Allt som är under polisutredning tas inte vidare. Det kan läggas ner av åklagaren.
    Ja, om de inte tror på dig så fälls du. Det är därför det är en fördel för dig att du inte tidigare är dömd och lever under ordnade förhållanden.
  • erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 22:32:31 följande:
    Vi är misstänkta för bedrägeri har polisen sagt.
    ok. vi får se om åklageren rubricerar det på samma sätt
  • erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 22:46:23 följande:
    Våldtäcksmän går fria men jag som kom till Ikea som bärhjälp får en prick pgd av slarv. Man måste ju älska Sverige
    Ge inte upp ännu
    DEt kan som sagt läggas ner av åklagaren
    Och skulle åklagaren dra det vidare så är du inte dömd ännu, det är tingsrätten som avgör
    Kommer det till tingsrätten så ser du till att tacka ja till försvarare
    Skulle du bli fälld där så kan du överklaga till hovrätten
  • erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 22:53:54 följande:
    Har sån oro, jag kan inte leva med detta om det skulle bli att jag fälls. Detta är verkligen inte jag, är fortfarande i chock över att jag ens är misstänkt för detta.

Hela processen äter upp mig.
    Jag förstår dig. Försök att inte ta upp allt hemskt i förskott. Det kan ju faktiskt bli så att det läggs ner.
  • erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 23:12:46 följande:
    Vi har ju redan varit i polisförhör?

Dom vet ju exakt vad som hände, kan ju inte ändra mig nu och dessutom ljuga? Jag trodde ju inte att hon skannat resten det var jag som skulle skanna.

Vad finns att erkänna? Jag har ju inte missat att skanna något med mening.
    Om du sa sanningen i polisförhöret så ska du inte hitta på en ny historia.
    Det är standard att åklagaren drar upp att du inte säger samma sak nu som i polisförhöret. Då tycker åklagaren att du inte är ärlig, du är inte en trovärdig person som talar sanning. 
  • erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 23:52:16 följande:
    Har också läst om detta, det som oroar mig är att åklagaren väljer att inte tro på mig, då finns det inget annat göra. Jag kan ju omöjligen bevisa att jag aldrig hade nån avsikt att sno.
    Ja men det är inte åklagaren som bestämmer om du ska bli dömd. DEt gör tingsrätten
  • erikaABC
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-27 18:06:30 följande:

Är tacksam till de som gett konkreta tips och bra råd. Ni andra som bara hoppar på och tar rollen som åklagare, er önskar jag bara de värsta i livet.

Lagtext säger att man görs skyldig till brottet om man hade uppsåt att tillägna sig föremålet. Varorna var inte mina = jag hade inte uppsåt att tillägna mig föremålet.

Rekvisit är inte uppfyllt.

Tack och hej.

Uppdatera oss när du fått besked från åklagaren
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!