• Fri 8 Oct 2021 20:00
    95236 visningar
    47 svar
    47
    95236

    Hur mycket lägger ni på julklappar?

    Hej, som frågan lyder, hur mycket pengar lägger ni på julklappar till barnen varje år och när på året handlar ni? Vad är rimlig summa för en 1 åring och en 3 åring (2 vuxna i hushållet med ok löner)?

  • Svar på tråden Hur mycket lägger ni på julklappar?
  • Anonym (Maggi­e)
    Tue 12 Oct 2021 15:42
    #21

    Vi har 3 barn 5,7 och 12 år. De får julklappar mellan 3-5000 kr var. Ibland mer beroende på vad de önskar sig eller behöver. 7-åringen ska få en mobil i år och lite smågrejer. 12 åringen ska få en gamingskärm och gamingmus. Sedan får de alltid lite böcker, äldsta får presentkort på af bokhandeln. Minstingen vet inte riktigt vad han ska få.

  • Anonym (En del)
    Tue 12 Oct 2021 15:42
    #22

    Vi brukar väl köpa för några tusen kr per barn, typ. Jag gillar att köpa julklappar och köper ofta en del extra, böcker, spel, myskläder mm utöver de viktigaste paketen. Förra året valde vi att köpa varsin Ipad till dem då bådas var väldigt dåliga, jätteuppskattat!

    Våra barn är 11 och 13 nu

  • Glinda från Oz
    Tue 12 Oct 2021 15:59
    #23

    De är för små för att förstå värde och pengar, ett åringen kommer inte ens förstå konceptet julafton. Barn gillar att öppna paket så köp en blandning av roligt och saker de behöver tänk inte så mycket på pengar.

  • Anonym (Liten familj­)
    Tue 12 Oct 2021 19:19
    #24
    +3

    Har en väldigt liten familj. Man och dotter. Ingen kontakt med min sida av familjen (extremt trasig uppväxt).

    Så totalt kanske 1000 kronor. Får själv julklappar för mer.

    Firar jul lite speciellt, då jul ofta var en besvikelse för mig som barn så får jag själv vara ett barn på jul, få paket, få fira, äta alldeles för mycket godis osv. där min make ordnar "riktig jul" till mig som en julklapp i sig. Älskar verkligen jul som vuxen, hatade det som barn.

    Min dotter är i en ålder då det inte är så magiskt med jul längre, så hon skrattar mest åt mig för att jag är som en unge.

    Julafton börjar med att maken har gömt två raggsockar (en till mig, en till dottern med ett litet paket i som vi får leta upp) sen frukost risgrynsgröt med mjölk, socker och kanel. Sen julmusik, spelar något brädspel ihop, äter kakor och godis, dricker julmust. Sedan fixar han julbord, efter det julklappsutdelning med klapparna från under granen. Mer kakor och godis...sedan julkvällspromenad där vi alla tre går ut och tittar på grannars julbelysning. Efter det "julmacka" (vörtbröd med smör och ost och varm choklad) ...samma varje år. Annandag brukar vi fira med hans föräldrar, hans syskon med familj osv.

  • KCL
    Tue 26 Oct 2021 14:35
    #25

    Så små barn behöver inte ha så dyra julklappar. Eller, det behöver ingen. Men 1-3 åringar brukar nöja sig med själva upplevelsen och få något mindre i julklappen.

    Vi har tre barn i åldrarna 8, 11 och snart 16 år. Vi lägger ca. 1000:- per barn. Tyvärr är jag en av de som handlar precis innan jul. Tänker varje år att jag ska vara ute i god tid, men så springer tiden iväg och jag står där en vecka innan och får panik. 

  • Anonym (Dahli­a)
    Sat 30 Oct 2021 20:08
    #26

    Så små tycker att papper och glittrigt presentband är nästan lika kul som innehållet, och de orkar oftast inte öppna för många presenter heller.

    Får de bara av er så hade jag gett någon rejäl sak och så några småsaker.

    Till en 3-åring kommer man långt med kritor, såpbubblor, lego, börja samla på Brio träjärnväg... Vid 3-7 år handlade jag ofta leksaker och lego på Blocket.

    Får de 10 paket var redan av mor/farföräldrar och kusiner så hade jag bara gett dem 1-2 klappar var, det behövs inte mer. Spara det till framtiden.

  • Anonym (Förvå­nad)
    Wed 10 Nov 2021 20:05
    #27

    Oj, trodde faktiskt majoriteten skulle säga vääldigt mycket högre! Men sjukt BRA att folk är så bra på att inte överkonsumera!

