• Anonym (Snart 33)

    Min sambo vill så gärna ha barn

    Jag fyller iår 33 år. Min sambo har nyss fyllt 30. Jag har för tillfället ett vikariat till den sista januari 2022 medan han jobbar som tusan nästan dygnet runt. Heltidx2 kan man nästan säga.

    Vi har varit tillsammans i lite drygt 3 år snart. Han har viljat haft barn sedan dag 1. För mig har inte barn varit självklart. Jag har haft en rörig och otrygg uppväxt som gjort att jag fått klara mig själv. Därav är barn ett större beslut och jag känner sån stress över att människor överallt som ja känner skaffar barn både till höger och vänster som om de vore världens enklaste beslut. Visst har jag kunnat börja fundera på det. Men känner också att om förutsättningarna inte är hundra så skulle jag kanske inte heller sörja om jag inte fick några barn. Jag själv en en tjej som vill arbeta heltid. Är inget hemmafru material om man säger så. Jag har förutom jobb även enskild firma. Och två intressen som tar tid med djur involverat i båda. Min sambo jobbar heltid på fskatt och har utöver det lantbruk i rätt stor omfattning på sin fritid.

    Ska vi bli föräldrar kommer jag först behöva honom otroligt närvarande för att fixa en graviditet. Ja jag är nog allt både orolig och rädd. Och ska jag ha barn är det på den premissen att min sambo ska ha 50% av ansvaret. 50% av tiden eftersom jag är livrädd att tappa min egen identitet som jag sett flera av mina vänner göra som gett upp allt dom tidigare levt för. Visst jag fattar att man kanske ändrar i tanken när man väl är där. Men jag avskyr att vara hemma bara. Livrädd för ?hemmafru? liv. Handlar inte om att jag inte kommer ta mitt ansvar. Men jag tänker att man är två om det. Och att man delar lika på det åtagandet och ansvaret. Inte en person som ska släppa allt medan den andra strular vidare som om inget hänt å inte prioriterar om. Och just nu i tanken är det mer eller mindre ett krav för att jag ska kunna tänka tanken på att bilda familj.