• klyban

    Ni som valt att inte vaccinera er, vad skulle få er att ändra er?

    Anonym (Vilda) skrev 2021-09-30 16:50:06 följande:
    Jodå. Finns hyllmeter med forskning som visar att dåliga matvanor och fysisk inaktivitet smittar av sig, ffa till överviktigas barn som i likhet med föräldrarna tenderar att bli lika tjocka och lika lite intresserade av tennisbanan, men även till andra i deras omgivning.

    Utsätter andra för fara gör de överviktiga när de belastar sjukvården så massivt som de faktiskt gör. Det har vi väl sett under Covid. Påminner att övervikt är den största riskfaktorn efter ålder för att behöva intensivvård. Utan tjockisarna hade personalen inte behövt gå på knäna.

    För övrigt smittar inte ovaccinerade heller. Sjuka smittar. Ovaccinerade likväl som vaccinerade. Säkrast är de individer som haft Covid och har immunitet. Ovaccinerade såväl som vaccinerade.

    Dock gör inte den att COVID-19 smittar mer eller mindre., dock har den en högre prevalens för ett svårare sjukdomsförlopp och belasta sjukvården.

    Största riskfaktorn är dock för äldre med sämre immunförsvar(Och andra med sämre immunförsvar som tex de som genomgått transplantation och tar avstötningsmediciner som hämmar immunförsvaret att attackera det man transplanterat..), som överstiger övervikt och andra riskfaktorer.

    Dock vet vi att vaccinerade inte kan bli smittade lika ofta som en ovaccinerad, det berättar studierna på Alpha där man pratar om 65-90% skydd mot smitta, det betyder att de inte ens kan bli smittade, vem de är kan man aldrig veta, dock vet man att det blir mindre smittade i den gruppen och med en överväldigande skillnad mot en ovaccinerad.


    Anonym (ts) skrev 2021-09-30 17:12:28 följande:
    Håller med om att jag tror att de inrapporterade biverkningarna är fler denna gång för att det varit mer påtalat att just rapportera in allt.

    Däremot kommer jag nog själv att avvakta med att kalla mRNA-tekniken för säker tills det gått några år och slututvärderingarna av vaccinationen är klara. Jag TROR att den är säker, just för att jag inte ser varför den inte skulle vara det - men jag kommer inte säga det helt rätt ut till jag sett summeringen.

    mRNA vaccin är en teknik som har nästan 20år på nacken, och hur lång tid till behöver man än dessa knappa 20år?
    Det som skiljer sig är vilken patogen man stoppar in.


     


    Och svaret är att prevalensen för svår biverkning är galet låg på dessa, och "komiskt" nog så är det mer "traditionella" vaccinet med Astra, en som visade sig har lite mer svår biverkning än just mRNA-vaccinen.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2021-09-30 18:24:08 följande:
    Jag är väl medveten om det, att tekniken i sig inte är ny. Däremot har den inte använts i skarpt läge i en större vaccininsats tidigare. Det är vad jag avsåg med mitt svar. Jag kallar den för säker och inte troligt säker för användande i det formatet när jag läser utvärderingarna som kommer i framtiden. De får vi vänta på.

    Jag tror redan nu att den är säker men kommer inte kalla den för absolut så innan dess.

    Och vad betyder ens det du säger, och med den galet låga prevalensen för svår biverkning?


     


    För vi har ~6,4 MILJARDER doser givna, och ~10månader att utvärdera dessa.
    Vilka skador ska uppstå som inte skapas med själva vaccinationen och efter vaccinet gjort sitt jobb?


     


    Vaccinet är säkert, dock finns det en otroligt låg prevalens för svår biverkning, och för dom är inte det säkert.
    Dock berättar COVID-19 att sjukdomen är mångfalt värre än vaccinens problem.
    Och just detta med att de vaccinerade står för en så extremt låg dödlighet med COVID-19, och som rapporteras i så många länder nu.
    Så är det självklart att ta vaccinen om man inte tillhör visa grupper som innefattar en mycket lite andel av de som vaccineras, eller mer korrekt med facit i hand och den extremt låga prevalensen, handlar om nån enstaka per miljonen.