    Blir nog att vi köper för runt 3000 kr per barn. Sen är det svårt med andras barn tycker jag- tidigare köpt för runt 1000 kr per barn till syskonbarnen och sambons småsyskon (sladdisar som är 20,22 år yngre än honom haha) men förra året så höll vi på med en massa renoveringar samt jag tog inte ut föräldrapenning hela sonens första år eftersom jag ville vara hemma länge (minst 2 år) , så då köpte vi bara för 250-300kr/barn, men kändes som både barnen och deras föräldrar tyckte att det var snålt, så iår höjde vi till 500kr/barn och hoppas att det blir bättre.

    Tilläggas ska väl också att vi alla i ?släkterna? är familjer med 2 personer med medellön och att alla barnen är rätt bortskämda. Därav summorna kanske.. Men skulle vara spännande att veta vad andra tycker är rimlig summa till andras barn, blir ju ändå oftast några stycken (7st i vårt fall) och således en rätt stor kostnad. :)

  • Anonym (Qw)
    Wed 10 Nov 2021 21:18
    #28

    Inom min familj så ger vi endast julklappar/presenter till barn/syskonbarn. Även jag och min sambo slutade ge varandra julklappar något år efter att vi träffades, vi brukar åka på weekends/spa för pengarna i stället. Nu när vi har barn så blir det kanske någon leksak eller klädesplagg. Han är så pass liten ännu att han inte riktigt förstår grejen med jul. Det är väl mest för att man ska ge något till jul som det blir ett paket än så länge. Något att ha under granen...

    Jag kommer i alla fall undan med att spendera ca. 1000 kr/år vid jul, lite mer när vi firar med sambons familj då de ger varandra julklappar.

  • Anonym (KG)
    Wed 10 Nov 2021 21:20
    #29
    Anonym (Förvånad) skrev 2021-11-10 20:05:44 följande:

    Oj, trodde faktiskt majoriteten skulle säga vääldigt mycket högre! Men sjukt BRA att folk är så bra på att inte överkonsumera!

    Blir nog att vi köper för runt 3000 kr per barn. Sen är det svårt med andras barn tycker jag- tidigare köpt för runt 1000 kr per barn till syskonbarnen och sambons småsyskon (sladdisar som är 20,22 år yngre än honom haha) men förra året så höll vi på med en massa renoveringar samt jag tog inte ut föräldrapenning hela sonens första år eftersom jag ville vara hemma länge (minst 2 år) , så då köpte vi bara för 250-300kr/barn, men kändes som både barnen och deras föräldrar tyckte att det var snålt, så iår höjde vi till 500kr/barn och hoppas att det blir bättre.

    Tilläggas ska väl också att vi alla i ?släkterna? är familjer med 2 personer med medellön och att alla barnen är rätt bortskämda. Därav summorna kanske.. Men skulle vara spännande att veta vad andra tycker är rimlig summa till andras barn, blir ju ändå oftast några stycken (7st i vårt fall) och således en rätt stor kostnad. :)


    Till syskonbarn lägger vi 250-300 kr ungefär. Om vi inte hittar något klockrent som är dyrare... Ett syskon har ett barn, ett har fyra och två har tre. I år önskar sig ensambarnet en jävligt dyr sak, då sa jag till mitt syskon att jag tänker köpa det mot hennes vilja (hon tyckte det var för dyrt) för hon har i så många år köpt till alla andra syskonbarn (hennes barn är yngst och det blir inga fler). Annars går vi syskon ofta ihop för att köpa lite dyrare saker! Tycker vi hittat en bra balans i det... Alla barnen uppskattar det de får, har koll på vad saker kostar och vet att när man önskar sig dyrare saker blir det färre klappar! Jag är den enda som är ensamstående så det blir dyrt nog ändå...
  • Wed 10 Nov 2021 22:06
    #30
    SweeneyToad skrev 2021-10-12 15:38:54 följande:

    Jag var också hemma ibland som barn, och gå från skolan själv. Ändå hade jag ingen mobil, och rätt var det. 

    Tyvärr är det inget ovanligt med barn med mobiler, ja. 


    Fast många har idag många inte hemtelefon, så är det några problem kan de inte ringa mamma/pappa om e inte har en mobil... Sen håller jag med om att det är för tidigt, men många barn i den åldern har regler för när de får ha telefonen (i alla fall de flesta av mina vänners barn och dotterns kompisar)
Svar på tråden Hur mycket lägger ni på julklappar?