• Carlzzon85

    Lämna eller inte??

    Hej,

    Förlåt för mkt text, men bakgrunden är viktig.

    Jag och sambon har varit tillsammans 6 år och har en 4 åring tillsammans. Senaste 3 åren har vår relation varit fylld av problem och senaste 2 åren har varit mer dåligt än bra. Det är bråk och tjaffs om nästan allting och då menar jag inte små gnabb utan stora dramatiska bråk med skrikande och elakheter. Vi har båda skrikit och varit elaka och hon har även varit fysisk flera gånger. Hon har en tendens att tappa humöret när vi bråkar och det leder till både skrikande, hotande, saker som kastas, prylar tas sönder, knuffar, slag osv.

    Vi har sagt att vi ska försöka skärpa oss flera gånger och försökt med parterapi. Oftast blir det bra någon vecka och sen blir det samma skit från oss båda. Vi har även kommit fram till att vi inte älskar varandra längre.

    För ca 2 månader sedan sa vi att vi skulle separera, men att vi skulle bo tillsammans tills en av oss kan hitta annat boende. Först var tanken att hon skulle lösa boende, men då inget hände börjad jag gå på visningar för 3 veckor sen.

    Då börjar hon plötsligt prata om att hon inte vill separera. Nu har det gått så långt att hon typ hela dagarna ber mig sluta leta bostad och stanna med henne. Hon säger att hon ska förändras, att vi kan gå på parterapi, att vi kan börja älska varandra igen osv. Hon säger att hon älskar mig (fast hon för 3 veckor sen skrek att hon hatar mig) . Hon säger att jag ger upp för lätt och slänger bort vår familj.

    Allt detta är skitjobbigt så klart, men får mig också att tvivla. Jag börjar tänka att hon kanske har rätt, att vi kanske kan rädda detta kaos på något sätt.

    Detta är dock inget nytt. Vi har flera gånger tidigare sagt att vi ska separera för att hon sedan ska ändra sig och säga allt detta. Men denna gång menar hon är "äkta" och att hon ska ta det seriöst.

    Vad säger ni som varit med om samma eller känner nån som gått genom detta? Bör jag gå vidare med separationen eller stanna... igen...

    Tacksam för hjälp i en svår sits.

  • Svar på tråden Lämna eller inte??
  • Anonym (Duvetsvaret)

    Tror du ska tänka på ert barn, se på ert skrik och bråk. Separera. Varför fråga okända människor om detta? Du vet nog svaret på denna fråga. Eller hur?

  • Anonym (A)

    Detta beror helt på hur du själv känner. VILL du fortsätta tillsammans? Stanna då och kämpa med alla medel. Känner du i dig att du egentligen vill separera? Gå vidare med separationen. Att stanna för att halvhjärtat försöka lösa någonting är som att dra av ett plåster långsamt. Stanna INTE för hennes skull. Inte heller för att du tänker att det är bättre för ert barn. Er relation låter för stormig för att det ska vara bättre för barnet att ni ska hålla ihop enbart för barnets skull o bo tillsammans.

  • Anonym (Familjeterapi)

    Boka familjeterapi. Det behöver ni oavsett om ni går isär eller inte. Din kvinna låter obehagligt labil, ni kan får god hjälp av att någon styr upp era samtal.

  • Anonym (A 2)
    Anonym (Familjeterapi) skrev 2021-09-26 18:29:15 följande:
    Boka familjeterapi. Det behöver ni oavsett om ni går isär eller inte. Din kvinna låter obehagligt labil, ni kan får god hjälp av att någon styr upp era samtal.
    Ja, familjeterapi behövs.
  • Anonym (Kvinna 39)

    Varför går ni inte i terapi då? Det är väl det minsta man kan kräva om ni ska fortsätta vara ett par.

  • Anonym (Linn)

    Så för 3 veckor sedan började hon prata om att ni ska fortsätta ihop, hon ska gå i terapi osv. Har hon ställt er i kö för familjerådgivning? Har hon sökt samtalsstöd för sig själv via vårdcentralen? Vad har ni konkret gjort för att det ska bli bättre? Det är ju annorlunda denna gången enligt henne?

    Jag tycker att ni ska ställa er i kö för familjerådgivning. Inte för att ni ska vara tillsammans utan för att ni ska kunna separera på ett bra sätt och sedan kunna ha ett fungerande samarbete kring barnet.

    Det är väldigt jobbigt för barn att se på när föräldrarna bråkar. Även om ni inte gapar på varandra så märker barnet att det är stelt mellan er, barnet ser era miner, att ni skyggar för varandra.

  • Carlzzon85
    Anonym (Duvetsvaret) skrev 2021-09-26 18:09:56 följande:

    Tror du ska tänka på ert barn, se på ert skrik och bråk. Separera. Varför fråga okända människor om detta? Du vet nog svaret på denna fråga. Eller hur?


    Tänker att någon med samma erfarenheter kan komma med tips
  • Carlzzon85
    Anonym (A) skrev 2021-09-26 18:12:35 följande:

    Detta beror helt på hur du själv känner. VILL du fortsätta tillsammans? Stanna då och kämpa med alla medel. Känner du i dig att du egentligen vill separera? Gå vidare med separationen. Att stanna för att halvhjärtat försöka lösa någonting är som att dra av ett plåster långsamt. Stanna INTE för hennes skull. Inte heller för att du tänker att det är bättre för ert barn. Er relation låter för stormig för att det ska vara bättre för barnet att ni ska hålla ihop enbart för barnets skull o bo tillsammans.


    Det är det jag inte vet. Klart man vill få det funka för sonens skull, men hade vi inte haft barn skulle jg stuckit för länge sen.
    Anonym (A) skrev 2021-09-26 18:12:35 följande:

    Detta beror helt på hur du själv känner. VILL du fortsätta tillsammans? Stanna då och kämpa med alla medel. Känner du i dig att du egentligen vill separera? Gå vidare med separationen. Att stanna för att halvhjärtat försöka lösa någonting är som att dra av ett plåster långsamt. Stanna INTE för hennes skull. Inte heller för att du tänker att det är bättre för ert barn. Er relation låter för stormig för att det ska vara bättre för barnet att ni ska hålla ihop enbart för barnets skull o bo tillsammans.


    Det är det som är svårt. Jag vill nog att det ska funka för barnets skull. Men hade vi inte haft barn hade jag inte tvekat en sekund.
  • Carlzzon85
    Anonym (Familjeterapi) skrev 2021-09-26 18:29:15 följande:

    Boka familjeterapi. Det behöver ni oavsett om ni går isär eller inte. Din kvinna låter obehagligt labil, ni kan får god hjälp av att någon styr upp era samtal.


    Vi har testat detta i 2 omgångar tidigare utan framgång tyvärr.
Svar på tråden Lämna eller inte??