     


    Skulle påstå att det är MYCKET säkert med vaccinen och denna extremt låga prevalens för svår biverkning.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2021-09-30 20:54:02 följande:
    Jag har inte vaccinerat mig än, då jag är orolig för att det är framstressat och man inte har sett eventuella biverkningar än. Det jag söker är kunskap och erfarenhet för att det ska kännas tryggare. Och det är ju svårt, när det är så nytt. Jag har även en släkting som drabbats av bl a kronisk trötthet troligen från ett vaccin på 70-talet. Det är sånt som påverkar hur jag känner.

    Måste också säga att de hot- och tvångsdiskussionerna som förkommer gör mig bara än mer skeptisk. Jag minns de här tendenserna när det var tal om vaccinering för svininfluensan - och jag är j*vligt glad att jag inte lyssnade på det då.

    Nu har jag en tid för vaccinering inbokad imorgon. Och jag är jätteorolig. Vet inte hur jag ska göra.

    ~6,4 MILJARDER doser världen över, och prevalensen för svår biverkning är galet låg, och effektivitet av vaccinen är galet höga.


    Som berättar att USA och Italien berättar att ~99% som dör är ovaccinerade.
    I Sverige är de som är under sjukvård och IVA på 90% ovaccinerade.
    mRNA har man nästan 20år erfarenhet på dessa.


     


    Jag tog aldrig svininfluensa vaccinet eller min familj, och av en anledning, det var en mycket mild och få dödsfall.
    Och det vaccinet kändes framstressat, och mer en publicitet sak, över en hälsosak.
    Och även om man tittar bort ifrån COVID-19 och dödlighet, så har vi stora mängder som får skador av att bli smittade av COVID-19, var av en del verkar varaktiga.

    Varför är du orolig, pga allergier eller andra risksjukdomar som kan antyda du får svåra biverkningar ala anafylaktisk chock?
    Och har du nått av detta, så bör du fråga om ta vaccinet på sjukhuset, de har tillgång till mer åtgärder och häva dessa.
    Jag kände också en oro kring att bli vaccinerad, även om jag inte hade nått av detta.
    En oro som var ogrundad för mig och med facit i hand.


     


    Polaren på jobbet tog sin tredje spruta idag, pga av immunmediciner emot organtransplantation i eftermiddags.
    Moderna de två första, och nu i em pfizer, han lever fortfarande och inga biverkningar.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2021-09-30 21:46:50 följande:
    Du tog inte svininfluensavaccinet, som ändå räddade många. Men går på alla som tvekar för ett annat vaccin något alldeles otroligt i tråd efter tråd? Har du ingen ödmjukhet för oron andra känner? Blir lite fascinerad över bristen på den då även lm du anser dig ha rätt.

    Udda, antivaccers brukar säga det rädda mer eller mindre inga med panderix, och nu rädda många helt plötsligt, vad har hänt?
    Så hur ska ni hade det, svårt och bestämma sig vad det var?
    Och sen har vi pinsamheten, och den extrem korta pandemin med svininfluensan, som vi vet inte gäller COVID-19.

    Det är inte jag som har rätt om COVID-19 vaccinen, utan fakta om den.
    Och hur effektiv den är, du vet dom där ~1% vaccinerade som dör och de ovaccinerade som står för ~99%.
    Och fast än de ovaccinerade är i en mycket klar minoritet mot de vaccinerade.
    Och sen tänk, hmm, ~99% ovaccinerade dör, och endast ~1% vaccinerade dör.


    Hur komemr du till en annan slutsats än fakta?


    För det låter lite galet att du lyckas, låter som du vägra acceptera fakta som inte berättar att vaccinet inte hjälper, och har hemska biverkningar.
    Dock tyvärr, vi vet reda att COVID-19 är GIGANTISKT farligare vaccinen med denna fakta.


