• Anonym (Respekt)

    Respekt

    Har oerhört starkt respekt på min lista!

    Även jag o mitt X lever våra egna liv, o jag har accepterat att X har en ny , redan innan vi gick isär. Men precis när man lämnat in skilsmässopapper - ringer x till tingsrätten o kollar hur det går med pappersarbetet, åker X med denne utomlands.

    Är det inte respektlöst? Visst det finns vissa känslor kvar men det minskar o mår lite bättre än tidigare och det blir aldrig vi igen. Men respekten att vara en vän borde man väl kunna ha?

    Vår ungdom visste inte det heller - trodde bara att X åkte ensam.

    Ungdomen tyckte det var dåligt stil och respektlöst att inte kunna säga det t o m till mig. X ville att vi skulle vara vänner men inte umgås? borde man ändå inte värna om det efter långt förhållande? Jag känner inte igen X beteende längre, verkligen förändrat sig till det lite sämre än vad man varit förut.

    Det stora sveket sitter i länge, o det kommer att ta tid att läka, hitta sig själv och kommer man att lita på ny hen igen efter 2 otroheter bakom mig. Denna x var mitt allt o trodde att det var ömsesidigt.

  • Svar på tråden Respekt
  • Anonym (E)

    Fast.... och? Det finns väl en orsak att ni gick isär? Bli då inte förvånad om han också går vidare. Det behöver du också göra. Bara släpp det.

    Jag förstår inte, du är ok med att han kn*llar nån annan, men det måste ske inom landets gränser....? Eller måste han berätta att han åker på semester? Eller vad är problemet?

  • Kexsmula

    Sanningen är att ditt ex skiter fullständigt i dig och vill bara leva livet, du har faktiskt inte heller någon som helst rätt att bli besviken över att han redan gått vidare och åker bort med en ny. Förstår att det känns jobbigt, men hoppas att du inte pratar negativt om honom hemma så att eran tonåring hör. Det vore riktigt lågt,

  • Anonym (oooo)
    Anonym (Respekt) skrev 2021-10-09 08:41:59 följande:

    Har oerhört starkt respekt på min lista!

    Även jag o mitt X lever våra egna liv, o jag har accepterat att X har en ny , redan innan vi gick isär. Men precis när man lämnat in skilsmässopapper - ringer x till tingsrätten o kollar hur det går med pappersarbetet, åker X med denne utomlands.

    Är det inte respektlöst? Visst det finns vissa känslor kvar men det minskar o mår lite bättre än tidigare och det blir aldrig vi igen. Men respekten att vara en vän borde man väl kunna ha?

    Vår ungdom visste inte det heller - trodde bara att X åkte ensam.

    Ungdomen tyckte det var dåligt stil och respektlöst att inte kunna säga det t o m till mig. X ville att vi skulle vara vänner men inte umgås? borde man ändå inte värna om det efter långt förhållande? Jag känner inte igen X beteende längre, verkligen förändrat sig till det lite sämre än vad man varit förut.

    Det stora sveket sitter i länge, o det kommer att ta tid att läka, hitta sig själv och kommer man att lita på ny hen igen efter 2 otroheter bakom mig. Denna x var mitt allt o trodde att det var ömsesidigt.


    Jag är inte säker på att jag förstår: 
    1.Du visste att exet hade träffat en ny. Du säger t.o.m att du accepterat det.
    2. DU kollar med tingsrätten hur det går med pappersarbetet. Just då reser exet utomlands med sin nya partner. Du tycker det är respektlöst. 
    3. Er ungdom visste inte heller och tycker det är respektlöst (eller är det ditt ord och inte ungdomens ord?) att inte veta att föräldern åkte med den nya partnern. 

    Nu till min förvirring -
    1.Varför behöver exet finnas hemma för att DU kontaktar Tingsrätten och frågar hur det går med pappersarbetet? Det var väl inte dags för er att ha en bokad gemensam tid där? 
    2. Hur menar du att du accepterat att exet har en ny om du blir upprörd över att de åker på resa tillsammans? 
    3. Vad är vad här - är du upprörd över att exet åker bort eller är du upprörd över att den nya partner åker med?
    4. "vara vänner" - ja det är många som hoppas man kan vara efter ett uppbrott men det kan vara så att ni inte klarar av att vara så bra vänner just nu. Det viktiga att förstå är att hur dumt du än tycker exet beter sig så är det inte din sak längre. Exet har ingen större anledning att bry sig om vad du tycker om hens privatliv eftersom ni delat på er. Att åka på en resa med en ny partner, som du känner till och som på påstår att du accepterat - ja, då finns inget mer att säga? 
    5. Att ungdomen inte visste, kan jag förstå känns dumt för denne, men att exet skulle ha nån slags rapporteringsansvar till dig tycker inte jag. 
  • Anonym (L)

    Det är uppenbart att du inte kommit så långt som du tror i bearbetandet av ert uppbrott. Och det är okej. Även om han har all rätt att åka på semester med sin nya så här du all rätt att tycka att det känns jobbigt. Låt det ta den tid det tar och sök den hjälp du behöver för att komma över honom.

  • Anonym (Respekt)

    Ok ska förtydliga detta.

    Det är x som ringt in o kollat på tingsrätten. Han lämnade in papperen o visste att de var inne.

    Sen direkt åkt iväg. Lite fult sätt. Helt förändrad - än vad hen var innan under alla åren.

    Jag tyckte det var ok att X var där med den nya o det är hans liv. Det kändes ok .

