• Anonym (Lärare)

    Handleda lärarstudent?

    Har en utmaning nu på jobbet då jag valt att ta emot en lärarstudent och kommer handleda denne under elevens utbildning.

    Min utmaning är att jag ser att eleven inte alls klarar av läraryrket. Typ bemöta människor i största allmänhet. Studenten har i grunden en annan lärarutbildning och inte fått jobb med den första lärarexamen så läser därför till en till lärarutbildning för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden.

    Jag känner väl egentligen att det är oetiskt att ens godkända eleven då den dels varit arbetslös lågstadielärare under många år och trots att behovet är enormt har den ändå inte lyckats med att få en anställning.

    Mina kollegor och studentens lärare tycker jag ska vara snäll och godkänna.. Är det inte bättre att dra av plåstret redan nu och få studenten till en annan utbildning istället.

  • Svar på tråden Handleda lärarstudent?
  • Hyllemor
    Anonym (Lärare) skrev 2021-09-24 00:38:33 följande:

    Har en utmaning nu på jobbet då jag valt att ta emot en lärarstudent och kommer handleda denne under elevens utbildning.

    Min utmaning är att jag ser att eleven inte alls klarar av läraryrket. Typ bemöta människor i största allmänhet. Studenten har i grunden en annan lärarutbildning och inte fått jobb med den första lärarexamen så läser därför till en till lärarutbildning för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden.

    Jag känner väl egentligen att det är oetiskt att ens godkända eleven då den dels varit arbetslös lågstadielärare under många år och trots att behovet är enormt har den ändå inte lyckats med att få en anställning.

    Mina kollegor och studentens lärare tycker jag ska vara snäll och godkänna.. Är det inte bättre att dra av plåstret redan nu och få studenten till en annan utbildning istället.


    Prata med den kontakt du har på högskolan. 


    Nu är jag förvisso barnskötare och har bara handlett barnskötarelever och validanter, men jag har sågat några ganska enormt, med rätta. Jag har kolleger som har handlett förskollärarstudenter och också vågat vara ärliga mot dessa, eftersom de helt enkelt inte är lämpliga i yrket. Jag hade dock, för 10+ år sedan en kollega som inte vågade säga till när en student inte klarade ut det hela. Den "gamla" studenten hamnade på mitt nuvarande jobb för ett par år sedan, efter en omplacering (jag vet inte vilken i ordningen, men det hade varit en del.) Det hela slutade med att hon blev omplacerad en sista gång och till slut uppsagd. Hon sade till mig att hon önskade att någon hade sagt någonting från början, eftersom hon genomgick hela lärarutbildningen och sedan, efter flera år, insåg att hon inte passade inom yrket. Hon har regelbundet fått gå hos företagshälsovården och dessutom psykolog, eftersom hon trodde att "alla" var elaka mot henne. När hon väl blev av med jobbet, så hade hon ändå arbetat, till och från, under 10 år och började se lite mer objektivt på situationen. 


    Jag förstår att hon anklagar sina handledare idag. Hon sitter med studieskulder upp över öronen, och kan inte arbeta inom det hon har utbildat sig till. Att hon till slut förstod, var för att hon hamnade hos mig, som hon ju hade träffat "från början" och när den sista omplaceringen skedde, så kontaktade hon mig och pratade om det hela.


    Hon fick till slut skola om sig, i en kortare utbildning, men arbetar idag med någonting som hon faktiskt passar till. Dessutom tjänar hon mer än vad hon gjorde som förskollärare. Det är ju lite dråpligt, med tanke på vad hon har fått utstå...

  • Anonym (VFU)
    Anonym (Lärare) skrev 2021-09-24 00:38:33 följande:

    Har en utmaning nu på jobbet då jag valt att ta emot en lärarstudent och kommer handleda denne under elevens utbildning.

    Min utmaning är att jag ser att eleven inte alls klarar av läraryrket. Typ bemöta människor i största allmänhet. Studenten har i grunden en annan lärarutbildning och inte fått jobb med den första lärarexamen så läser därför till en till lärarutbildning för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden.

