• Tue 5 Oct 2021 23:16
    3255 visningar
    12 svar
    12
    3255

    Gravid när säga till chefen ?

    Hej, kan ni dela med er av era erfarenheter kring detta. Jag vill säga men är kluven hur chefen ska ta det om de kommer anpassa arbetsuppgifterna eller försöka få mig sparkad. En kompis råkade ut för det dock hade hon inte fast jobb. Jag har ett jobb som inte kräver att jag är på plats på kontoret så vill helst fortsätta hemifrån men vet inte om man får det nu ? Någon som varit med om liknande ?

  • Svar på tråden Gravid när säga till chefen ?
  • Wed 6 Oct 2021 06:12
    #1
    Love-V1 skrev 2021-10-05 23:16:06 följande:

    Hej, kan ni dela med er av era erfarenheter kring detta. Jag vill säga men är kluven hur chefen ska ta det om de kommer anpassa arbetsuppgifterna eller försöka få mig sparkad. En kompis råkade ut för det dock hade hon inte fast jobb. Jag har ett jobb som inte kräver att jag är på plats på kontoret så vill helst fortsätta hemifrån men vet inte om man får det nu ? Någon som varit med om liknande ?


    Hej.

    Det gör du när du känner för det.

    Jag jobbar som tandsköterska, är visstidsanställd men då jag kommer bli sjukskriven i v.15 för risk för för tidig födsel så valde jag att berätta för min chef på en gång, just för att dom måste hitta en annan som kan vara i mitt ställe.

    Min chef vart jätteglad och helt till sig. Två veckor efter så gjorde han mig till brandskydd ansvarig och jag frågade då hur han tänkte i och med att jag kommer vara borta så pass länge, var på han svarade att det finns en plats för mig efter min mammaledighet.

    Hade min chef valt att avbryta anställningen så hade det ändå inte vart en arbetsplats som jag hade velat vara på.
  • Wed 6 Oct 2021 06:27
    #2

    Har man tillsvidareanställning kan man inte bli av med jobbet pga graviditet. Så här står det på Försäkringskassans hemsida: Medarbetaren ska meddela arbetsgivaren senast två månader innan ledigheten att hen tänker vara ledig och hur länge. På vissa arbetsplatser finns kollektivavtal som gör att medarbetaren ska meddela arbetsgivaren tidigare eller senare.

    Jag berättade efter tre, fyra månader. Jag ville att vi skulle ha god tid för att hitta en bra vikarie, annars skulle jag bara få reda ut en massa skit när jag kom tillbaka igen.

    Om man behöver anpassade uppgifter behöver man ju säga till så snart anpassningen behövs, eller helst innan så att man har tid på sig att fixa något bra alternativ.

    Jag har bara fått positiva reaktioner när jag berättat om graviditeter på jobbet.

    Varför är du rädd att förlora jobbet pga graviditet? Det låter inte riktigt som en arbetsplats man vill stanna på...

  • S23
    Wed 6 Oct 2021 06:38
    #3

    Som tidigare sagts så kan du på en tillsvidareanställning inte bli uppsagd pga graviditet. Det är diskriminering och företaget kommer inte kunna komma runt det då det i övrigt är svårt att säga upp någon pga personliga skäl (alltså kommer de heller inte kunna ljuga om att du sägs upp på annan grund).

    Det låter inte som att det kommer behövas anpassningar i ditt arbete med tanke på att du kan arbeta hemifrån?

    Eller såhär. Det som kan vara är om Corona och vecka 20 ligger kvar för gravida då. Gör det det så kommer din arbetsgivare bli tvungen att låta dig arbeta hemifrån eftersom de i första hand skall anpassa atbetet

  • Wed 6 Oct 2021 09:11
    #4

    Rent formellt behöver du inte säga till förrän du närmar dig 2 mån före du tänker dig att gå hem. Eftersom du enligt lag måste söka föräldraledighet med 2 mån varsel. Men som redan skrivits, kollektivavtal kan ha andra regler. Kommun och region tex har 3 mån eftersom det står så i avtalet.

    Om reglerna för graviditet + covid inte är gällande och du inte har ett sådant arbete som gör att du beviljas gravidpenning så jobbar du bara på som vanligt. Jag tex. har "kontorsjobb" må-fre och har sökt ledighet from ungefär 1v före bf med båda mina barn. Anpassningar har inte behövts. Under ena graviditeten blev jag ombedd av barnmorskan att sjukskriva mig 50% under en vecka pga mitt blodtryck ökat men annars har jag inte behövt någon anpassning eller så.

    Om graviditet relaterat till covid även fortsatt kommer att anses vara en riskgrupp så kan du söka gravidpenning. Beviljas den så lämnar du in beslutet som brukar gälla som längst tom 10-11 dagar före bf. Vad du väljer för ledighet därefter är upp till dig, vissa går på f-ledighet direkt, andra kanske först lägger ett par veckor semester/komp/flex eller så, innan man lägger f-ledigt.

