• Alinass

Socialtjänsten

Hej. För en tid sedan hamnade jag på psykakuten pga dåligt mående under en längre tid. Ja har ett bonusbarn och ett eget barn. Socialtjänsten blev inblandad då min läkare skrev en orosanmälan. Det blev inget av den då de visade sig att det inte fanns något att oroa sig över. Socialtjänsten måste ändå utreda och kom fram till att de i te behövde gå vidare. De sa till mig att man måste få må dåligt utan att hamna hos Socialtjänsten. De hela blev överdrivet men man kan ju aldrig veta vilka barn som far illa osv. Hur som helst fick vi idag hem papper på utredningen att den skulle läggas ner och där de stod information om mig vad jag sökt hjälp för. Inga problem man ska ju få ta del av det dom skriver. Mitt problem är att samma papper även skickades hem till mitt bonusbarns förälder där det framgår om mina psykiska problem vad det handlade om osv. Då även barnet bor hos oss deltid. Jag undrar om det är rätt?? Jag vill inte att mitt bonusbarn ena förälder ska kunna läsa om mig och speciellt nu när det inte blev något av uppföljande utredning.

• Svar på tråden Socialtjänsten
  • Anonvm
    Alinass skrev 2021-09-25 11:15:41 följande:

Ja åkte till psykakuten för de fanns ingen annan just då som kunde hjälpa mig de blev helg och vårdcentralen stängde. De trodde ja fått en förlossningsdepression vilket de inte var bara för mycket under en period.

Alinass skrev 2021-09-25 10:16:36 följande:

Nivå som inte är normal? Vad dillar du om. Du vet ju inte bakgrunden.

Nä, jag vet inte bakgrunden.
    Men oavsett vad så klarar de allra flesta av att hantera livets motgångar utan hjälp från vare sig vårdcentralen eller psykakuten.
    Det är på inget sätt normalt att behöva ta hjälp av psykakuten, det kan inte vara mer än ett fåtal procent, om ens det, som någongång behöver hjälp därifrån.

Är du vuxen, dessutom förälder och vårdnadshavare så förväntas du klara av att hantera livets motgångar utan att bryta ihop pga att "det blev för mycket under en period".
    Det finns inte utrymme för detta när du även behöver axla ett föräldraansvar, barnen i ditt hushåll är beroende av dig, de är beroende av att du fungerar.
    Än mer så om vi pratar om ett litet fullständigt hjälplöst spädbarn som jag antar vi gör när du nämner förlossningsdepression.

Spädbarnstiden och småbarnsåren är absolut en prövning, det ska gudarna veta.
    Jag har själv 2 barn med bara 15mån mellan, månader och år i sträck med aldrig mer än 2-3tim sammanhängade sömn är grov tortyr.....

• Litorina
    Anonvm skrev 2021-09-25 19:26:46 följande:

Nä, jag vet inte bakgrunden.

Men oavsett vad så klarar de allra flesta av att hantera livets motgångar utan hjälp från vare sig vårdcentralen eller psykakuten.

Det är på inget sätt normalt att behöva ta hjälp av psykakuten, det kan inte vara mer än ett fåtal procent, om ens det, som någongång behöver hjälp därifrån.

Är du vuxen, dessutom förälder och vårdnadshavare så förväntas du klara av att hantera livets motgångar utan att bryta ihop pga att "det blev för mycket under en period".

Det finns inte utrymme för detta när du även behöver axla ett föräldraansvar, barnen i ditt hushåll är beroende av dig, de är beroende av att du fungerar.

Än mer så om vi pratar om ett litet fullständigt hjälplöst spädbarn som jag antar vi gör när du nämner förlossningsdepression.

Spädbarnstiden och småbarnsåren är absolut en prövning, det ska gudarna veta.

Jag har själv 2 barn med bara 15mån mellan, månader och år i sträck med aldrig mer än 2-3tim sammanhängade sömn är grov tortyr.....

Jag skulle säga att det är väldigt klokt att vid behov ta hjälp av psykakuten eller vårdcentralen. TS har tagit ansvar för sitt mående och sökte hjälp när det behövdes. Och uppenbarligen förelåg ingen risk för barnen.

