Inlägg från: mandelskrutten |Visa alla inlägg
  • mandelskrutten

Pass - förnyelse!?Svar tack!

Planerar weekend resa i december. Mitt pass går ut i mars.

Blir jag söka om nytt pass redan nu eller vad gäller?

• Svar på tråden Pass - förnyelse!?Svar tack!
  • mandelskrutten
    Drottningen1970 skrev 2021-09-26 12:51:28 följande:

Om du ska resa i december 2021 och ditt pass går ut u mars -22 så behöver du ju inte söka nytt ännu?

Tydligen, enligt Fjäril Kär
  • mandelskrutten
    Fjäril kär skrev 2021-09-26 13:13:49 följande:

Överallt där jag varit i Europa så har 6 månader gällt. Strax före pandemin stängde världen så var jag i Hamburg och Prag och det var 6 månader som gällde.

Vart ska du?

England :)
  • mandelskrutten
    Ruter skrev 2021-09-26 14:31:55 följande:

www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/storbritannien/reseinformation/ambassadens-reseinformation/in--och-utresebest%C3%A4mmelser/

Detta gäller för Storbritannien. Du behöver således bara ha ett pass som är giltigt under tiden du befinner dig i landet. Därav finns ingen anledning att skaffa ett nytt pass för denna resa utan du kan använda ditt som går ut i mars.

Undrar bara om Covid test behövs göras i England på plats i december?

Har tänkt vara där bara 3 nätter på hotell..så ingen komplicerad karantän behövs ...
  • mandelskrutten
    Aliona skrev 2021-09-26 22:04:46 följande:

Ja du behöver fortfarande ta test dag två i England, i övrigt beror det på om du är fullt vaccinerad eller inte, samt om Sverige lyckas hålla sig ifrån röda listan.

Så om jag bara är där i 3 nätter måste jag ändå söka upp doktor i England för att ta covid test som gjorts i Sverige innan avresa plus att jag är full vaccinerad? Låter krångligt.

Är det så i hela Europa?
  • mandelskrutten

Så är det kört även i höst att resa till London en helg. Min önskan.

Så komplicerat med dessa covid tester trots full vaccinerad.

Löjligt att testa sfär dag 2 i England om jag bara är i England i 4 dagar en helg och testat dagen innan avresa....vad göra? Boka eller ej?

• mandelskrutten
    Drottningen1970 skrev 2021-09-27 12:36:05 följande:

Skulle ej boka. England är krångliga och testerna dyra.

Vilket land i Europa är mest enkelt att komma om i en weekend i december?
  • mandelskrutten

Annars måste jag ägna hela lördagen till att leta doktor i England för covid test för att få svar samma dag som jag åker tillbaka....

• mandelskrutten
    Aliona skrev 2021-09-27 15:31:16 följande:

Ja, som det är nu finns det inget undantag från testkravet relaterat till längden på resan, men det kan ju ändras till december. Det kan ju också hända att de återinför karantänskrav tills dess. Det ÄR komplicerat att resa nu, och jag skulle själv inte boka något förrän mycket nära inpå. Du får nog kolla landets restriktioner strax innan du vill resa och bestämma då. Det är inte samma i hela Europa.

Så vilket land rekommenderar du att resa till weekend i december utan alltför mycket krångel?
Svar på tråden Pass - förnyelse!?Svar tack!