Inlägg från: Egon den stora |Visa alla inlägg
  • Egon den stora

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

Hänger inte med här.

Det är din kompis som handlar och trycker på skärmen, då antar jag att det är hon som är misstänkt? Eller godkände du beloppet?

Om bara 9 av 14 varor scannades in så kommer ingen tro på att det var ett misstag. Hon bör garanterat bli fälld.

Hur kom delen med godis in i bilden? Hur vanligt är det ens att affärer har provsmakning av godis? Ibland delar dom ut lite diverse smakportioner, men knappast av godiset väl? Eller menar du att du tänker tanken på att snatta i lösgodiset? Fast då är det ju inte provsmakning utan just snatteri.

• Egon den stora
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 22:53:54 följande:

Har sån oro, jag kan inte leva med detta om det skulle bli att jag fälls. Detta är verkligen inte jag, är fortfarande i chock över att jag ens är misstänkt för detta.

Hela processen äter upp mig.

Om det gått till som du säger så vidhåller du bara din berättelse.

Du hjälpte en kompis att bära och scanna in vissa varor. Du trodde att hon scannat resten. Det är hennes grejer, hon godkände och betalade. Du har inte haft något att tjäna på det hela eftersom det som sagt är din kompis saker
  • Egon den stora
    KittyK80 skrev 2021-09-23 23:03:04 följande:

Jag är mycket tveksam att de kommer att tro på den förklaringen. Det var bara 14 artiklar och hela 5 av dem blev inte skannande. Över en tredjedel. Mycket märkligt. Och hur kan man inte upptäcka att det blev 2 000 kr billigare? Nej, det låter inte trovärdigt alls, ärligt talat. En skannar helt galet fel och den andra upptäcker det inte vid betalning. Låter verkligen som något planerat.

Du har helt rätt. Ingen kommer att tro på att det var ett misstag. Inte jag heller, i alla fall inte från kompisens sida. Hon kanske chansade och räknade med att kunna skylla allt på elsa om det sket sig?
  • Egon den stora
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 23:04:49 följande:

Men jag trodde inte hon skannat resten, antog verkligen bara att allt blev rätt och kom med. Jag kunde ju inte veta vad allt skulle kosta eftersom att det inte var mina saker.

Jag menade nog mer att det är den versionen du skulle ta om du vill klara dig.

Men annars är det väl bara att erkänna? Du säger att du scannade alla varor och därmed tar du på dig hela ansvaret för det hela. Din kompis är helt oskyldig och litade helt på dig. Blir det bättre?
  • Egon den stora
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 23:12:46 följande:

Vi har ju redan varit i polisförhör?

Dom vet ju exakt vad som hände, kan ju inte ändra mig nu och dessutom ljuga? Jag trodde ju inte att hon skannat resten det var jag som skulle skanna.

Vad finns att erkänna? Jag har ju inte missat att skanna något med mening.

Ok. Det som finns att erkänna är ju att du enbart scannade 9 av 14 varor. Om det var meningen eller inte lär inte spela någon roll. Hade du själv trott på berättelsen om du hört den? Om det här kommer till rätten så blir du eller ni dömda med väldigt stor sannolikhet. Men det är ju inte mycket att göra åt det nu.

Sedan kan man mycket väl ändra sig mellan polisförhör och rätten. Det är inte alls ovanligt.
  • Egon den stora
    Kexsmula skrev 2021-09-24 01:17:45 följande:

Jag tror åklagaren kommer lägga ned åtalet då du inte är dömd sedan innan och din vän inte heller är det. MEN om du ända skulle bli dömd så är det inte hela världen att ha en dom på sig. Det suger att betala böter, men det är inte hela världen att ha en ?prick i registret? som folk tror. Det kommer inte ligga dig i fatet annat än om nyfikna vänner och grannar kollar upp dig på Mr. Koll eller Alexander och skvallrar om det. I övrigt påverkar det inte ens liv.

De arbeten som kräver utdrag ur brottsregistret får inte del av domar för små skitsaker.

Fast när man handlar något på tex blocket eller Facebook så gör man ju alltid en koll. Finns det dom så väljer man bort den, eller när man tar in en ny hyresgäst. För att inte tala om när man ska skaffa en partner. Så visst spelar det en otrolig roll
  • Egon den stora
    Daisy28 skrev 2021-09-24 07:35:25 följande:

Be din vän kontakta åklagaren och fråga om eventuellt strafföreläggande. Om din vän tar på sig detta lär åklagaren bli nöjd. Om du får ett strafföreläggande acceptera och betala böter. Fördelen är att det är avslutat sen, dvs ingen oro, och det inte finns i tingsrättens regegister.

Bästa förslaget hittills, men det kräver ju att kompisen tar på sig ansvaret, och det vet man ju inte om hon vill.
  • Egon den stora
    Kexsmula skrev 2021-09-24 10:53:33 följande:

Helt ärligt så har jag aldrig kollat upp någon på Mr Koll om jag ska köpa något på Blocket eller Fejjan. Jag är old school och åker hem till personen jag vill köpa av, granskar varan och snackar lite och köper därefter saken om den motsvarar mina förväntningar. Om personerna ifråga snattat för 5 år sedan eller rökt lite hasch spelar ju ingen roll. Har kollat upp partners - efter att jag blivit tillsammans med dem - för nyfikenhetens skull men aldrig tänkt att jag skulle dumpa eller välja bort dem pga något som står i deras register. Jag är så luttrad att jag vet att det som står i en som kan vara långt ifrån sanningen. Dessutom har jag alltid fått den infon från dem själva ofta långt innan. Hur klarade folk sig innan dessa sajter? Ringde folk verkligen tingsrätten varje gång de träffade en ny partner?

