• Alinass

Socialtjänsten

Hej. För en tid sedan hamnade jag på psykakuten pga dåligt mående under en längre tid. Ja har ett bonusbarn och ett eget barn. Socialtjänsten blev inblandad då min läkare skrev en orosanmälan. Det blev inget av den då de visade sig att det inte fanns något att oroa sig över. Socialtjänsten måste ändå utreda och kom fram till att de i te behövde gå vidare. De sa till mig att man måste få må dåligt utan att hamna hos Socialtjänsten. De hela blev överdrivet men man kan ju aldrig veta vilka barn som far illa osv. Hur som helst fick vi idag hem papper på utredningen att den skulle läggas ner och där de stod information om mig vad jag sökt hjälp för. Inga problem man ska ju få ta del av det dom skriver. Mitt problem är att samma papper även skickades hem till mitt bonusbarns förälder där det framgår om mina psykiska problem vad det handlade om osv. Då även barnet bor hos oss deltid. Jag undrar om det är rätt?? Jag vill inte att mitt bonusbarn ena förälder ska kunna läsa om mig och speciellt nu när det inte blev något av uppföljande utredning.

• Svar på tråden Socialtjänsten
  • Magical
    Alinass skrev 2021-09-24 15:24:34 följande:

Hej. För en tid sedan hamnade jag på psykakuten pga dåligt mående under en längre tid. Ja har ett bonusbarn och ett eget barn. Socialtjänsten blev inblandad då min läkare skrev en orosanmälan. Det blev inget av den då de visade sig att det inte fanns något att oroa sig över. Socialtjänsten måste ändå utreda och kom fram till att de i te behövde gå vidare. De sa till mig att man måste få må dåligt utan att hamna hos Socialtjänsten. De hela blev överdrivet men man kan ju aldrig veta vilka barn som far illa osv. Hur som helst fick vi idag hem papper på utredningen att den skulle läggas ner och där de stod information om mig vad jag sökt hjälp för. Inga problem man ska ju få ta del av det dom skriver. Mitt problem är att samma papper även skickades hem till mitt bonusbarns förälder där det framgår om mina psykiska problem vad det handlade om osv. Då även barnet bor hos oss deltid. Jag undrar om det är rätt?? Jag vill inte att mitt bonusbarn ena förälder ska kunna läsa om mig och speciellt nu när det inte blev något av uppföljande utredning.

Varför skulle det var fel? 
    Det gäller barnens situation när de gör en orosanmälan, inte dig eller andra vuxna. Det är information för att du ingår i bonusbarnets miljö, så att säga, och info går till barnets vårdnadshavare.  
  • sextiotalist
    Alinass skrev 2021-09-24 15:24:34 följande:

Kolla om de inte lämnade ut för mycket information, att utredningen lagts ner och att du har tagit hand om situationen (dvs sökt hjälp) hade varit fullt tillräckligt, men lämna ut din sjukdomsbild tror jag är för mycket. 
  • Drottningen1970

Om orosanmälan omfattade även bonusbarnet vilket den antagligen gjorde så har det barnets vårdnadshavare rätt att få all information om vad oron gällde och vilka uppgifter som framkom som gjorde att man kunde fatta beslut om att ej inleda en utredning.

• Alinass

Ja de ja menar. Ja är helt klart fine med att dom skriver typ att jag mått dåligt psykiskt men nu mår bra. De blev ju inget av det hela och de har lämnat ut saker på den där lappen som vad jag tänkte om mitt eget mående och vad för undersökning jag gick på för att bli av med en oro jag haft. Vad jag gör vidare för att må bra. Intima saker. Visst barnets bästa men de står att de valde att inte blanda in barnet pga av de fanns ingen oro. De hade räckt med något kort typ. Idag mår mamman bra i gen vidare utredning.

• Anonvm

Om någon "mår så dåligt psykiskt" att h*n blir inlagd på psykakuten så är det absolut legitimt att ifrågasätta hurvida denne klarar av att axla sitt föräldraansvar, eller ta hand om barn alls.

Personligen skulle jag ställa mig högst tveksam till att låta mina egna barn bo deltid i ett hem där det finns något vuxen som bevisligen är så ostabil psykiskt att det går så långt som till psykakuten...
    Jag skulle absolut villkora mina barns vistelse i det hemmet med att denna psykiskt ostabila person aldrig lämnas ensam med barnen, det måste alltid vara ytterligare vuxna närvarande för att inte jag ska känna oro över mina barns situation.
    Så ur mitt perspektiv är det en självklarhet och ett absolut krav att informera samtliga vårdnadshavare till samtliga barn som bor i hushållet.

Alla kan må skit ibland och känna att livet är hårt, men när det krävs medicinering, behandling eller att läggas in på psykakuten så snackar vi en nivå som inte på något sätt är normal.
    Barn som är i beroendeställning till psykiskt ostabila personer löper mycket stor risk att skadas psykiskt, ju mindre de är desto högre risk.
    Detta skall givetvis samtliga myndigheter och vårdnadshavare ta på allra högsta allvar.

• nernu

Att bonusbarnets utredning har skickats till barnets vårdnadshavare är helt i sin ordning. Om uppgifterna om dig och din psykiska hälsa och behandlingen du fått påverkar barnet så är det relevant information även om du tycker att det känns privat.

• Alinass

Alltså barnen har en pappa också. De hela blev ett missförstånd med orosanmälan vilket kanske inte verkar framgå. De sa det på socialtjänsten att vissa hamnar där av misstag andra inte. De krävdes inte medicinering och behandling plus att bonusbarnet inte bodde här under den perioden. Nivå som inte är normal? Vad dillar du om. Du vet ju inte bakgrunden.

De jag ställer mig frågande till är om intima detaljer är okej vart vänder man sig om man vill veta om det är i sin ordning att lämna ut sånt?

• Litorina

Jag kan inte juridiken kring det hela, men det borde ju räcka med att skriva att ditt hälsotillstånd inte påverkade barnen så negativt att det fanns skäl till oro. Exakt vad som hände behöver ju inte andra veta. Och även om oro fanns för barnet hade det räckt med att skriva att din dåliga hälsa innebar att tex en kuratorkontakt till barnen vore lämpligt. Inte heller i det fallet behöver de skriva exakt vad problemet är.

• Alinass

Tack för det. Nä jag tycker inte heller det de borde räckt med det. Man undrar hur det får gå till, de känns obehagligt med socialtjänsten. De kan säkert göra fel också. De var min läkare som inte fick tag i min sambos telefonnummer när jag var där på besök pga av mitt mående och då gjorde han en orosanmälan efter att jag gått hem men han fråga inte mig om sambons nummer. De hela blev jättekonstigt. Ja åkte till psykakuten för de fanns ingen annan just då som kunde hjälpa mig de blev helg och vårdcentralen stängde. De trodde ja fått en förlossningsdepression vilket de inte var bara för mycket under en period. Sen fick vi den här orosanmälan på oss. Vad ska man göra. Tacka å ta emot. Sen kontaktar dom mitt bonusbarns mamma och sen var det igång. De blev inget av det hela dom la ner utredningen då det inte fanns någon oro. Sen kommer papper hem i brevlådan där det står intima saker om mig som även skickats till henne.. blir förbannad faktiskt.

Svar på tråden Socialtjänsten