Inlägg från: elsakarlsson06 |Visa alla inlägg
  • elsakarlsson06

Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

KittyK80 skrev 2021-09-23 23:03:04 följande:

Jag är mycket tveksam att de kommer att tro på den förklaringen. Det var bara 14 artiklar och hela 5 av dem blev inte skannande. Över en tredjedel. Mycket märkligt. Och hur kan man inte upptäcka att det blev 2 000 kr billigare? Nej, det låter inte trovärdigt alls, ärligt talat. En skannar helt galet fel och den andra upptäcker det inte vid betalning. Låter verkligen som något planerat.

Det var absolut inte planerat, inte någonstans.

Jag hade ju ingen aning om vad priset skulle landa på, inget av sakerna var till mig.

Det var så mycket smågrejer på vagnen ihop med stora kartonger och jag trodde verkligen att allt hade kommit med .
  • elsakarlsson06
    Egon den stora skrev 2021-09-23 23:08:46 följande:

Jag menade nog mer att det är den versionen du skulle ta om du vill klara dig.

Men annars är det väl bara att erkänna? Du säger att du scannade alla varor och därmed tar du på dig hela ansvaret för det hela. Din kompis är helt oskyldig och litade helt på dig. Blir det bättre?

Vi har ju redan varit i polisförhör?

Dom vet ju exakt vad som hände, kan ju inte ändra mig nu och dessutom ljuga? Jag trodde ju inte att hon skannat resten det var jag som skulle skanna.

Vad finns att erkänna? Jag har ju inte missat att skanna något med mening.
  • elsakarlsson06
    erikaABC skrev 2021-09-23 23:41:07 följande:

Om åklagaren rubricerar det som stöld så måste det också finnas uppsåt. Det räcker inte med slarv för att dömas

www.lawline.se/answers/glomde-scanna-varor-i-en-butik

Har också läst om detta, det som oroar mig är att åklagaren väljer att inte tro på mig, då finns det inget annat göra. Jag kan ju omöjligen bevisa att jag aldrig hade nån avsikt att sno.
  • elsakarlsson06

Alla som påpekar att det inte var slarv behöver faktiskt inte svara i tråden.

De småsaker jag missade var 3 gångjärn som hon hade plockat på sig och som låg under alla möbler, dom såg jag inte ens. det som kostade mycket var en matta som hon hade plockat två av, jag trodde jag hade dubbelskannat den då det pep till två gånger när jag skannade mattan.

Ett straffförläggande syns också i belastningsregistret för de som inte vet de :).

Och jo, det är hela världen att ha en dom på sig om man vill ha ordning i sitt liv, vilket jag har och vill fortsätta ha.

• elsakarlsson06

Har du aldrig varit på Ikea? Man tar en plan vagn, man plockar inte heller upp 9 kartonger för å skanna dom ligger kvar på vagnen.

varför skulle JAG inte vilja betala för saker som inte ens var till mig?

• elsakarlsson06
    LadyJane skrev 2021-09-24 10:53:52 följande:

Varför frågar du?

För att alla som varit på IKEA har samma åsikt som du?

Du är inte till någon hjälp, jag bad inte om din åsikt gå upp och läs inlägget jag frågade OM NÅN VARIT MED OM DETTA TIDIGARE.

Ha de bra.
  • elsakarlsson06

Märks att många i denna inte va så erfarna som man hade hoppats på, eller ens förstod innebörden av tråden.

• elsakarlsson06
    Egon den stora skrev 2021-09-24 11:00:15 följande:

Men vill man ha ordning på livet så slarvar man inte med sånt här. Du resonerar som om du är väldigt ung

Om det nu på riktigt bara var slarv, varför råkade du inte scanna en vara två gånger också då? Varför lyckas alla som "slarvar" alltid göra det så att dom själva tjänar på det?

Men wow, JAG tjänade ju fan inte på detta eller?
  • elsakarlsson06

För sista gången, JAG KNAPPDE INTE PÅ SKÄRMEN. Jag visste inte vad det skulle kosta och jag visste inte heller hur mycket det blev eftersom att jag gick ifrån kassan när hon skulle betala för SINA varor

• elsakarlsson06
    complicit skrev 2021-09-24 22:30:09 följande:

Varför skannade du utan att titta på skärmen? Det är väl givet att man tittar ordentligt så att varan registrerades?

Varför reagerade inte din kompis på att summan blev så låg? Även om allt var ett misstag från din sida så kan det omöjligt ha varit ett misstag från hennes sida. Och hade hon planerat att försöka stjäla så är det ju ganska lustigt att du faktiskt lyckades missa såpass många varor att hennes plan gick i lås. Eller var det stundens ingivelse som gjorde det, kompisen såg att allt inte gick in och bestämde sig för att chansa?

