• Anonym (Hjälp)

    Pappan är frånvarande - hur hantera det?jälp!!

    Hjälp mig!

    Jag håller nog på att bli fullständigt galen tror kag!

    Jag har ett barn på 1.5 år. Jag blev lämnad i v 11 så varit ensam med honom, pappan har träffat honom 35 timmar sammanlagt. Nu är det 8 veckor sen senast.

    Pappan skuldbelägger mig för att han inte träffar honom. Han svarar inte när jag ringer och nu har jag behövt hans hjälp iom att vi båda är vårdnadshavare och han är bara totalt otrevlig och smutskastar istället för att hjälpa.

    Nu känns det som att jag håller på att bli galen! Jag försöker och försöker göra han delaktig på alla sätt och få han att reagera.

    Jag är bitter på honom och hela hans familj.

    Hur ska jag göra för att inte bli bitter och verkligen kunna gå vidare?!

  • Svar på tråden Pappan är frånvarande - hur hantera det?jälp!!
  • lövet2

    Självklart är det enklare att vara två föräldrar. Man tänker ju också att barnet behöver båda sina föräldrar, men det gäller när det verkligen är en förälder. Den där pappan är ju ingen pappa. Han är den biologiske fadern och ingen riktig pappa. Varför skulle barnet behöva någon som är otrevlig och elak och dessutom struntar i barnet?
    Sedan är det också för din skull. Tänk att ha någon att dela ansvaret med. Skönt, eller hur? Jag förstår verkligen att du försökt få pappan engagerad.

    Det är dags att acceptera verkligheten. Sluta försöka. Prata med BVC, socialen, familjerätten eller vilka som kan vara inblandade. Se till att de vet hur lite pappan träffar barnet och att pappan är en läskig främling för barnet. Annars pappan plötsligt kommer en dag och ska ha barnet 50/50 helt utan förvarning. Du kan behöva hjälp från myndigheterna för att kunna kräva en försiktig invänjning om den dagen kommer.

    Se dig som den ensamstående mamma du är. Hitta någon i din familj eller vänskapskrets, som känner barnet väl och som kan ta hand om barnet om du hamnar på sjukhus eller bara behöver en Spa-helg för dig själv. Du behöver ha den säkerheten att veta att barnet har det bra även om du inte är där själv.

  • Anonym (Hjälp)

    Ja det gör mig så arg att tänka att han kan vara frånvarande i flera år och sen när HAN vill träffa barnet så får jag inte neka det.

    Usch det är så mycket känslor och jag får liksom ingen reaktion eller respons från honom och då blir jag ännu mer frustrerad!! :(

    Han har ett missbruk (som han förnekar men lämnat flera positiva prover under året) och han har betett sig våldsamt i sina relationer framför sina andra barn men ändå så skulle jag inte få enskild vårdnad och han har både vårdnad, föräldradagar och kan betee sig hur som helst.

    Här sitter jag med nekad förskoleplats, inga föräldradagar och börjar jobba i januari...

  • Anonym (K)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-09-26 13:27:55 följande:

    Ja det gör mig så arg att tänka att han kan vara frånvarande i flera år och sen när HAN vill träffa barnet så får jag inte neka det.

    Usch det är så mycket känslor och jag får liksom ingen reaktion eller respons från honom och då blir jag ännu mer frustrerad!! :(

    Han har ett missbruk (som han förnekar men lämnat flera positiva prover under året) och han har betett sig våldsamt i sina relationer framför sina andra barn men ändå så skulle jag inte få enskild vårdnad och han har både vårdnad, föräldradagar och kan betee sig hur som helst.

    Här sitter jag med nekad förskoleplats, inga föräldradagar och börjar jobba i januari...


    Umgänget är inte hans rättighet utan barnets, så du borde varken bli arg på honom eller barnet då, eller hur? Det är väl bara bra om han försöker, även om han gör det på fel grunder.

    Jag tycker du ska börja med att ansöka om enskild vårdnad och spara all er kommunikation, spela in era samtal också.

    Varför har du nekats fsk-plats?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (K) skrev 2021-09-26 13:32:00 följande:

    Umgänget är inte hans rättighet utan barnets, så du borde varken bli arg på honom eller barnet då, eller hur? Det är väl bara bra om han försöker, även om han gör det på fel grunder.

    Jag tycker du ska börja med att ansöka om enskild vårdnad och spara all er kommunikation, spela in era samtal också.

    Varför har du nekats fsk-plats?


    Nej jag vet att det är barnets rättigheter och jag inre borde bli arg men blir det ändå! OM det ens händer..

    Enskild vårdnad är extremt svårt att få så inte så säker att jag skulle få det.

    Det är insläppsstopp just nu på förskolan jag sökt.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-09-26 13:35:14 följande:
    Nej jag vet att det är barnets rättigheter och jag inre borde bli arg men blir det ändå! OM det ens händer..

    Enskild vårdnad är extremt svårt att få så inte så säker att jag skulle få det.