     


    Polare med Linda Karlström?
    För där kommer denna typen av desinformation och deras likar.
    För sällan som man ser någon som ignorerar fakta om COVID-19 vaccinen som du, och inte är en antivaccer.
    Kanske ni kommer hit pga youtube stänger av er pga desinformationen ni ger och faktarestistensen, com facebook och twitter.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2021-09-30 23:44:19 följande:
    Fakta förstör inte min tråd. Du förstör min tråd.

    Min tråd handlade om att få folks syn och tankar, de som ännu ej vaccinerat sig, och vad som skulle få dem att ändra sig. Givet en privat sits jag har som berör mig djupt.

    Du klampar in och påstår att jag är en antivaxxer och dtar haranger om vaccinets effektivitet. Du förstör tråden.

    Vad beror då det på att viss fakta som hur effektivt vaccinen är, är en orsak att inte vaccinera sig?
    För detta är vad man ska berätta för de ovaccinerade och hur galet låg prevalens det är för svår biverkning, och att vaccinets teknik är mot 20år gammalt och är klart beprövat före COVID-19.
    Och nu efter ~6,24 MILJARDER doser, och mer 9 månaders tid gått sedan man startade, så vet man redan att det är ett säkert vaccin som räddar liv i MASSOR.


    Säger du emot dessa fakta?


    Anonym (ts) skrev 2021-10-01 09:28:09 följande:
    Vad ska detta hjälpa min frågeställning med, menar du?

    Det hjälper i hur man ska tackla antivaccers fantisera om saker som inte existerar om vaccinen.
    Vi vet att fakta är ett verktyg emot desinformation.
    Och de skälen som man tar upp i den länken, är skäl som är viktiga att veta för bekämpa desinformationen kring vaccinen.


    Anonym (Mikaela) skrev 2021-10-01 09:28:11 följande:
    Det tycker jag också klyban gör, som i alla dessa trådar.

    Fakta är inte att förstöra en tråd, för skriver man saker som inte stämmer så bör det påpekas, så vi inte får mer folk som väljer att inte vaccinera sig pga desinformation.


    Vi vet idag att vaccinen är oerhört effektiva.


    Anonym (ts) skrev 2021-10-01 09:42:35 följande:
    Inte så enkelt. Personen jag tänker på tror inte att man smittar lika mkt som vaccinerad. Alla är inte foliehattar på den nivån.

    Det finns inom det medicinska som säger att som vaccinerad har man mindre mängd virus i sig, och att det minskar risken för sprida vidare COVID-19.


    Men hur stor den minskningen är, eller om den ens existerar är en bra fråga.
    Dock desinformation ifrån ryskt håll, är till för sprida osäkerhet till de som inte är intellekts nog att göra egna bedömningar på vad som är fakta, vad som inte är, och vad som arbetas på för nå fakta.


    Anonym (Mikaela) skrev 2021-10-01 09:40:06 följande:
    Men som svar på din fråga så tror jag att man måste respektera vad andra vill och inte använda sig av nedlåtande ord om dem som antivaxxers och folihattar och allt annat trams som kommer ur folks munnar. Och även det införstådda tvånget som finns får ju dessa personer att rygga tillbaka. Allt fokus har blivit på den här gruppen, den lilla gruppen som är kvar, sluta lägga fokus på dem och lägg fokus på andra istället.
    Anders tegnell säger att de jobbar hårt föratt nå ut till denna grupp, de har ett nära samarbete med vården? De ska öppna upp flera platser att göra detta på, fysiska möjligheter. På riktigt är det så han ska nå dessa personer? Han har aldrig funderat på att det är psykologiskt för många? Det krävs mycket mer stöd från vårdpersonalen, utbildade sköterskor som kan ta hand om de som är rädda och oroliga. Inget psykologiskt alls pratar han om, sorgligt att han faktiskt inte förstår vad som behövs göras.
    Sen finns det de som inte vill och det ska respekteras. Blir bara tjatigt. Dessutom är allt ff väldigt osäkert. Hur många vaccinationer ska folk behöva ta??

