Inlägg från: Anonym (Oerfaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oerfaren)

36 år gammal kille, aldrig haft en flickvän. Vad göra åt saken?:

Jag är som rubriken säger en 36 år gammal kille som aldrig haft ett förhållande med en tjej. När jag var upp till 25 brydde jag mig inte. Det är sen 28-29 års åldern jag börjat fundera över detta. Provat lite Tinder i omgångar, men funkar inte. Känns som att dejtingappar och dejtingsidor tar en massa tid framför skärmen. Vill träffa någon IRL så att säga, mer naturligt. Men vet inte var jag kan träffa någon för att bli tillsammans med. Tidigare har jag gått en del kurser i olika saker och rest en del i Europa. Går ut en del på krogen, ibland med kompisar och ibland ensam. Men då går jag ut för att dricka och umgås med mina kompisar. Har hållit på mycket med träning, både simning och styrketräning och gör det fortfarande. Jobbar i en rätt kvinnodominerad bransch. Varit på samma ställe i över 10 år. Varit en och annan tjej som jobbat där som varit intressant. Tog en gång kontakt med en tjej över nätet, men fick aldrig något svar. 

Jag har på senaste veckorna funderat på att ta hjälp, professionellt. För att lära mig att våga bryta mönstret och träffa någon. Provade KBT för sju år sedan, men det hjälpte inte. En terapeut kan ju inte hjälpa mig att skaffa en flickvän. Men däremot hjälpa mig att bryta mönstret och ge sig hän. 

Har ni i forumet några bra tips och råd? På vad man kan göra för att bryta ensamheten. Någon som haft liknande erfarenheter och det löst sig? Vill inte förbli singel hela livet. 

• Svar på tråden 36 år gammal kille, aldrig haft en flickvän. Vad göra åt saken?:
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (CL) skrev 2021-10-02 20:47:57 följande:
    Jag håller inte med där....jag skulle inte ha nåt problem om jag blev intresserad av en man med liknande historia. Det är hur han är som är viktigt.

Det finns kvinnor i samma sits med för övrigt. Toppen vore om ts träffade en kvinna som också har liten eller ingen erfarenhet. Vilken härlig resa de skulle kunna göra tillsammans.

Anonym (Q) skrev 2021-10-02 20:35:25 följande:

Lite sent att börja nu. 36 och aldrig haft en kvinna, det är inte många som skulle acceptera en sån man tyvärr.

Som jag skrev i inlägget har jag provat Tinder och varit ute i en del sociala sammanhang tidigare. Så det är ju inte så att jag inte gjort något överhuvudtaget tidigare.
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Jennifer) skrev 2021-10-02 21:01:36 följande:

Har du några tjejkompisar? Om det känns ok kan du prata med dem och dels fråga vad hos dig som de tror att tjejer har svårt för, och vad du kan förändra/förbättra/framhäva. Dels kan du ju kolla om de har någon tjejkompis de tror att du hade passat med.
    Annars är väl det som gäller att se till att träffa så mycket tjejer som möjligt, i positiva sammanhang. Gå på speeddating, salsakurs, gruppträning/crossfit, etc.
    Du kan gå med i kompisgrupper på FB, Citypolarna, någon förening som intresserar dig.

Haft ett par tjejkompisar tidigare, men har ingen kontakt längre, då vi bor i olika städer. Någon kurs hade ju varit något. FB-grupper har jag inte tänkt på. 
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Nånstans) skrev 2021-10-02 22:01:43 följande:
    Jodå. Min man var 39 när vi möttes och han hade aldrig haft en flickvän. Vet fler också.

Ts: var tillgänglig överallt. Det är ju svårt veta i förväg exakt var man kan träffa nån. Det kan ju egentligen vara var som helst. Men ragga inte! Det är avskräckande. Social, trevlig och pratar. Det räcker oerhört långt.
    Det är det jag lever på, att jag vet att det finns fler som träffat partner när de är äldre. Bra solskenshistoriet. 
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Sara) skrev 2021-10-03 01:24:41 följande:

Jag träffade en kille som var 26 och aldrig hade haft något förhållande tidigare, han hade bott hemma och var tyvärr väldigt mammig även fast han flyttat hemifrån. Så om du inte är en så tror jag inte det är några problem.

Vill verkligen inte kritisera dig på något sätt men jag blir lite nyfiken på hur det kommer sig? Någon gång under sina alla år tänker jag att man träffar någon eller tar den där risken oavsett om det var ett lyckat förhållande eller inte.

För att svara på din fråga, så verkar det ju som att du gör ganska mycket redan, en person kan röra sig i sociala sammanhang men ändå inte vara öppen för nya människor medan andra rör sig mindre bland nya människor men ändå lyckas knyta nya kontakter. Enligt mina erfarenheter så gör det mycket hur man är kring sig själv och andra, hur öppen, social man är. Är det något du kan förändra/förbättra?

Brukar markera mot min mor ibland när hon vill hålla på och bestämma för mycket. Tror många mammor är så även med vuxna barn, att de lägger sig i mycket. Har hört andra som också vittnar om det, även tjejer. 