Varför ska jag titta på skärmen om jag inte ska betala för något? De va hennes varor de e la hennes ansvar å kolla va de blir
  • elsakarlsson06
    trollhona skrev 2021-09-25 01:18:15 följande:

Troligen åker din kompis på domen, hon kan dock skylla på dig och då åker du dit också. Straffet blir dagsböter och att ni hamnar i registret. Sannolikt blir ni också portade från Ikea under en längre tid.

Problemet är inte att du "missat att scanna varor" utan att ni missade att scanna varor för 2000kr, ni gick från ringa stöld (1250kr) till stöld och straffet är dagsböter eller fängelse upp till 6månader. Är du tidigare ostraffad är det inte sannolikt att ni får fängelsestraff, men åklagare brukar gilla lätta vinster så det är troligen tingsrätten och dagsböter du har att vänta.

Dessutom din formulering, "vågar knappt provsmaka godis", det innebär att du HAR tagit godis olovligen, vilket är snatteri. Du är inte den oskyldiga lilla dam du vill ge sken av.

Du säger att du jobbar för swedbank, gör du sådana misstag där också? 

Vet inte vad du lärde dig i skolan men ?vågar knappt ta godis i en affär? betyder absolut inte att jag har gjort det.

Kanske dags å sätta sig i skolbänken igen.
  • elsakarlsson06

Märks tydligt att folk i denna tråden har allt för mycket fritid och inte skrev i syfte att hjälpa till.

• elsakarlsson06
    complicit skrev 2021-09-25 18:37:34 följande:

Den som tar ansvaret för att skanna är ju också den som ska se till att allt registreras ordentligt. Affären bryr sig inte om vems varor och vem som betalar, de bryr sig om att det blir rätt. Det var din kompis ansvar egentligen, men du tog på dig jobbet och då blir det lika mycket ditt ansvar.

Hade du tittat på skärmen hade du sluppit hamna i den situation du är i nu. Du kan uppenbarligen inte lita på din kompis. Hon tog väl tillfället i akt och nu är du också misstänkt. Det du kan hoppas på är att din kompis tar på sig skulden eftersom det var hennes varor.

jrockyracoon skrev 2021-09-26 08:53:17 följande:

Fel! Hon är inte juridiskt skyldig till brottet förrän hon har blivit dömd.

Om hon inte har haft uppsåt är hon inte skyldig till brottet i egentlig mening heller, enligt lagtexten. Däremot kan hon i praktiken bli dömd skyldig utan att uppsåt har bevisats, det är ju svårt att bevisa om det var slarv eller uppsåt, och praxis verkar vara att omständigheterna får utgöra "bevis" för om det var uppsåt eller slarv. Jag tänker att rätten får ta ställning till om det är rimligt att tro att det är uppsåtligt utifrån omständigheterna runtomkring.

Så jag kan i praktiken bli dömd för något jag inte hade minsta uppsåt till? Helt sjukt
  • elsakarlsson06

Vi är ju dock inte anmälda för stöld eller snatteri, vi är misstänkta för bedrägeri hint rubriken.

Uppsåt kan omöjligt bevisas från mitt håll och blir jag dömd för detta så tappar ja definitivt för svenska rättsväsendet jo.

• elsakarlsson06

Totalbeloppet blev 5000. Vi missade en dyr bara och de resterande 4 varorna kostade totalt kanske 100kr.

Nu avgår jag från denna tråden för nivån här va katastrof :)

• elsakarlsson06

Är tacksam till de som gett konkreta tips och bra råd. Ni andra som bara hoppar på och tar rollen som åklagare, er önskar jag bara de värsta i livet.

Lagtext säger att man görs skyldig till brottet om man hade uppsåt att tillägna sig föremålet. Varorna var inte mina = jag hade inte uppsåt att tillägna mig föremålet.

Rekvisit är inte uppfyllt.

Tack och hej.

• elsakarlsson06

Nu fatta du nog inte innebörden av de jag skrev, läs lagtext och återkom om du ska ha så mycket att tycka till om.

Puss

• elsakarlsson06

Vår utredning är klar och fallet nedlagt. Uppsåt har inte kunnat bevisas.

Ber om ursäkt om de svider i alla bitterfitt?rs ögon i denna tråden just nu.

Sluta lek åklagare på deltid.

Däremot ska de personer som faktiskt gav bra tips och lugnade råd ha ett stort tack.

• elsakarlsson06

Hahaha asså wow. Det brinner så mycket i folk va, synd är de att man inte har bättre för sig än att hacka på andra.

Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!