    Jag känner väl egentligen att det är oetiskt att ens godkända eleven då den dels varit arbetslös lågstadielärare under många år och trots att behovet är enormt har den ändå inte lyckats med att få en anställning.

    Mina kollegor och studentens lärare tycker jag ska vara snäll och godkänna.. Är det inte bättre att dra av plåstret redan nu och få studenten till en annan utbildning istället.


    När du gick handledarutbildning vad sas då om denna situation?

    Ta det med din chef och adjunkten, eller vad det nu heter, från högskolan.

    Vad har du sagt till studenten?

    Är det verkligen du som fastställer det slutliga betyget på kursen?
  • Anonym (Rewa)

    Jag håller med dig, bäst att säga som det är och rädda både lärarstudenten och framtida elever från massa elände.

    I synnerhet tycker jag att du ska tänka på eleverna. Dåliga lärare förstör så otroligt mycket för väldigt många människor.

  • Anonym (J)

    Jag tänker spontant att det faktiskt fyller en viktig funktion att ha praktik och få ordentlig återkoppling om vad som är viktigt i rollen.

    En kurs jag läste talade om underlåtelse-synd, att se att någon faktiskt inte förmår och vara strunta i det är inte ansvarsfullt.

    Sen får du ju ha en pågående återkoppling till skolan kring de problem du ser, för att vara handledare är inte att ha hur mycket makt som helst. Vad skolan ser och har sett är också viktigt.

    Bäst tänker jag att det är att faktiskt lyfta upp det som inte fungerar och faktiskt prata med din student om yrket. Rimligtvis är det ju en process att bli lärare och jag tänker att du är en del i denna process, men att det också är så att alla som genomgår en utbildning inte blir toppen.

    Tyvärr är det så att vissa inte klarar jobbet trots utbildning och vissa mognar in i något annat. Ge personen snäll och omsorgsfull återkoppling av vad som fungerar och inte.

  • Anonym (qqq)
    Fiona M skrev 2021-09-24 08:24:55 följande:

    Har du inte gått handledarutbildningen?


    Tänkte fråga detsamma. 
    Det finns ju regler för vad det är man ska bedöma (har själv handlett många gånger). Är det tveksamheter, kontakta ansvarig för utbildningen där studenten går. 

    Jag har underkänt en student en gång, och ja, det var tufft eftersom hen inte begrepp varför trots att jag förklarade och förklarade. Det visade sig att universitet haft sina tveksamheter om detta men valde att låta studenten gå ut på VFU för att se om det gick bra eller inte, men de hade inte sagt något till mig för att jag inte skulle ha förutfattade meningar. När jag kontaktade dem överensstämde deras och min bild och de hade sedan möten med studenten.

    Jag hoppas du inte haft hela VFU-perioden utan att ha sagt till studenten att det finns vissa brister, så att det inte kommer som en chock sista dagen. 
  • Anonym (J)

    Ville också tillägga att jag hade en fasansfullt dålig socionom-praktikant. Hen var lat och smet undan hela tiden och redan efter 3 veckor ville hen ha en annan handledare eftersom hen tyckte jag var för hård och kränkande.

    Efter 10 veckor bytte hen praktikplats p.g.a. att hen önskade en annan inriktning.

    Personligen tappade jag helt förtroende för skolan som knappt pratade med oss tre handledare, utan "bara" lär personen byta plats.

    Man kan säga som så att hen verkligen inte imponerade, men jag tror att hen ändå kommer bli socionom. För folk är ibland snälla på ett sätt som faktiskt gör att olämpliga människor klarar sin utbildning.

  • Anonym (Förälder)

    Godkänna för att vara snäll? Inte konstigt att det finns så många dåliga lärare ute i skolorna. Godkänd ska man bli om man klarar kraven, vet du inte vilka krav du ska ställa på studenten så har du fått en för dålig utbildning i hur du ska handleda och då får du vända dig till din chef.

    De som blir lidande av alla dåliga lärare som släpps igenom (den undermåliga??) lärarutbildningen är barnen, nästa generation, vår framtid. Ta ditt ansvar och gör ditt jobb.

Svar på tråden Handleda lärarstudent?