Var fjärde person drabbas någon gång i livet av psykisk ohälsa. Inte ovanligt alls med andra ord.

I TS hushåll bor även barnens pappa vilket innebär att de inte är beroende av att TS är där hela tiden, eller att hon är pigg och glad hela tiden heller för den delen.

Psykisk ohälsa är en del av livet. Ibland behöver vi hjälp för att ta oss igenom det. Konstigare än så är det inte.
  • Mortiscia80

Att informera bonusbarnets andra förälder om att det funnits en utredning som lagts ner är helt i sin ordning. Att avslöja dina medicinska bekymmer är däremot inte ok, sånt ska det vara sekretess på. De behöver inte alls veta exakt vad du sökt för, det enda de behöver veta är att soc inte ansåg att det fanns någon som helst anledning att ta ärendet vidare.

• Mortiscia80

Du skulle kunna ringa Socialstyrelsen och fråga hur detaljerade uppgifter soc får ge ut till den andra vh egentligen.

• nernu

Det ska mycket till för att socialtjänsten inte ska lämna ut all information som finns i barnets akt till vårdnadshavare. För sekretessmarkering krävs i princip fara för liv och hälsa om uppgifterna kommer ut. Om det inte rör tredje person alltså någon som inte finns i barnets direkta närhet men som ändå hamnat där. Problemet är alltså inte att uppgifterna lämnats ut. Utan att de från början funnits i journalen och att ts inte vetat om att det hon säger kan begäras ut.

• Alinass

Hej igen. Ja de här med att söka hjälp är väl att verkligen ta ansvar över sin situation utan att man ska behöva hamna hos socialtjänsten. Det är nog ganska vanligt idag att mattar hjälp. Barnen har som sagt en pappa också.hade det varit tvärtom pappan som sökt hjälp hade det säkert inte setts på samma sätt? Jag ska ringa dom å fråga vad de får lämna ut.

Då det som sagt inte blev något utav det hela. Känns märkligt att lämna ut till barnets andra vårdnadshavare. Barnet blev som sagt aldrig inblandad då soc tyckte det var onödigt att blanda in honom. Ja kan inte se varför den informationen då är nödvändig. Jag kan själv berätta för henne om jag vill men jag undrar om dom verkligen får göra det.

• Glinda från Oz

Jättebra att de utredde. Jag vet inte vad lagen säger men för mig känns det självklart att bonusbarnets föräldrar ska få all information. Du har hand om det barnet också och barnet blir i högsta grad påverkas. Jag som förälder hade krävt det om jag var i den situationen. Jag hoppas att du kommer ha en kontinuerlig kontakt med föräldern där du är öppen med ditt mående och vad som händer.

• sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2021-09-26 13:40:58 följande:

Jättebra att de utredde. Jag vet inte vad lagen säger men för mig känns det självklart att bonusbarnets föräldrar ska få all information. Du har hand om det barnet också och barnet blir i högsta grad påverkas. Jag som förälder hade krävt det om jag var i den situationen. Jag hoppas att du kommer ha en kontinuerlig kontakt med föräldern där du är öppen med ditt mående och vad som händer.

Varför då?

Vill du att din sjukjournal ska spridas till kleti och pleti
  • Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2021-09-26 13:43:15 följande:

Varför då?

Vill du att din sjukjournal ska spridas till kleti och pleti

Ts har hand om och ansvar för ett BARN. Utredningen lämnades till föräldern, det är inte kleti och pleti. Skulle du inte vilja veta om ditt barn riskerade att råka illa ut?
  • Mortiscia80
    Glinda från Oz skrev 2021-09-26 13:48:13 följande:
    Ts har hand om och ansvar för ett BARN. Utredningen lämnades till föräldern, det är inte kleti och pleti. Skulle du inte vilja veta om ditt barn riskerade att råka illa ut?
    Den andra föräldern har inte att göra med ts privatliv. Hon har ingen skyldighet att berätta om sina bekymmer och soc konstaterade dessutom väldigt snabbt att det inte fanns någon som helst risk för barnet, oavsett i den aktuella situationen eller i övrigt.
Svar på tråden Socialtjänsten