• Anonym (vårdförvirrad)

    Svårt stukad fot- fel hanterat?

    Förra lördagen stukade jag foten illa. Jag blörjade halka i en skogsbrant och var tvungen att försöka hoppa över några stenar och sen från midjehöjd ner i ett dike för att inte falla okontrollerat och kanske slå skallen i en sten. Jag landade på vänsterfoten i den uppåtlutande delen av diket och då blev kraften för stor och jag rullade runt på marken en stund i smärta. På kvällen var yttre fotknölen stor som en apelsin, kunde inte stödja på foten ens tio steg och kunde inte ens ha ett lakan över den på natten, all kontakt gjorde ont.

    Söndag: Svullnaden hade gått ner en del men var fortfarande rejäl. Helgjouren tittade och kände lite, sa att nog inget var brutet och att man har 7 dar på sig om det skulle vara en fraktur. Ingen röntgen, inga kryckor, ingen stödlindning ens, jag blev hemskickad med att jag skulle vila och höra av mig om det gjorde mer ont igen.

    Min släkting är chef i vården och tyckte de var "modiga" med det beslutet på jouren då hon brukar skicka 97% av alla stukningar till röntgen, som hon sa.

    Vilade i stort sett må- fre (haltade omkring men inte mer än 3000 steg per dag) men kunde fortfarande inte ha vanliga skor utan hade min sons för stora sneakers. Lördag tyckte jag det var bättre så tog på mina Nike och gick en liten promenad med min mamma 70+ i långsam takt (7500 steg på hela dagen).

    I vanliga fall ligger jag på 10-15 000 steg per dag.

    På kvällen/natten var det som stukningen gick upp, knölen svullnade mer igen, foten värker idag och jag har nya rödlila blåmärken uppe på foten (de gamla har runnit ner på båda sidorna av foten).

    1177 skickade mig nu åter till helgjouren för ny bedömning om de hade tid, då de sa att så sparar man tid om jag ska ha remiss till röntgen eller scan. Så frågar de om jag har haft foten lindad. Nja, jag försökte ett par dagar men ingen har visat mig hur man ska göra och jag kände bara att svullnaden spände mer och började dunka och vätskan inte kunde lämna foten då? 

    Vem ska man tro på av svägerskan och läkaren?
    Borde jag ha blivit ordentligt undersökt från början?
    Om man ska ha foten lindad, varför kan ingen visa en hur man ska göra det rätt då när man aldrig stukat sig förr och börjar få taskiga venklaffar så att ens anklar även en vanlig dag är en smula större på kvällen än på morgonen?

    Jag ville liksom inte skära av cirkulationen och göra det värre.

  • Svar på tråden Svårt stukad fot- fel hanterat?
  • EpicF

    Ja, du borde fått röntgen redan första gången. Lindning är inte så svårt att få till, står bra på bla Youtube hur man gör. Och kryckor kunde du bett om själv. Du kunde även bett om att få hjälp med att linda foten.

  • Anonym (.)

    Varför lindade du inte foten själv när du kom hem efter ditt skogsäventyr?

  • Anonym (C)
    EpicF skrev 2021-09-26 11:45:06 följande:
    Ja, du borde fått röntgen redan första gången. Lindning är inte så svårt att få till, står bra på bla Youtube hur man gör. Och kryckor kunde du bett om själv. Du kunde även bett om att få hjälp med att linda foten.

    Anonym (.) skrev 2021-09-26 11:49:40 följande:
    Varför lindade du inte foten själv när du kom hem efter ditt skogsäventyr?

    Är inte detta råd som ts borde ha fått vid sitt första besök hos vården? Alla vet inte hur de ska göra eller vad de har rätt att få.
  • Anonym (vårdförvirrad)
    EpicF skrev 2021-09-26 11:45:06 följande:

    Ja, du borde fått röntgen redan första gången. Lindning är inte så svårt att få till, står bra på bla Youtube hur man gör. Och kryckor kunde du bett om själv. Du kunde även bett om att få hjälp med att linda foten.