    När jag väntade mitt första barn berättade jag runt v 15. För då skulle jag gå på semester och därefter skulle chefen gå på semester så det skulle dröja ett par månader till och det kändes inte rimligt. Andra gången berättade jag VÄLDIGT tidigt för vi höll på att omorganisera på jobbet och jag ville att min chef skulle veta vad vi hade att utgå ifrån i form av ansvar etc. Där får man givetvis inte diskriminera men i det läget så sa det sig självt att det vore dumt att lägga vissa saker på mig då jag visste att jag skulle försvinna om 8 mån och vara borta minst ett år. Så det kändes bra att hon visste.

  • Wed 6 Oct 2021 11:42
    #5

    Jag går in i vecka 7 på fredag. Jag berättade för chefen igår då jag jobbar inom vården. Chefen blev glad och mer än så var det inte. Varför jag berättade så tidigt är ifall det går fel

  • GGN
    Wed 6 Oct 2021 15:32
    #6

    Jag berättade nästan direkt, bara chefen lovade att hålla tyst.

  • Wed 6 Oct 2021 15:36
    #7

    Förra gången blev det i princip att berätta direkt. Åkte på hyperemisis några dagar efter plus, med inläggning på sjukhus och hela faderullan. Kändes bara dumt att mörka anledningen tyckte jag. Visste såklart att missfallsrisken alltid fanns där, men jag tänkte att det därför kunde vara bra att berätta om saken så det inte blev något konstigt om jag blev nedstämd om det blev så. Det blev inte missfall. Jag blev sjukskriven för hyperemisis till v. 12, sedan jobb tills v. 20, därefter avstängning till förlossningen. Så det kändes ändå bra i magen att vara ärlig så chefen kunde ordna med vik. direkt.

  • Thu 7 Oct 2021 20:04
    #8

    Tack för alla era tips och råd ! Rädslan ligger inte pga av missfall men jag vill på något sätt få till att få fortsätta jobba hemifrån pga av att jag är rädd för covid (ej vaccinerad och vill inte heller) men tänker att de kanske sätter sig emot och säger att man ska vaccinera sig eller att de inte låter mig få jobba hemifrån nu när de öppnat upp samhället. Hur lätt /svårt

    är det att få till ett läkarintyg ?

  • Thu 7 Oct 2021 20:11
    #9

    Som chef blir jag glad när jag får höra sådana saker. Spelar ärligt talat ingen roll när dom berättar saken. Jag tar inte illa upp och det påverkar inte anställningen.

    Får jag välja så föredrar jag framförhållning.

    Sen kan ju folk vara olika, hos TS verkar det ju inte vara helt självklart. Den andra kan ju fått sparken av andra orsaker också. Jag fick ge en kille som skulle få barn sparken. Det var inte skoj. Orsaken var att han inte dök på arbetsplatsen när han var inbokad. Efter några tillsägelser som inte hjälpte så fick han gå innan provanställningen var klar. Kan tänka mig att han säkert drar en annan vals för sina vänner.

  • S23
    Thu 7 Oct 2021 20:20
    #10
    Love-V1 skrev 2021-10-07 20:04:00 följande:

    Tack för alla era tips och råd ! Rädslan ligger inte pga av missfall men jag vill på något sätt få till att få fortsätta jobba hemifrån pga av att jag är rädd för covid (ej vaccinerad och vill inte heller) men tänker att de kanske sätter sig emot och säger att man ska vaccinera sig eller att de inte låter mig få jobba hemifrån nu när de öppnat upp samhället. Hur lätt /svårt

    är det att få till ett läkarintyg ?


    Arbetsgivaren kan inte tvinga dig att vaccinera dig. Det har de inte med att göra.

    Är du fackligt ansluten? Om inte så kan det vara läge nu?

    Din arbetsgivare skulle kunna anse att det inte är risk för smitta om du sitter ensam i ett rum/fåtal kollegor. Det går inte att veta i förväg hur de resonerar tyvärr
  • Thu 7 Oct 2021 21:15
    #11

     Med barn 1 sa jag till tidigt, typ v8 eller något sånt så att de skulle ha tid att hitta en vikarie. Eftersom man inte ens letade så tyckte jag med barn 2 att då kunde jag lika gärna vänta till efter RUL.

  • neverp­reggo
    Thu 7 Oct 2021 21:32
    #12

    Tänker att det inte bör gå att få läkarintyg pga rädsla utan det är en dialog som du måste ha med chefen. Beror helt på er arbetsplats vad som är bäst för företaget och hur just din chef resonerar.

Svar på tråden Gravid när säga till chefen ?