• Sandan5

    18 mån mellan syskon

    Hej! Jag har blivit oplanerat gravid o kommer ha 18 mån mellan barnen (om jag fullföljer). Jag har läst mycket negativt om ?psuedotvillingar? (men även en del positivt) och oroar mig mycket för hur detta kommer påverka vår förstfödde, men även och mig och min man. Jag har därför lite frågor till er med tätt mellan barnen (men även intressant att höra från er som inte har lika tätt, vad ni tänker!).

    1. Många skriver att det är väldigt jobbigt/stressigt, framförallt den först tiden. Vad har varit jobbigt? Hade det möjligtvis varit (nästan) lika jobbigt om det varit t.ex 2-2,5 år mellan barnen? Tänker att det alltid kommer vara jobbigt att gå från 1 till 2 barn :) men vill försöka förstå hur mycket jobbigare det är om det är tätt.

    (Obs. Vår äldste kommer börja förskola när han är 14 mån och kommer gå kvar även när den lille i så fall föds (mer än 15h), men jag kommer hämta lite tidigare på eftm).

    2. Vissa skriver att det var så stressigt att de inte kommer ihåg första tiden / utvecklingen av deras barn / kunde njuta av att ha småbarn. Finns det mammor o pappor som inte upplevde detta? Utan känner att de hann ha kul (?njuta?) o följa utvecklingen av barnen?

    3. Viss forskning säger att det finns en större risk för den äldre av syskonen att inte hinna knyta an bra till föräldrarna, bli inåtvänd, må dåligt senare i livet etc. Hur har ni upplevt att er äldsta tagit det? Om de var spralliga och utåtvända innan syskonet kom, är de det fortfarande? Känner ni att ni har bra anknytning?

    Andra tankar och/eller tips mottages tacksamt! Vi tänker till exempel att vi inte ska behandla vår äldsta som ?stor? utan han får vara liten så länge han vill. Och försöka ge honom så mycket uppmärksamhet som vi kan - splitta på oss föräldrar ibland för att göra detta möjligt, osv. Ta hjälp av mor- & farföräldrar. Trots detta känner jag mig väldigt orolig och osäker på situationen. Så alla tankar och tips är som sagt välkomna! :)

  • Svar på tråden 18 mån mellan syskon
  • Sandan5

    Till fjanten:

    Men vi båda jobbar ju då när han är 14 mån. Så hur skulle vi lösa det i tre-fyra månader om han inte gick på förskola? Nej det går inte. Jag tror att det här blev en annan diskussion om förskola eller inte för små barn. Finns säkert andra trådar för det :)

  • fjanten
    Sandan5 skrev 2021-10-03 20:32:56 följande:

    Till fjanten:

    Men vi båda jobbar ju då när han är 14 mån. Så hur skulle vi lösa det i tre-fyra månader om han inte gick på förskola? Nej det går inte. Jag tror att det här blev en annan diskussion om förskola eller inte för små barn. Finns säkert andra trådar för det :)


    Okej...
  • Whisp

    Mina tjejer har 19 mån emellan sig, visst var det tufft ett tag när de var supersmå, men vilken glädje de har av varann idag. 5 & 3,5.

  • Whisp

    Tycker du verkar tänka klokt, just det med att man får dela på sig ibland och låta barnen vara för sig. De är syskon ja, men inte samma person, tycker det är viktigt att få växa själv med, är en sak jag tycker många glömmer. Bara för att det är lättare att alltid göra saker som båda kan

  • Whisp

    Tycker du verkar tänka klokt, just det med att man får dela på sig ibland och låta barnen vara för sig. De är syskon ja, men inte samma person, tycker det är viktigt att få växa själv med, är en sak jag tycker många glömmer. Bara för att det är lättare att alltid göra saker som båda kan

  • Anonym (Fjorton)
    fjanten skrev 2021-10-03 13:08:49 följande:

    Men skippa i att skola in vid 14 månader istället... Självklart är det viktigare för en så liten att vara med sina föräldrar! Det är först runt 3 år som det blir viktigare med förskola. Hur tänker du att det är bättre på ett barn på 14 månader att "bråka" om några få vuxnas uppmärksamhet bland (alldeles för) många andra småttingar - istället för att vara hemma med mamma/pappa och det lilla småsyskonet?


    Hur vanligt är det att vara hemma med barn i tre år? Inte vanligt folk med vanliga löner tror jag.
  • fjanten
    Anonym (Fjorton) skrev 2021-10-03 20:59:54 följande:

    Hur vanligt är det att vara hemma med barn i tre år? Inte vanligt folk med vanliga löner tror jag.


    Däremot ganska orimligt/inte det bästa för barnet att ha på förskola om man ändå är hemma med syskon.
  • Anonym (...)
    Sandan5 skrev 2021-10-01 12:16:33 följande:

    Hej! Jag har blivit oplanerat gravid o kommer ha 18 mån mellan barnen (om jag fullföljer). Jag har läst mycket negativt om ?psuedotvillingar? (men även en del positivt) och oroar mig mycket för hur detta kommer påverka vår förstfödde, men även och mig och min man. Jag har därför lite frågor till er med tätt mellan barnen (men även intressant att höra från er som inte har lika tätt, vad ni tänker!).

