• Sun 26 Sep 2021 12:19
    4602 visningar
    8 svar
    8
    4602

    Allergi mot hund - så individuell?

    Hej!

    Jag är pälsdjursallergiker men har svårt att acceptera ett liv utan hund. Jag har levt med hund trots allt och det har fungerat bra utan vidare symtom. Det jag märkt är att min allergi är väldigt individuell från hund till hund. Det finns hundar som jag inte får symtom av, som jag klarar av att leva med flera veckor i rad utan att känna av allergin. Sedan finns det hundar som jag reagerat på inom en timme. Jag har tidigare levt med en bedlington terrier när jag bodde hemma, det funkade utan problem. På senare tid har jag och sambon lånat hem svärfars chinese crested power puff, som bott hos oss i 3 veckor - helt utan symtom trots mys i soffan vartenda kväll, att jag badat och skött pälsvård. Nu går vi i tankarna och skaffa en egen hund men då det är så individuellt är vi livrädda för att få hem en hund som det visar sig att jag reagerar på. Någon som har en allergi som ter sig likadant? Hur gjorde ni? Testade hälsa på en pudel blandning men kände av denna inom en timme :(

  • Svar på tråden Allergi mot hund - så individuell?
  • Sun 26 Sep 2021 13:58
    #2

    Nja, detta beror på allergenerna som hunden utsöndrar. Samma ras kan ha hundar som utsöndrar olika mängder av allergener. Jag kan tex tåla en chinese crested superbra, men en annan kan jag reagera snabbt på. Frågan är mer hur jag ska veta vilken hund som utsöndrar mindre än den andra? Och hur andra med samma problematik gjort vid köp.

Svar på tråden Allergi mot hund - så individuell?