Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

En utomståendes åsikt

Lång text, men om jag förstår rätt så får du köpa hus 1 nu, efter värderingar och utan att ta ut det på den öppna marknaden, och ditt syskon får enligt testamente köpa hus 2 vid din fars bortgång, efter värderingar och utan att ta ut det på marknaden.

Vad är det som är orättvist?

• Mandelskorpan
    hejhejhej123456789 skrev 2021-09-24 12:31:56 följande:

Ja det är så han har tänkt, jag hade köpt hans resonemang om mitt syskon var intresserad av mammas hus men intresse saknas. För dom borde det egentligen inte spela någon roll om jag köper mammas hus eller ett hus på hemnet, i princip.

Det spelar roll eftersom ni inte tar ut huset på öppna marknaden. Det är först då man vet vad det är värt. Ett hus som det blir budgivning på kan sticka iväg över en mäklarvärdering medan ett hus med ringa intresse istället kan säljas under. Är husen lågt värderade blir det ju till fördel för er att ha tjing på att köpa.
  • Mandelskorpan
    hejhejhej123456789 skrev 2021-09-24 13:05:58 följande:

Ja det är jag införstådd med och har skrivit det i mitt första inlägg. Samtidigt är det inget hus i mammas område som har sålts för mer än priset vi kommit överens om. Det är beläget i ett villakvarter i en mindre stad.

Hans hus ligger mindre än 100 m från havet i ett fd sommarstugeområde som blivit väldigt populärt och där kan priserna sticka iväg rejält med nån miljon eller två. 

Som jag ser det är det en affär mellan mig och min pappa och borde inte påverka arvet.

Aha, så orättvisan ligger i osäkerheten i värderingarna? Och i synnerhet för hus 2? Ta ut båda husen på marknaden då? Så får ni syskon buda precis som alla andra. Då får ni betala vad respektive hus faktiskt är värt.

Påverkar arvet gör det givetvis, om hus 1 hade seglat iväg i en öppen budgivning hade din pappa fått mer pengar vid försäljningen.

Sånt här är alltid svårt, absolut enklast är ju alltid att sälja. Jag förstår din pappas intention men om husen är så extremt olika så förstår jag din reaktion också.
Svar på tråden En utomståendes åsikt