    1. Många skriver att det är väldigt jobbigt/stressigt, framförallt den först tiden. Vad har varit jobbigt? Hade det möjligtvis varit (nästan) lika jobbigt om det varit t.ex 2-2,5 år mellan barnen? Tänker att det alltid kommer vara jobbigt att gå från 1 till 2 barn :) men vill försöka förstå hur mycket jobbigare det är om det är tätt.

    (Obs. Vår äldste kommer börja förskola när han är 14 mån och kommer gå kvar även när den lille i så fall föds (mer än 15h), men jag kommer hämta lite tidigare på eftm).

    2. Vissa skriver att det var så stressigt att de inte kommer ihåg första tiden / utvecklingen av deras barn / kunde njuta av att ha småbarn. Finns det mammor o pappor som inte upplevde detta? Utan känner att de hann ha kul (?njuta?) o följa utvecklingen av barnen?

    3. Viss forskning säger att det finns en större risk för den äldre av syskonen att inte hinna knyta an bra till föräldrarna, bli inåtvänd, må dåligt senare i livet etc. Hur har ni upplevt att er äldsta tagit det? Om de var spralliga och utåtvända innan syskonet kom, är de det fortfarande? Känner ni att ni har bra anknytning?

    Andra tankar och/eller tips mottages tacksamt! Vi tänker till exempel att vi inte ska behandla vår äldsta som ?stor? utan han får vara liten så länge han vill. Och försöka ge honom så mycket uppmärksamhet som vi kan - splitta på oss föräldrar ibland för att göra detta möjligt, osv. Ta hjälp av mor- & farföräldrar. Trots detta känner jag mig väldigt orolig och osäker på situationen. Så alla tankar och tips är som sagt välkomna! :)


    Jag har 18 månader mellan mina yngsta (min äldsta var nyss fyllda 4 när yngsta föddes), ska försöka svara på dina frågor.

    1. Inte jobbigt alls faktiskt. De hade liknande behov och följde samma rytm. Det var nog jobbigare med fyraåringen som hade helt andra behov och en helt annan vilja. Vi valde att inte börja jobba mellan tvåan och trean utan skolade istället in dem samtidigt på förskolan när lilla var 1,5 och mellan 3. Vår stora hade en plats på förskolan som vi egentligen nyttjade ganska sällan. Projektet att ta sig dit på morgonen var inte mödan värd. Tycker det är synd att man ens får ha barn på förskolan när man är föräldraledig för vart vi än gick så var det bara yngre barn där, syskonen var på förskola, vilket gjorde att vår stora sällan lekte med jämnåriga annat än på förskolan.

    2. Stressigt var det helt klart, men jag gick i min bubbla och njöt ändå. Idag, många år senare, är vardagen fortfarande stressig. Det ska handlas, lagas mat, hjälpas med läxor, gå på möten, skjutsa till träningar etc men det hade ju behövts oavsett åldersskillnad.

    3. Vi har ofta delat på våra barn, precis som du skriver, men de frågade oftast när de skulle få hänga med syrran igen. Jag har en fin relation med alla mina barn och tycker inte att deras position i syskonskaran har påverkat anknytningen.

    Jag har tre barn. Det skiljer 2,5 år mellan ettan och tvåan och 1,5 år mellan tvåan och trean. Alla barnen uppskattar varandra och de är tighta. Tvåan och trean är dock mer som tvillingar. De gör än idag det mesta tillsammans, umgås med varandra dagligen och hänger med varandras kompisar (yngsta är tolv nu). De stöttar och kompletterar verkligen varandra. Jag rekommenderar, om möjligheten finns, att skaffa barn tätt! Det är en glädje varje dag att se deras fina relation (gäller alla tre). Självklart bråkar de som bara de kan också men de har alltid varandra, och backar upp varandra i alla lägen. De är också grymma på att gadda ihop sig mot mig :)
  • Anonym (Mamma till 6)

    Jag har 15mån mellan barn 3 och 4 och jag är glad att bebisen var så nöjd som han var för hade fullt upp med 1åringen när han var vaken. Man kommer ju att ha två bebisar men som inte har samma behov. Tycker dock att fördelarna med tex hur nära relation de haft till varandra har övervägt nackdelarna. Dock är storebror väldigt feg (13år nu) han törs inte ens gå på ica själv och köpa en dricks pch jag har läst att det äldre kan bli mer tillbakadragen än det yngre när det är så tätt mellan barnen. Vet ju dock inte om det faktiskt är det som gjort att han inte törs göra saker själv eller

  • Anonym (Följer)
    fjanten skrev 2021-10-03 21:27:28 följande:

    Däremot ganska orimligt/inte det bästa för barnet att ha på förskola om man ändå är hemma med syskon.


    Beror inte det på barnet lite dock? Att bara vara hemma med mamma och litet syskon som mamma också måste ge uppmärksamhet med mycket amning, mot att få leka med andra barn iaf på deltid?
Svar på tråden 18 mån mellan syskon