    Varför i hela friden ska man behöva be om olika vårdåtgärder när man söker vård? Om jag bestämmer att jag behöver en röntgen får jag det då tror du?

    Nej, det är givetvis läkaren som borde förklara och visa vad som ska göras.
  • Anonym (vårdförvirrad)
    Anonym (.) skrev 2021-09-26 11:49:40 följande:

    Varför lindade du inte foten själv när du kom hem efter ditt skogsäventyr?


    Hade tre timmar att köra hem, jag försökte linda med det jag hade vilket var en gasbinda från bilens förstahjälpenpack- inte optimalt. Hemma kylde jag med is i handduk och försökte med en elastisk binda men det gjorde bara mer ont då.

    Och nu är inte alla såna som springer och skadar sig jämt och ständigt och har örnkoll på hur man ska linda för att inte skära av cirkulationen när foten håller på att svullna helt groteskt. Det kändes klart sämre med lindning på, helt enkelt.
  • EpicF
    Anonym (vårdförvirrad) skrev 2021-09-26 11:53:06 följande:

    Varför i hela friden ska man behöva be om olika vårdåtgärder när man söker vård? Om jag bestämmer att jag behöver en röntgen får jag det då tror du?

    Nej, det är givetvis läkaren som borde förklara och visa vad som ska göras.


    Att be om att få låna kryckor eller hjälp med linding är normalt, eftersom läkaren inte vet att du inte kan linda eller inte har tillgång till kryckor.

    Hade du bett om en röntgen så hade du kanske fått det. Oavsett så borde du fått en röntgen redan vid första besöket.

    Vad visade röntgen vid andra besöket? Jag antar att du fick en då.
  • EpicF
    Anonym (C) skrev 2021-09-26 11:51:44 följande:

    Är inte detta råd som ts borde ha fått vid sitt första besök hos vården? Alla vet inte hur de ska göra eller vad de har rätt att få.


    Ja, och jag skrev att hon borde fått röntgen vid första besöket...
  • Anonym (vårdförvirrad)
    EpicF skrev 2021-09-26 12:02:09 följande:
    Att be om att få låna kryckor eller hjälp med linding är normalt, eftersom läkaren inte vet att du inte kan linda eller inte har tillgång till kryckor.

    Hade du bett om en röntgen så hade du kanske fått det. Oavsett så borde du fått en röntgen redan vid första besöket.

    Vad visade röntgen vid andra besöket? Jag antar att du fick en då.
    Jag har inte varit där än, det är idag.
  • EpicF
    Anonym (vårdförvirrad) skrev 2021-09-26 11:57:57 följande:

    Hade tre timmar att köra hem, jag försökte linda med det jag hade vilket var en gasbinda från bilens förstahjälpenpack- inte optimalt. Hemma kylde jag med is i handduk och försökte med en elastisk binda men det gjorde bara mer ont då.

    Och nu är inte alla såna som springer och skadar sig jämt och ständigt och har örnkoll på hur man ska linda för att inte skära av cirkulationen när foten håller på att svullna helt groteskt. Det kändes klart sämre med lindning på, helt enkelt.


    Varför drog du inte till ett apotek och köpte en ordentlig linda eller annat stödbadage?

    Lindning är bra för att få ner svullnaden och då ska man linda hårt första timmen sedan kan man lätta på lindningen för att få i gång blodcirkulationen. Och ja, det är normalt att det känns sämre och ont vid lindring. Det gör ont att linda en fot hårt för att få ner svullnaden.
  • Anonym (C)
    EpicF skrev 2021-09-26 12:02:38 följande:
    Ja, och jag skrev att hon borde fått röntgen vid första besöket...

    Förlåt, jag missade den biten. Jag ville mest sätta fingret på att det som är självklarheter för en person som ofta är i kontakt med sjukvården kan vara helt okänt för den som inte behövt något mer än ett par vaccinsprutor sedan den var på sista rutinkollen hos skolsköterskan. Det är lätt att bli hemmablind och tänka att det som är självklarheter för en själv också är det för andra.
Svar på tråden Svårt stukad fot- fel hanterat?