    Den som vägrar ta in fakta om hur effektivt vaccinen är att skydda mot svårt sjukdomsförlopp och död, och skador.
    Och upprepat, då uppstår en fråga, varför ska fakta exkluderas för?


     


    Varför ska Tegnell ge upp, eller ja, det är inte Tegnell som har ett operativt ansvar här, utan Regionerna har.
    Men varför ge upp, någon av dessa antivaccers och foliehattar, kan bli nådda med fakta.
    Sen utgör dessa inte speciellt många av de som är kvar, och varför ska man ge upp för?


    Anonym (ts) skrev 2021-10-01 09:53:19 följande:
    Ja, har reflekterat över samma sak. Jag har svårt att se att det är tillgången till vaccinationslokaler som varit ett reellt bekymmer på många håll.

    Jag tror helt klart på den psykologiska delen, har funderat mycket på detta senaste tiden. Det finns för många som tappat förtroendet för vården, som går till sjuksköterskor och läkare med problem och bara får som bäst lite piller med sig hem. Läkemedel som ska lösa allt utan tanke på biverkningar, utsättning eller liknande. Utan förklaring till vad de ska hjälpa med eller en kompletterande diskussion om vad mer man kan göra. Jag förstår att sånt bemötande skapar en skepsis och oro. Det är ju säkert pga resursbristen i vården, tror inte vårdpersonalen menar illa. Men när man möts av det, eller möts av personal som inte hinner med en, som avfärdar ens oro utan att förklara, så kan man kanske till slut bli mer skeptisk.

    Tror mkt på mer information och psykologi så. Saknade själv länge mer info på FHMs egen sida, det var mycket gör som vi säger med vaccin vi kan detta. Och det KAN de ju säkert - det är bara att när den andra sidan har videos, långa listor på allt som är farligt med vaccin, hänvisar till urklipp i forskningsartiklar mm - så ser FHMs svar så nonchalant ut, i sin korthet. Och då tror jag det är så mkt lättare att folk lyssnar på de som berättar för dem hur farligt allt möjligen kanske eventuellt kan vara, så varför ta risken...?

    Vaccinets effektivitet ser vi världen över, tex i USA så var det ~99% som dog som var ovaccinerade.


    Har aldrig saknas info på FHM, och biverkningarna vet vi om d då de hela tiden rapporteras in.
    Och SUPRISE, dessa rapporteringar berättar att risk för svårbiverkning har en GALET låg prevalens.

    Varför säger du att FHM och läkemedelsverket inte ger information för?
    Eller vad exakt är det du försöker påstå som uppenbarligen redan finns.


     


    Folk tror mer på twitter och sånt, än fakta ifrån FHM och LMV, då de inte orkar sätta sig in i faktan.
    Det är lättare tro på en okänd människa utan underlag, än en som kan sina saker.
    Och med ~6,24 MILJARDER doser givna, så vet vi en sak och det är att vaccinet farlighet kommer inte ens nära COVID-19´s.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    cosinus skrev 2021-10-01 10:46:21 följande:
    Jag har inte vaccinerat mig än, nu är jag på gång att boka tid i slutet på oktober.

    Jag har inte velat vaccinera mig för att jag absolut inte velat att min tonåring ska göra det (17) eftersom jag faktiskt inte tycker att det finns något rimligt försvar för att den gruppen som själva inte blir nämnvärt sjuka ska vaccinera sig med ett vaccin som ändå är relativt nytt (Ja jag vet att de har forskats på den här typen av vaccin länge - men samtidigt har inget godkänts för användning på människor före 2020). Hade hela befolkningen drabbats på samma sätt som 17-åringar hade vi knappast haft en massvaccinering så jag tycker de yngre ska hållas utanför. Vi kommer ändå inte bli av med skiten, det är inte komma undan som gäller, det är genom och ut på andra sidan.

