Inlägg från: LadyJane |Visa alla inlägg
  • LadyJane

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

erikaABC skrev 2021-09-23 23:41:07 följande:
    Om åklagaren rubricerar det som stöld så måste det också finnas uppsåt. Det räcker inte med slarv för att dömas

www.lawline.se/answers/glomde-scanna-varor-i-...
    Att missa att scanna 36% av varorna är inte trovärdigt att det skulle vara slarv. Det är ju inte små kolor vi pratar om utan saker som tar rätt stor volym och dessutom för ett stort belopp. Är det inte slarv så finns ett uppsåt.
  • LadyJane
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 10:24:11 följande:
    Alla som påpekar att det inte var slarv behöver faktiskt inte svara i tråden.
    De småsaker jag missade var 3 gångjärn som hon hade plockat på sig och som låg under alla möbler, dom såg jag inte ens. det som kostade mycket var en matta som hon hade plockat två av, jag trodde jag hade dubbelskannat den då det pep till två gånger när jag skannade mattan.

Ett straffförläggande syns också i belastningsregistret för de som inte vet de :).
    Och jo, det är hela världen att ha en dom på sig om man vill ha ordning i sitt liv, vilket jag har och vill fortsätta ha.
    Vill du inte få svar så ska du inte starta trådar. Det betyder att startar du en tråd får du acceptera att du får svar som du inte vill ha. Sluta läsa och skriva istället för att kräva att människor anpassar sina svar efter ditt behag.

Du räknar upp 4 varor, den 5:e då?

Det är liksom inte trovärdigt att det är slarv eftersom det är vad varenda snattare hävdar. Det finns knappt en enda som erkänner att de gjort något dumt utan det var slarv, stress och allt annat mellan himmel och jord. Visst det kanske är slarv för den del men i och med att alla hävdar samma sak så kommer ingen att bli trodd, inte ens de som är ärliga.

Så det är bara att spotta i nävarna och erkänna att du gjort fel oavsett hur felet begicks. Det är bara att ta lärdom och se till att det inte sker igen.
  • LadyJane
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 10:24:11 följande:
    Och jo, det är hela världen att ha en dom på sig om man vill ha ordning i sitt liv, vilket jag har och vill fortsätta ha.
    Näe.
    Det beror helt på vilket jobb det är och vad det handlar om och hur många förläggande det är.

Det finns rätt gott om arbetsgivare som inte accepterar ett föreläggande för stöld eller snatteri medans andra gör det. Andra accepterar inte våld osv. Förstagångsförbrytare ses inte lika allvarligt som de som har det som livsstil.

Det beror helt enkelt på och vilken konkurrens det är om ett visst jobb.
  • LadyJane
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 10:52:07 följande:
    Har du aldrig varit på Ikea?
    Varför frågar du?
    För att alla som varit på IKEA har samma åsikt som du?
  • LadyJane
    Kexsmula skrev 2021-09-24 10:53:33 följande:
    Hur klarade folk sig innan dessa sajter? Ringde folk verkligen tingsrätten varje gång de träffade en ny partner?
    Många råkade rätt illa ut på ett sätt man inte behöver göra idag. Det finns ju anledning varför man startade register som UC osv.
    Det här är ett cirkelresonemang som liknar det kring barnaga. Det kan ju inte vara skadligt med aga för folk överlevde uppenbarligen före 1979...

Man ska självklart använda de redskap som finns för att inte ge kriminaliteten fritt spelrum.

Och andra sidan, vad spelar det för roll om någon kollar upp dig? Du lär inte märka det mer än att någon kanske tackar nej till att köpa eller sälja något till dig?
  • LadyJane
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 10:56:35 följande:
    Du är inte till någon hjälp, jag bad inte om din åsikt gå upp och läs inlägget jag frågade OM NÅN VARIT MED OM DETTA TIDIGARE.

Ha de bra.
    Du skriver på ett öppet forum där det står alla fritt att svara vad de vill om de vill.
    Om du inte accepterar det så rekommenderar jag att du slutar att vistas i tråden.
    Frågor på det?

• LadyJane
    Daisy28 skrev 2021-09-24 11:04:03 följande:
    Är ni inte beredda att ta ett strafförellägande så avvakta. Många som varit med om likanande. Brukar landa i en fällade dom i TR och böter om några månader. Att gå ut med obetalda varar brukar leda till fällande dom.  Framföallt när man lastat varororna, skannat, sett kvittot och aktiv bekräftat att betalningen är ok. Troligtvis inte för dig men för din kompis.
    Ikeas kassor frågar dessutom en eller om det är två gånger om man är säker på att man scannat alla varor...
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!