• Alinass

Socialtjänsten

Hej. För en tid sedan hamnade jag på psykakuten pga dåligt mående under en längre tid. Ja har ett bonusbarn och ett eget barn. Socialtjänsten blev inblandad då min läkare skrev en orosanmälan. Det blev inget av den då de visade sig att det inte fanns något att oroa sig över. Socialtjänsten måste ändå utreda och kom fram till att de i te behövde gå vidare. De sa till mig att man måste få må dåligt utan att hamna hos Socialtjänsten. De hela blev överdrivet men man kan ju aldrig veta vilka barn som far illa osv. Hur som helst fick vi idag hem papper på utredningen att den skulle läggas ner och där de stod information om mig vad jag sökt hjälp för. Inga problem man ska ju få ta del av det dom skriver. Mitt problem är att samma papper även skickades hem till mitt bonusbarns förälder där det framgår om mina psykiska problem vad det handlade om osv. Då även barnet bor hos oss deltid. Jag undrar om det är rätt?? Jag vill inte att mitt bonusbarn ena förälder ska kunna läsa om mig och speciellt nu när det inte blev något av uppföljande utredning.

• Svar på tråden Socialtjänsten
  • Alinass

Barnet riskerade inte att råka illa ut. De hade inget med barnet att göra. Barnet bode inte heller hos oss den veckan och blev inte alls påverkad. Ja kan förstå om det var så.att Barnet blev påverkat och råkade illa ut men det var inte på det sättet. Varför ska min sjukjournal spridas till.någon som inte har med den att göra? Det fanns aldrig någon oro för barnet alltså har barnets ena vh inte med den att göra. Ja hamnade fel tom socialtjänsten sa till mig " man ska inte behöva hamna hos socialtjänsten bara för att man mår lite dåligt" de undrade själva vad de gjorde hos oss men eftersom de fått en orosanmälan var de tvungna att titta på det. De gjorde dom och kom fram till att det ej fanns någon oro och la därför ner utredningen. Hade det funnits oro så hade det varit en helt annan sak.

• sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2021-09-26 13:48:13 följande:

Ts har hand om och ansvar för ett BARN. Utredningen lämnades till föräldern, det är inte kleti och pleti. Skulle du inte vilja veta om ditt barn riskerade att råka illa ut?

Det spelar ingen roll. Jag är rätt säker på att socialtjänsten här har brutit mot sekretesslagen, som är väldigt stark
  • Drottningen1970
    sextiotalist skrev 2021-09-26 14:35:58 följande:

Det spelar ingen roll. Jag är rätt säker på att socialtjänsten här har brutit mot sekretesslagen, som är väldigt stark

Nej. Uppgifter som är relevanta gällande varför man beslutat att ej inleda utredning har vårdnadshavare till det förhandsbedömda barnet rätt att ta del av.
  • Alinass

Men vadå uppgifter som är relevanta varför man beslutat att ej inleda utredning? Hon kan väl få veta att det inte blev något? Räcker inte det? Varför berätta om intima saker ? De har ju inget med varför det lades ner? De hade räckt med att mamman sökt hjälp eller nått och det lagts ner.

Jag ska ringa så får vi se vad dom säger

• sextiotalist
    Alinass skrev 2021-09-26 15:11:31 följande:

Men vadå uppgifter som är relevanta varför man beslutat att ej inleda utredning? Hon kan väl få veta att det inte blev något? Räcker inte det? Varför berätta om intima saker ? De har ju inget med varför det lades ner? De hade räckt med att mamman sökt hjälp eller nått och det lagts ner.

Hänvisa till sekretesslagen
  • Drottningen1970
    Alinass skrev 2021-09-26 15:11:31 följande:

Det är klart att en vårdnadshavare har rätt att veta VARFÖR en utredning antingen inte inleds eller inleds. Det måste redogöras i dokumentet/förhandsbedömningen. Det räcker inte med att få veta att det ej inleds. Jag förstår att du känner dig utlämnad men det är så det ser ut. En förhandsbedömning ska dock vara kort och avhandla det aktuella läget, inte grotta in sig i nåns livshistoria för då räknas det som utredning. Det kan exempelvis stå att du i samband med förlossning drabbades av förlossningsdepression och vårdades inneliggandw len att du nu är medicinerad och stabil, varför det ej finns anledning att inleda utredning.

Om jag spekulerar nu kan jag tänka mig att det fanns en hel del information om din historia i själva anmälan från sjukhuset dock?
  • Alinass

Jag vet faktiskt inte vad som står från vårdcentralen. Klart det kan stå varför det inte inleddes men det står mer vad för känslor jag hade vad jag tänkte och gjorde vad jag var rädd för osv. Det var för ingående för att verka ok tycker jag. Men jag ska ringa å kolla. Även om det står i sjukjournalen kan de ju inte lämna ut vad som helst. Men gjort år ju gjort de har redan skickat papper till barnets vh

• Drottningen1970
    Alinass skrev 2021-09-26 16:47:04 följande:

Jag vet faktiskt inte vad som står från vårdcentralen. Klart det kan stå varför det inte inleddes men det står mer vad för känslor jag hade vad jag tänkte och gjorde vad jag var rädd för osv. Det var för ingående för att verka ok tycker jag. Men jag ska ringa å kolla. Även om det står i sjukjournalen kan de ju inte lämna ut vad som helst. Men gjort år ju gjort de har redan skickat papper till barnets vh

Det där låter som information från vården, som kanske är lite för detaljerad för att vara relevant. Men det kan även vara relevant så det är svårt att uttala sig rent generellt. Om det exempelvis skulle stå att du funderade på att ta ditt liv och kände att du skulle ta barnen med dig så är det ju känslor och tankar som är högst relevant för anmälan och bedömning. Det kan även vara information som vårdnadshavare behöver ha för att kunna uppmärksamma framöver att nåt är på tok även om det i dagsläget inte finns någon oro. Och framförallt så kan man inte ge olika information till den ena vårdnadshavaren men inte den andra, om det inte finns alldeles speciella skäl som att någon exempelvis behöver skyddas i ett kvinnofridsärende.
  • complicit

Förstår om det känns jobbigt men du har inget att skämmas för. Du mådde dåligt, sökte hjälp och fick den. Du har papper svart på vitt att du trots allt klarar att ta hand om barn och bonusbarn.

Jag tror också att hade det varit ditt barn som bodde vv hade du gärna velat ha information om saker som kan komma att påverka barnet? Se det som att detta inte är något mot dig, utan som en hjälp för dig. Visst kan ordet socialtjänsten skrämmas, men de är ju i första hand till för att hjälpa folk när det behövs. Nu behövdes det inte.

• Alinass

Ja så kan det vara men det var inget allvarligt och rörde inte barnen och hade inte påverkat dom . Hade inget med att ta självmord att göra. Visst ja hade velat veta om de var fara för mina barns liv eller umgänge med pappan men skulle ni läsa vad som står där så är det inte relevant men det kan ju inte jag avgöra men jag ser inte att det är det. Det fanns som sagt ej någon oro de lade ner. Dom kom ju fram till det så jag ser inte varför info skulle nå henne mer än att de lades ner och mamman mår bra. De blev ju ett misstag som de själva höll med om. Ja kan inte se varför hon då ska veta om det mer än att det lades ner. Men vi får se

Svar på tråden Socialtjänsten