    Nu har dock dottern fått vaccin eftersom hon inte fixade att vara den enda utan och de som vaccinerar inte bryr sig om vad föräldrarna tycker. Trist men jag kan inte klandra henne. 

    Själv vill jag eg inte heller ha vaccinet men jag kan ändå leva med att ta det och framförallt en av mina föräldrar är väldigt rädd så därför kan jag nu tänka mig att ändra mig. Barnen går före förälder men är nu den biten redan förlorad så kan jag ändra mig.

    Och för den som gnäller över referensen, engelska wikpedia, typ längst ner (ber om ursäkt för annan font):

    Before 2020, no mRNA technology platform (drug or vaccine) had been authorized for use in humans, so there was a risk of unknown effects.[77] The 2020 COVID-19 pandemic required faster production capability of mRNA vaccines, made them attractive to national health organisations, and led to debate about the type of initial authorization mRNA vaccines should get (including emergency use authorization or expanded access authorization) after the eight-week period of post-final human trials

    Du kan få bort fonten genom ta det via "anteckningar", som eliminerar font och annat som ligger under texten.

    Varför man började vaccinera yngre och barn, det är pga att man såg ett ökat problem bland dom med COVID-19.
    Och när sen vuxna mer och mer blev vaccinerade, så såg man tydligare de barn som blev dåliga av COVID-19.

    Dock efter så många doser som är givna som en bit över 6 miljarder, så vet vi att prevalensen för svår biverkning är försvinnande liten.
    Och att COVID-19 är extremt mycket mer farligt i jämförelse, och speciellt om man inte har tillgång till sjukvård som vi har i tex Sverige


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

    Skönt att man fick bort antivaccern ifrån 1177, som gav felaktiga råd som saknade evidens för vaccinationerna.
    Inte för allt för länge sedan var det en som skickade ut brev med antivaccer propaganda, och person sade upp sig på plats vid uppdagandet och polisanmälan blev det också(undra hur det gått med den och om man gått vidare eller inte.)


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Annika) skrev 2021-10-01 12:27:07 följande:
    Inte förvånad, det är vanligt att faktaresistenta skrattar åt eller ignorerar dem som presenterasr fakta.

    Jag växlade om när man fick upprepa fakta flera gånger, fast det ar uppenbart med dessa ~99% som dör är ovaccinerade i USA och IT, som sen väl accepterades och att de som belastar sjukvården i Sverige är till 90% ovaccinerade, men står endast för 16,3%.
    Och sen glömdes det av i nästa resonemang, där var linjen dragen var de står, och det är inte en fakta baserad bemötandet av vaccinationerna.
    Och där obskyra och sällsynta biverkningar lyfts upp på ett sätt att det antyder det är många, och när det i själva verket handlar om nån enstaka per miljon doser.


    Eller min favorit att mRNA vaccin är nått nytt och otestat, och detta efter ~6,24MILJARDER doser(Några är inte mRNA), 9månader och ett 20år gammal teknik som man testat och har många studier bakom sig.
    Eller en annan favorit att vaccinen är nödgodkända i Sverige/EU, och att en villkorad godkännande betyder det samma som nödgodkänt.
    Och nej det är det inte, och inte ens nära.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2021-10-01 12:39:59 följande:
    Vad har detta med min trådstart att göra?

    Hur ska man ändra sig om att vaccinera sig om man ringer in till 1177 och möter denna antivaccer i andra änden av luren???????
    Eller får brev hemskickade med galna antivaccer som tagit på sig att sprida desinformation över evidens.