Hur det kommer sig att jag inte träffat någon? Jag tror att jag är rädd för att visa att jag tycker om någon. Har även haft en del problem under skoltiden med mobbning och ensamhet under vissa delar av skoltiden, men inte hela. Är ganska social med nya människor. Tror jag hamnat i någon slags trygghet i hur jag lever; jag är singel, träffar kompisar, går och tränar, går ut på krogen och är nöjd med det, fastän jag inte är det egentligen.
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Lisen) skrev 2021-10-03 14:15:17 följande:

Jag träffade också min sambo när han hade fyllt 38, och då hade han inte heller haft förhållande med någon. Jag själv har träffat killar och haft förhållanden sedan tonåren. Är väl mer positivt än negativt tycker jag. Finns inga ex tjejer eller ev barn med i bilden! Min sambo är som folk är mest, trevlig och social men har aldrig kommit in i någon riktig relation, pga olika anledningar.

Jag trivs jättebra och han är världens bästa kille.

Anonym (Lisen) skrev 2021-10-03 14:15:17 följande:

Jag träffade också min sambo när han hade fyllt 38, och då hade han inte heller haft förhållande med någon. Jag själv har träffat killar och haft förhållanden sedan tonåren. Är väl mer positivt än negativt tycker jag. Finns inga ex tjejer eller ev barn med i bilden! Min sambo är som folk är mest, trevlig och social men har aldrig kommit in i någon riktig relation, pga olika anledningar.

Jag trivs jättebra och han är världens bästa kille.

Vad kul att höra! Bra att inte alla tjejer dömer ut oerfarna killar.
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-10-03 09:40:43 följande:

TS, har du varit kär någon gång? Olika människor har ju olika lätt för att bli kära, och jag tänker att om man bara tycker att någon är intressant så har man kanske inte samma drivkraft som när man har den där känslan att "jag bara MÅSTE ha henne/honom".

Vet inte riktigt kär. Men intresserad. 
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (Ior) skrev 2021-10-03 21:37:43 följande:

Jag tror att första steget är att inse att inget är för sent och att detta inte gör dig konstig på något sätt. Fler än du tror befinner sig i samma sits! Att testa terapi igen låter som en väldigt bra idé. Målet då kanske framförallt bör vara att klura ut vad det hela beror på! Om man inte vet det så är det svårt att bryta mönstret. Jag tycker det är moget av dig att vara öppen inför det, och det tyder också på att du är beredd att jobba på detta till skillnad från många andra som hellre beskyller tjejerna och fokuserar på vad andra gör fel. 

Min gissning är att kurser och liknande antagligen inte är rätt plats att hitta någon om det inte handlar om universitetskurser. (Vad jag menar är att kurser i stil med en kurs i spanska på medborgarskolan, med 10 träffar per kurs, sällan leder till att riktiga relationer bildas.) Att gå en universitetskurs kan leda till roliga studentfester och vänskaper som sedan kan utvecklas vidare.  

Lycka till!

Tack för de orden Ior! Det ska jag ta med mig. Det är inte försent och jag är inte konstig på något sätt. Känns skönt ibland att veta att man inte är ensam. Gått en del kurser tidigare. Bland annat språk och teater. Läst lite på universitetet, kvällskurs. Men tänker inte ge mig på någon längre utbildning. Har mitt jobb, som är tryggt, även om jag vill hitta något annat. Ska ta med mig dina goda råd i framtiden.
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (qwerty) skrev 2021-10-10 16:02:35 följande:
    Krogen är inte till för dejter, det är till för att ligga.
    Involvera dig i ett ideellt arbete, tex katthem eller hundstall. Det är oftast mest kvinnor som jobbar där, de ser hur du agerar med djur (vilket de kommer koppla till hur du behandlar barn) och därmed kommer de se dig som en potentiell partner.
    Att du har fast jobb och bra rutiner är ett plus.
    Ja krogen känns dödsdömt att träffa någon på. Är otroligt ytligt där också. Nätet känns också ytligt och svårt att träffa någon. Tycker IRL är bäst att träffa någon, typ någon förening eller så. 
  • Anonym (Oerfaren)
    Anonym (E) skrev 2021-10-16 00:36:00 följande:

Har inte läst hela tråden, men jag har bröder som är i din ålder och som har lite samma problematik. Dock jobbar de i mansdominerande branscher, in princip inga tjejer där, och är inte ute på krogen något, bor på liten ort. Världens bästa och finaste killar verkligen men lite blyga runt, kanske speciellt nya tjejer kan jag tänka mig, och lite "försiktiga" på så vis. Men samtidigt sociala, roliga och vettiga. För dem, eller speciellt den äldsta så försvarar han sin situation med "att han inte behöver någon tjej, det är bara problem" fast man förstår egentligen att det bara är något försvar, förstår egentligen att det är något de vill som pricken över i.  

Mina tips är väl att skaffa självförtroende, fake it til you make it, vara charmig, inte för på, fräsch, dofta gott, allmänt trevlig och snäll. 

Bra tips där! Jo, har förstått att det finns fler i samma situation när jag läst här på FL och andra internetforum. Är inget man skyltar med att man inte haft något förhållande vid en viss ålder, för det är något man lite skäms för. Ska ta med mig dina tips och råd!
Svar på tråden 36 år gammal kille, aldrig haft en flickvän. Vad göra åt saken?: