• Rabarbersaften

17-åring har sagt upp kontakten med pappa

Föräldrarna är skilda, båda har gemensam vårdnad, dottern har sagt upp kontakten med pappan pga att dottern inte kan acceptera pappans nya liv.

Ge mig råd och tips på vad man kan göra.

Pappan är förkrossad och mamman använder hans sårbarhet emot honom, som hämnd för att han gått vidare.

• Svar på tråden 17-åring har sagt upp kontakten med pappa
  • Anonym

Kanske kan du acceptera att dottern behöver en paus från allt? Hon kanske behöver lite tid.
    Det är ju främst pappan som behöver visa vilja att reparera relationen.
    Under tiden kan du finnas som en person som kan lyssna och resonera med

• KittyK80

Vem är du i situationen? Blir lite svårt att svara utan att veta det.

• Rabarbersaften
    KittyK80 skrev 2021-09-23 23:17:55 följande:

Vem är du i situationen? Blir lite svårt att svara utan att veta det.

Pappans nya tjej.
  • KittyK80
    Rabarbersaften skrev 2021-09-23 23:18:44 följande:
    Pappans nya tjej.
    Ok. Vad är det hon inte accepterar med hans nya liv? Vad har pappan gjort för att lösa det hela? Det känns väl spontant som det enda du kan göra är att stötta pappan.
  • Anonym
    Rabarbersaften skrev 2021-09-23 23:18:44 följande:
    Pappans nya tjej.
    När du pratar med din kille så gör klart för honom att det är han som är vuxen och har främsta ansvaret att reparera relationen
    Han ska kontakta henne. Han kan fråga hur hon tycker att deras relation kan förbättras. 
    Ge henne tid att svara. När hon svarar ska han bara lyssna. lyssna på hur hon ser det. Han ska inte på något sätt börja försvara sig. Han kan tacka för att hon gett sitt perspektiv. Hur tokigt det än låter i hans öron.
    Han behöver bygga relationen från grunden, bara de två. Inte ni två och henne. 
  • Anonym

Släpp alla tankar på mamman. Vad hon tänker och varför hon agerar som hon gör vet vi ingenting om. Och det är inte relevant
    DEt är pappans relation med dottern som är det viktiga. Rekommendera honom samtalshjälp för att få verktyg till en fungerande relation

• Rabarbersaften
    Anonym skrev 2021-09-23 23:25:59 följande:

När du pratar med din kille så gör klart för honom att det är han som är vuxen och har främsta ansvaret att reparera relationen

Han ska kontakta henne. Han kan fråga hur hon tycker att deras relation kan förbättras. 

Ge henne tid att svara. När hon svarar ska han bara lyssna. lyssna på hur hon ser det. Han ska inte på något sätt börja försvara sig. Han kan tacka för att hon gett sitt perspektiv. Hur tokigt det än låter i hans öron.

Han behöver bygga relationen från grunden, bara de två. Inte ni två och henne. 

Det har jag låtit honom ha hela tiden/det har han haft hela tiden. Han kontaktar henne ofta, och sen jag kom in i bilden har deras träffar varit mycket mycket glesa.

Jag finns där och stöttar honom. Nu fick han nog efter att hon i somras bad om att få vara ifred, och för en vecka sen skrev dottern att det är pappans fel som inte hört av sig för att vilja träffas, när allt han gjort varit att tagit avstånd ifrån henne som hon ville, fast han hörde av sig och frågade hur hon mådde osv ändå, och så tyckte han att han kunde kommit ut och hälsat för han inte träffat henne på snart 4 månader, då svarade hon att hon inte ville ha någon som helst kontakt med honom alls och tänker inte svara på hans meddelanden som han skriver till henne framöver. Mamman kan han inte samarbeta med, för hon är en bitter och silent-treatment-utövande person.

Han är sjukt maktlös just nu
  • Rabarbersaften
    Rabarbersaften skrev 2021-09-23 23:53:36 följande:

Det har jag låtit honom ha hela tiden/det har han haft hela tiden. Han kontaktar henne ofta, och sen jag kom in i bilden har deras träffar varit mycket mycket glesa.

Jag finns där och stöttar honom. Nu fick han nog efter att hon i somras bad om att få vara ifred, och för en vecka sen skrev dottern att det är pappans fel som inte hört av sig för att vilja träffas, när allt han gjort varit att tagit avstånd ifrån henne som hon ville, fast han hörde av sig och frågade hur hon mådde osv ändå, och så tyckte han att hon kunde kommit ut och hälsat för han inte träffat henne på snart 4 månader, då svarade hon att hon inte ville ha någon som helst kontakt med honom alls och tänker inte svara på hans meddelanden som han skriver till henne framöver. Mamman kan han inte samarbeta med, för hon är en bitter och silent-treatment-utövande person.

• Anonym (Maja)
    Rabarbersaften skrev 2021-09-23 23:53:36 följande:

Jag finns där och stöttar honom. Nu fick han nog efter att hon i somras bad om att få vara ifred, och för en vecka sen skrev dottern att det är pappans fel som inte hört av sig för att vilja träffas, när allt han gjort varit att tagit avstånd ifrån henne som hon ville, fast han hörde av sig och frågade hur hon mådde osv ändå, och så tyckte han att han kunde kommit ut och hälsat för han inte träffat henne på snart 4 månader, då svarade hon att hon inte ville ha någon som helst kontakt med honom alls och tänker inte svara på hans meddelanden som han skriver till henne framöver. Mamman kan han inte samarbeta med, för hon är en bitter och silent-treatment-utövande person.

Vad betyder att han fick nog?

Det är nog inte helt ovanligt med tonåringar som visar en taggig yta utåt men som vill att föräldrarna ska se igenom den och förstå vad de behöver ändå. Tvärtom är det nog ganska vanligt bland tonåringar som inte mår så bra.

Nuär det ju du som frågar och inte pappa men viktigtär juatthan inte gör en grej av hennes irrationella beteende. Om läget nu är sådant att hon avsagt sig kontakten kan han ju skriva ett brev att han förstår och respekterar att hon vill ha en paus, att han älskar henne och alltid finns där för henne när hon är redo att ta upp kontakten igen och att han tills han hör något annat kommer kontakta henne 1 gång per månad så att hon vet att han finns där. Eftersom hon tidigare uttryckt att hon ville att han skulle göra mer för deras kontakt kanske han kan bestämma att första torsdag i månaden kl 18 (eller varje torsdag) sätter han sig på ett visst cafe, så vill hon träffa honom finns han där. Och så en påminnelse inför dagen, och ingen anklagelse om hon inte kommer. Av någon anledning litar hon ju inte på sin pappa och att han finns för henne, så det behöver han ju jobba för att bygga upp.

Du kan väl inte göra så mycket mer än att vara ett moraliskt stöd för pappan och hålla dig undan när de ska träffas (förstås inte följa med till caféet tex).
Svar på tråden 17-åring har sagt upp kontakten med pappa