    Det är helt i linje med den trådstarten och en viktig frågeställning att få folk att ändra sig och vaccinera sig och med ett såpass effektivt vaccin som gör att de som dör av/med COVID-19 utgör endast ~1% av alla dödsfall och de är en ÖVERVÄLDIGANDE majoritet mot den lilla grupp som är ovaccinerade, som står för resterande ~99% av dödsfallen och belastar sjukvården otroligt mycket.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Pegadol skrev 2021-10-01 12:49:11 följande:
    Absolut ingenting skulle få mig att ta sprutan..så.
    Är det pga du tror nått om vaccinet?
    Eller helt enkelt inte vill delta alls?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Suck) skrev 2021-10-01 12:53:58 följande:
    Precis, att man som ung och frisk individ ska utsätta för risken att ta ett vaccin som har stressats fram och där långtidsbiverkningar ej är kända än FÖR att skydda andra människor.  Är det etiskt försvarbart? 
    Skador av vaccinen uppstår inte magiskt år senare, utan de kommer när vaccinet är aktivt i kroppen.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2021-10-01 13:11:57 följande:
    Var det inte dock det som skedde med Pandemrix, att skadorna visade sig år senare? Nu tror jag inte om jag ska gissa att samma kommer ske med något av dessa vaccin, jag ser inte vad som skulle kunna göra det. Men för Pandemrix var väl just effekter en bra tid efter vaccinationen en grej?

    Där pratar du om laggen att samla in uppgifter och presentera dessa.
    Det har man redan åtgärdat med villkorat godkännande för dessa vaccin med COVID-19.
    Även här pratar vi om en mycket  låg prevalens och ~58st per miljonen, vilket försvårar sådana evidens.
    Nu pratar vi om ~6,27 MILJARDER doser i världen på COVID-19 vaccinen, och med prevalensen för svåra biverkningar är än lägre här.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2021-10-01 13:11:57 följande:
    Var det inte dock det som skedde med Pandemrix, att skadorna visade sig år senare? Nu tror jag inte om jag ska gissa att samma kommer ske med något av dessa vaccin, jag ser inte vad som skulle kunna göra det. Men för Pandemrix var väl just effekter en bra tid efter vaccinationen en grej?

    350 fall av 6miljoner.


    Skadan skedde i samband med vaccineringen, sen är detta myndigheter som inte går på känslor, utan på fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus.
    Och dessa kvarnar maler alltid långsamt, dock flaggades det tidigt för detta.


    Dock inget beslut jag tog för mig eller mina barn med panderix, utan pga det var ett för svagt virus allra främst, och även där har det visat sig jag hade rätt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2021-10-01 13:28:43 följande:
    Ja men det visste du inte när du valde att avstå. Det var ju ett önskemål i samhället och från vården då med att vaccinera sig. Du avstod. Vad hade någon som var i din närhet och orolig att bli sjuk kunnat säga till dig då som fått dig att ändra dig - mitt i när vaccinationen pågick som mest och innan man hade slutresultatet på pränt - som hade fått dig att ändra dig och ta vaccinet? Det är ju det min trådstart rör här, den frågeställningen.

    Beslutet att inte ta panderix har jag redan berättat.
    Facit finns redan på att det var ett svagt virus, och det var vad min intellekts beslut vilade sig på.
    Och samma beslut kom även min sambo fram till, och denna gång finns inte ens en uns av tvekan att ta vaccinet.
    Men visst, jag flaggade för vaksamhet före, men dessa frågetecken är sedan länge uträtade och där var det ett än enklare beslut.
    Och sen med fakta att de som är vaccinerade endast står för ~1% av de döda av/med COVID-19, så är det än enklare beslut och ta COVID-19 vaccinen.
    Och ska man sen gå på prevalens för svårt biverkning, så blir beslutet YTTERLIGARE enklare att ta.
    Panderix diskussionen är nu över, så även min person som samtalsämne.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2021-10-01 18:05:04 följande:
    Du svarar inte på frågan utan upprepar samma sak du redan skrivit i massa inlägg.

    Vad om något hade fått dig att ta ett annat beslut om svininfluensavaccinet som du avstod att ta? Vad hade fått dig att ändra dig?