    Det är insläppsstopp just nu på förskolan jag sökt.
    Det är inte alls extremt svårt att få enskild vårdnad, inte om man har goda orsaker. En frånvarande missbrukare som verkar ha samarbetssvårigheter är goda orsaker.

    Aha, så synd. Men det finns ju fler förskolor. Kommunen ska ändå erbjuda dig en ersättningsplats så länge.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (K) skrev 2021-09-26 13:39:03 följande:

    Det är inte alls extremt svårt att få enskild vårdnad, inte om man har goda orsaker. En frånvarande missbrukare som verkar ha samarbetssvårigheter är goda orsaker.

    Aha, så synd. Men det finns ju fler förskolor. Kommunen ska ändå erbjuda dig en ersättningsplats så länge.


    Den advokaten jag har säger det samt att jag läst det på flera ställen?
  • Anonym (Visst)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-09-26 13:35:14 följande:

    Nej jag vet att det är barnets rättigheter och jag inre borde bli arg men blir det ändå! OM det ens händer..

    Enskild vårdnad är extremt svårt att få så inte så säker att jag skulle få det.

    Det är insläppsstopp just nu på förskolan jag sökt.


    Gissar du på att du inte kommer att få enskild vårdnad eller har du varit i kontakt med en advokat?

    Om det är insläppsstopp så borde du blivit erbjuden ett alternativ antar jag?
  • Anonym (K)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-09-26 13:40:49 följande:
    Den advokaten jag har säger det samt att jag läst det på flera ställen?
    Skaffa en bättre advokat då. Du har goda orsaker, så som du beskrivit det här iaf.
  • Anonym (Hjälp)

    Ja det är ju en liten del av allt. Klart att jag helst vill ha enskild vårdnad med tanke på situationen och allt.

    Förskola fixar jag nog på något sätt

  • Anonym (H)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-09-26 14:01:50 följande:

    Ja det är ju en liten del av allt. Klart att jag helst vill ha enskild vårdnad med tanke på situationen och allt.

    Förskola fixar jag nog på något sätt


    Kommunen måste erbjuda dig en plats. Jag tror de har 2-3 månader på sig. Så de måste fixa en plats till januari även om det inte blir den förskola du önskade
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (H) skrev 2021-09-26 14:19:55 följande:

    Kommunen måste erbjuda dig en plats. Jag tror de har 2-3 månader på sig. Så de måste fixa en plats till januari även om det inte blir den förskola du önskade


    Ja precis
  • Anonym (H)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-09-26 15:17:55 följande:

    Ja precis


    Så då kan förskolan orimligen vara ett problem? Det lät tidigare som att detta var det stora problemet?
  • Anonym (.)

    Du borde vara arg på dig själv istället som gav honom vårdnad från första början. Hur tänkte du där?
    Släpp hela tanken på att få honom engagerad. Spara dokumentation om att det är svårt att få honom att samarbeta och tex signera papper. Ta det sedan till rätten när du har tillräckligt med underlag för att visa att det inte går att få till ett bra samarbete trots att du har försökt. Du behöver enskild vårdnad och glömma att han kommer vara en tillgång som pappa.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (H) skrev 2021-09-26 15:35:37 följande:

    Så då kan förskolan orimligen vara ett problem? Det lät tidigare som att detta var det stora problemet?


    Nej det verkligen inte ett stora problemet här. Det tog jag ju inte med i inlägget
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (.) skrev 2021-09-26 16:34:34 följande:

    Du borde vara arg på dig själv istället som gav honom vårdnad från första början. Hur tänkte du där?

    Släpp hela tanken på att få honom engagerad. Spara dokumentation om att det är svårt att få honom att samarbeta och tex signera papper. Ta det sedan till rätten när du har tillräckligt med underlag för att visa att det inte går att få till ett bra samarbete trots att du har försökt. Du behöver enskild vårdnad och glömma att han kommer vara en tillgång som pappa.


    Tro mig. Det är jag, varje dag!

    Jag ville inte skriva på vårdnaden redan då men han var närvarande två veckor där och lovade att allt blev bra bara jag skrev under... Jag ångrar det varje varje dag
  • Anonym (Visst)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-09-26 16:38:22 följande:

    Nej det verkligen inte ett stora problemet här. Det tog jag ju inte med i inlägget


    I inlägg 2 så låter det onekligen som om det här med förskolan är ett problem?
  • Norrländskan123

    Lev som att du är ensam förälder till barnet.

    Jag hade, om jag vore du, bokat till med soc och ett samarbetssamtal där ni gör upp ett avtal vad som gäller. Tex att han ska boka in 1 månad i förväg om han vill träffa sitt barn och du bestämmer hur det ska gå till. Pappan är en främling med sonen och jag hade aldrig lämnat dom två ensamma eftersom dom träffas så lite.

    Kommer han inte på samarbetssamtal så har du ännu en anledning till att gå ensam vårdnad. Betalar han underhåll? Om inte, skicka in direkt till försäkringskassan så du iaf får det!

Svar på tråden Pappan är frånvarande - hur hantera det?jälp!!