    Hen har tappat greppet som person o dragits ner på värdighet osv. Den nya manipulerar X . Jag vet vem denne är . Men x är uppe i himlen o naiv. Får skylla sig själv

    Jag har inte pratat skit om x till vår ungdom - är myndig. De har kontakt med varandra.

    Ungdomen själv tyckte direkt att det var respektlöst att inte berätta det.

    Vi har pratat om respekt för varandra i ett förhållande, osv så att ungdomen inte gör såna misstag själv i framtiden och göra rätt för sig, inte vara otrogen?.

    Jag går hos psykolog redan, är på väg utåt från X. Men respekt o behålla vän - betyder mycket också. Det var inte längesen x flyttade ut.

    Visst det känns fortfarande o det går inte fort över?det värsta är att vi har gemensamma vänner ????. Men man kan väl vara mer ärlig mot varandra o bearbeta framåt.

    Vi båda vill inte vara ovänner. Det är ok att vi gått isär men respekt o ärlighet är viktigt med.

  • Anonym (Elin)

    Jag förstår dina känslor. Som jag förstår det har ditt ex varit otrogen två gånger under ert förhållande. Sedan träffade hen en ny och gjorde efter det slut med dig. Går snabbt vidare med den nya.

    Självklart är det jobbigt! Det kan inte någon förneka. Ja, hen har betett sig fult. Man måste få vara ledsen, arg, besviken. Det är sorgearbetet som man bit för bit tar sig igenom.

    Det är lätt för andra här att sitta och säga att du ska inte bry dig, "vad trodde du?" Osv. Hade de varit i din sits så kan jag lova att de inte bara borstat av sig detta och glömt det på en minut. Då är man inte människa.

    Tur för dig att ert barn är vuxen, då slipper du att ha regelbunden kontakt med exet. Satsa på dig själv nu. Omge dig med familj och vänner som vill dig väl. Gör roliga saker, träffa vänner, börja med en ny hobby.

    Önskar dig en trevlig helg TS.

  • Anonym (E)
    Anonym (Respekt) skrev 2021-10-09 09:58:40 följande:

    Ok ska förtydliga detta.

    Det är x som ringt in o kollat på tingsrätten. Han lämnade in papperen o visste att de var inne.

    Sen direkt åkt iväg. Lite fult sätt. Helt förändrad - än vad hen var innan under alla åren.

    Jag tyckte det var ok att X var där med den nya o det är hans liv. Det kändes ok .

    Jag går hos psykolog redan, är på väg utåt från X. Men respekt o behålla vän - betyder mycket också. Det var inte längesen x flyttade ut.

    Vi båda vill inte vara ovänner. Det är ok att vi gått isär men respekt o ärlighet är viktigt med.


    Exakt vad är det han borde ha talat om för dig? Ni är klara med varandra, han har inga skyldigheter mot dig längre. Och med ett myndigt barn kan ni lika gärna säga hej då för alltid, för vänner kommer ni knappast vara när du tror att du bestämmer över hans liv fortfarande, vad han ska/borde göra eller inte göra.

    Samtidigt säger du först att du var ok med att han träffade den andra innan ni gjorde slut, nu säger du att du är ok med att de åkte iväg på semester. Så vad i ditt tycker är det som inte är ok egentligen?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (E) skrev 2021-10-09 10:25:06 följande:

    Exakt vad är det han borde ha talat om för dig? Ni är klara med varandra, han har inga skyldigheter mot dig längre. Och med ett myndigt barn kan ni lika gärna säga hej då för alltid, för vänner kommer ni knappast vara när du tror att du bestämmer över hans liv fortfarande, vad han ska/borde göra eller inte göra.

    Samtidigt säger du först att du var ok med att han träffade den andra innan ni gjorde slut, nu säger du att du är ok med att de åkte iväg på semester. Så vad i ditt tycker är det som inte är ok egentligen?


    Är du arg?
  • Anonym (Fattar)

    Jag förstår det är jobbigt, till 100 % Men.....han kan göra som han vill och att han är manipulerad är något du fabricerar för att hantera hans val.

    Han kan mycket väl vara drivande i att fara på semester och det är också ok.

    Det är hans val och jag förstår att det känns tungt men det är inget du kan göra.

  • Anonym (E)
    Anonym (Elin) skrev 2021-10-09 10:31:22 följande:
    Är du arg?
    Nej.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (E) skrev 2021-10-09 10:36:09 följande:

    Nej.


    Det låter som att du tar det personligt.

    TS: angående att vara vän efter, jag förstår att man vill det men när du landat i allt detta så inser du att du inte vill vara vän med någon som var otrogen vid två tillfällen och sedan träffade en ny för att därefter dumpa. Han hade alltså inte ens den goda smaken att sköta uppbrottet lite snyggt.

    Om ni ska vara vänner eller ej beror mer på det än att du för dig själv sitter och tycker att han gått för fort fram som vissa andra här verkar mena.
  • Anonym (A)
    Kexsmula skrev 2021-10-09 08:46:29 följande:
    Sanningen är att ditt ex skiter fullständigt i dig och vill bara leva livet, du har faktiskt inte heller någon som helst rätt att bli besviken över att han redan gått vidare och åker bort med en ny. Förstår att det känns jobbigt, men hoppas att du inte pratar negativt om honom hemma så att eran tonåring hör. Det vore riktigt lågt,
    Håller med
Svar på tråden Respekt