Hyresbolagen kollar inte upp sina hyresgästers brottsregister, om man bor i andra hand kanske personen är överdrivet nojig och kollar, men igen - vad är den informationen egentligen värd och hur relevant är den? De flesta bor inte i andra hand heller eller hyr hus/lägenhet av privatpersoner.

Du är nog rätt ensam. Jag kollar givetvis mina hyresgäster.
  • Egon den stora
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 10:24:11 följande:

Alla som påpekar att det inte var slarv behöver faktiskt inte svara i tråden.

De småsaker jag missade var 3 gångjärn som hon hade plockat på sig och som låg under alla möbler, dom såg jag inte ens. det som kostade mycket var en matta som hon hade plockat två av, jag trodde jag hade dubbelskannat den då det pep till två gånger när jag skannade mattan.

Ett straffförläggande syns också i belastningsregistret för de som inte vet de :).

Och jo, det är hela världen att ha en dom på sig om man vill ha ordning i sitt liv, vilket jag har och vill fortsätta ha.

Men vill man ha ordning på livet så slarvar man inte med sånt här. Du resonerar som om du är väldigt ung

Om det nu på riktigt bara var slarv, varför råkade du inte scanna en vara två gånger också då? Varför lyckas alla som "slarvar" alltid göra det så att dom själva tjänar på det?
  • Egon den stora
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-24 11:03:14 följande:

Men wow, JAG tjänade ju fan inte på detta eller?

Uppenbarligen inte, så varför "slarvade" du då? Hur kan man inte vara mer nogran än så? En eller möjligtvis två varor kan nog dom flesta ha förståelse för. Inte att scanna 9 av 14 och betala 2000 spänn mindre..
  • Egon den stora
    Steven01 skrev 2021-09-25 10:46:00 följande:

Man har ofta mer tid om man inte sitter på förhör hos polisen för stöld på IKEA,

Den kommentaren måste in bland årets bästa!
  • Egon den stora
    Mkh1066 skrev 2021-09-25 11:33:07 följande:

Efter den här tråden kommer jag sluta handla med självscanning. Det är faktiskt väldigt lätt att göra fel. TS - blir du dömd för detta så finns det verkligen ingen rättvisa. Jag tänker att de måste ju kunna se på övervakningskameran att du scannat mattan och sedan när den markerat dubblett plockat bort den. Dessutom är det ju din väninna som har godkänt köpet - inte du. Tycker du ska kämpa för att bli rentvådd !

Om man missar en vara så vore det orättvist, ja.

Scannar man bara 9 av 14 och missar på 2000 spänn så skall man definitivt gå till en vanlig kassa istället..
  • Egon den stora
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-25 11:18:02 följande:

Jag har inga ord för folk hahahahaha wow, nivån här

Ändå hyfsat bra nivå för denna sidan. Du är ju skyldig men skyller ifrån dig. Att "missa" scanning är också att vara skyldig.

Din kompis tror jag dock är den som får ta smällen, det var hon som godkände och betalade. Det kan hon inte skylla på någon annan. Skulle vara kul att veta hur det går sedan.

Jag har blivit utsatt för bedrägeri på motsvarande summa, men det gick inte ens till domstol trots att alla bevis fanns.
  • Egon den stora
    SaraL77 skrev 2021-09-27 18:55:45 följande:

Om du tror att det är så svart och vitt så hade vi inte haft någon nytta av domstolar. Uppdatera gärna när domen har fallit men jag förstår samtidigt att du inte vill göra det eftersom du så naivt verkar tro att du kommer bli friad.

www.bohuslaningen.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/65-%C3%A5ring-f%C3%A5r-skyh%C3%B6ga-b%C3%B6ter-f%C3%B6r-snatteri-1.10793268

Läs den där artikeln så ser du hur tingsrätten resonerade i det fallet. Är ju inte helt osannolikt att tingsrätten resonerar ungefär såhär i erat fall också.

Jättebra exempel!

Då jag driver en obemannad butik är jag väldigt intresserad an utfallet på detta också.

Om det blir friande så spelar det ju egentligen ingen roll att anmäla något. Kunden kan ju bara hänvisa till slarv och sedan kostar det pengar i onödan.
  • Egon den stora
    EmelieE1996 skrev 2021-09-28 02:17:51 följande:

Nädu, så fort går det inte. De har inte alls lagt ner ert ärende.

Tyvärr skulle det inte förvåna mig. Jag haft blivit utsatt för två bedrägerier utan åtgärd. En bekant blev misshandlad och hade tre oberoende vittnen, nedlagt efter polisförhör, trots sjukhusvistelse.

Det svenska rättsväsendet fungerar helt enkelt inte. Det är bara att roffa åt sig fritt utan att det händer något.
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!