• mandelskrutten

Pass - förnyelse!?Svar tack!

Planerar weekend resa i december. Mitt pass går ut i mars.

Blir jag söka om nytt pass redan nu eller vad gäller?

• Svar på tråden Pass - förnyelse!?Svar tack!
  • Fjäril kär

Jag skulle ansöka om nytt pass redan nu eftersom köerna är långa pga pandemin. Nu när världen öppnar upp är det enorma köer till både pass, id och resor.

(När du reser ska passet vara giltigt minst 6 månader efter hemresa)

• Fjäril kär
    mandelskrutten skrev 2021-09-26 12:44:00 följande:

Men är då mitt befintliga pass ogiltigt ifall jag reser med det i December inom Europa?

Japp
  • Ms H
    Fjäril kär skrev 2021-09-26 12:30:18 följande:

Jag skulle ansöka om nytt pass redan nu eftersom köerna är långa pga pandemin. Nu när världen öppnar upp är det enorma köer till både pass, id och resor.

Hur länge passet måste vara giltigt skiljer mellan olika länder.
  • Drottningen1970

Det beror ju på var du reser?
  • mandelskrutten
    Drottningen1970 skrev 2021-09-26 12:51:28 följande:

Om du ska resa i december 2021 och ditt pass går ut u mars -22 så behöver du ju inte söka nytt ännu?

Tydligen, enligt Fjäril Kär
  • Fjäril kär
    mandelskrutten skrev 2021-09-26 12:52:30 följande:

Tydligen, enligt Fjäril Kär

Överallt där jag varit i Europa så har 6 månader gällt. Strax före pandemin stängde världen så var jag i Hamburg och Prag och det var 6 månader som gällde.

Vart ska du?
  • Ruter
    Fjäril kär skrev 2021-09-26 13:13:49 följande:

Överallt där jag varit i Europa så har 6 månader gällt. Strax före pandemin stängde världen så var jag i Hamburg och Prag och det var 6 månader som gällde.

Vart ska du?

Nej inget av dessa städer kräver att passet är giltigt 6månader efter hemkomst. Räcker att det bara är giltigt under din vistelse där. Jag har åkt till ovan nämna städer flertalet gånger samt flera andra städer inom shengern och EU inget av dessa länder kräver längre datum på passet.

Hälften av gångerna till ovan nämna orter har jag dessutom både åkt från Arlanda, landat i städerna och därefter rest hem med flyg utan att behövt visa passet en ändå gång på varken dit eller hemresan de har bara kollat att jag haft en giltig biljett.
  • Glinda från Oz

Så är det inte överallt. Det bästa är att kolla vad som gäller för just det landet man ska resa till.
Svar på tråden Pass - förnyelse!?Svar tack!