    Med facit i hand inget, då det var ett korrekt beslut och med att det var ett svagt virus.
    Finns liksom inget att diskutera där, då facit är redan där.


    Och absolut inget om COVID-19, som är ett svårt virus som aldrig svininfluensan var.
    Och haft minst två virus som dödat betydligt mer.


    Det är vad ett intellekt beslut innebär.


    Anonym (hej) skrev 2021-10-01 18:24:59 följande:
    Det kommer inte att ändra mitt beslut. Min åsikt är att folk under 50-55 inte ska vaccineras mot covid och inget kommer att ändra på det. Brukar heller inte basera mina beslut utifrån youtube.

    Mindre desinforamtion betyder mindre får reda på desinformationen.
    Och självfallet kommer mer ändra sig och vaccinera sig och när den desinformationen är borta till stor del.


     


    Det är bara ointellektuella som tar ett beslut att ändra sig/eller inte av youtube.
    Fakta hittar man inte med desinforamtion, och då kan man inte heller ändra sig.


     


    Du säger du aldrig kommer ändra dig, för då är vi tillbaka antivaccers.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (hej) skrev 2021-10-01 19:34:22 följande:
    Därför att en risknytta-analys när det gäller yngre personer inte faller ut till vaccinets fördel, i mitt tycke i alla fall. Att t.ex vaccinera barn är rent vansinne. I nuläget vet vi inte heller hur tolererbart det är med upprepade doser av dessa vaccin(tänker främst på Pfizer och Moderna). 

    Ja givetvis kan äldre bli smittade men som jag ser det så ska man inte behöva vaccinera sig för någon annans skull. Kanske blir de äldre tillräckligt skyddade av upprepade doser? 
    Man vaccinerar barn pga man identifiera problem med att inte göra.
    Anonym (hej) skrev 2021-10-01 19:36:25 följande:
    Kan du kalla någon som tagit en massa vaccin för antivaxxer? Jag kanske har tagit fler vaccin än du gjort? 

    Den som säger ingen fakta kommer få en att ändra sig, berättar detta.
    Och åsikter funkar inte.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-10-02 10:31:10 följande:
    Jaså, du tog inte vaccinet? Du är alltså en antivaxxer? 
    Jag tog det vaccinet, och har just tagit influensavaccin också. 

    Nope, det var ett intellektuellt beslut, och jag skulle direkt ändrat mig om det sen visade sig svininfluensan bli värre.
    Det blev den aldrig som du kommer ihåg!
    En antivaccer berättar som ovan, ingen fakta kan få mig att ändra mig.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Mikaela) skrev 2021-10-02 11:37:02 följande:
    Exakt! Klyban är en antivaxxer då!
    klyban skrev 2021-10-02 10:53:25 följande:

    Nope, det var ett intellektuellt beslut, och jag skulle direkt ändrat mig om det sen visade sig svininfluensan bli värre.
    Det blev den aldrig som du kommer ihåg!
    En antivaccer berättar som ovan, ingen fakta kan få mig att ändra mig.




    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (ts) skrev 2021-10-02 12:09:11 följande:
    Tror många av de du anklagat på forumet här skulle svara precis så här.

    Att dom ändrar sig med fakta?
    Vilka då?
    Inte den som jag svarade, den personen berätta att INGEN fakta kommer få h*n att ändra sig.

    Verkar som den detaljen ska uteslutas, dock det som är den gigantiska skillnaden mellan en intellektuell person och en antivaccer, en intellektuell person följer fakta och ändra sig.
    Svininfluensan var ett svagt virus i sammanhangen, vi haft 2 värre virus som inte gett nått gehör alls för driva en vaccinering.
    Och sen kom COVID-19 som var mångfalt farligare.


     


    Det är fakta som får folk ändrar sig, inte utebliven fakta och desinforamtion, för då närmar man sig antivaccer med stormsteg.


     


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Ni som valt att inte vaccinera er, vad skulle få er att ändra er?