• Mon 11 Oct 2021 12:40
    6878 visningar
    6 svar
    6
    6878

    Avbryta föräldraledighet för semester?

    Jag är föräldraledig med mitt första barn, barn nr 2 på väg. Nu har jag några veckors semester på jobbet jag skulle vilja ta ut, men är det nåt speciellt jag behöver tänka på om jag ska avbryta föräldraledigheten för ca en månads semester? Gissar att FK inte gör någon skillnad på om jag avbryter föräldraledigheten för att jobba eller ta semester? Kommer detta på något sätt påverka min SGI? Någon som vet? Och jag vet att man kan ringa FK och fråga, men lite svårt att få till sådana samtal själv hemma med en vilding.

  • Svar på tråden Avbryta föräldraledighet för semester?
  • Mon 11 Oct 2021 12:45
    #1

    Semester räknas som att jobba, så det påverkar inte din sgi. Se till att inte ha några glapp bara (om barnet är över 1).

    Du har rätt till max 3 perioders föräldraledighet från jobbet per år.

    Försäkringskassan förälder har en sida på facebook där de är duktiga på att svara snabbt.

  • Anonym (Ellen­)
    Mon 11 Oct 2021 13:10
    #2
    Som komplement till ovan skulle jag vilja lägga till att en arbetsgivare enligt föräldraledighetslagen får skjuta på återgången max en månad. Så om du är föräldraledig nu och vill lägga semester from måndag nästa vecka kan du få nej på det. Så planera ordentligt!

    Men du är föräldraledig nu? Då antar jag att du har en ledighet som du sökt och fått beviljad redan innan barn nr 1 föddes? För då är det ju absolut enklast om du söker semester from det datum du egentligen skulle kommit tillbaka. Och sen gör en ny ansökan om föräldraledighet för barn nr 2 efter den semesterperioden.

  • Mon 11 Oct 2021 14:04
    #3

    Tack för svar!

    Första barnet är nu över 1 år, så jag tar ut 5 dagar per vecka för att skydda min SGI. Hade tänkt fortsätta på samma sätt till i februari nästa år då barn nr 2 kommer. Det är min chef som uppmärksammat mig på att jag behöver ta ut den sparade semestern så den inte betalas ut istället, så från arbetsgivaren är det inga problem, borde inte vara några problem med SGI om allt är 100% utan glapp, och nu sparar jag ju nån månad föräldrapenning att ta ut senare. Och lite mer pengar i kassan med semesterlön istället för föräldrapenning. Så borde bara vara positiva "biverkningar" men en djungel detta så vill kolla att det verkligen blir rätt.

  • Anonym (Kör på)
    Mon 11 Oct 2021 15:53
    #4

    Det här med perioder gäller inte om man bryter föräldraledigheten mot semester, du måste återgå till arbete för att det scenariot ska uppstå.

    Det ligger liksom i arbetsgivarens intresse att anställda tar ut sin semester (man måste dels enl lag + minska semesterskulden etc).

    Nä men det är bara att köra på, men smartast är att ta ut semester runt annan ledighet som jul för då går det inte åt lika många dagar i förhållande till den lön du får. T.ex ta semester v 51 och 52 så går det bara åt 8 dgr.

  • nernu
    Sun 14 Nov 2021 10:12
    #5
    Bondmorsan skrev 2021-10-11 14:04:13 följande:

    Tack för svar!

    Första barnet är nu över 1 år, så jag tar ut 5 dagar per vecka för att skydda min SGI. Hade tänkt fortsätta på samma sätt till i februari nästa år då barn nr 2 kommer. Det är min chef som uppmärksammat mig på att jag behöver ta ut den sparade semestern så den inte betalas ut istället, så från arbetsgivaren är det inga problem, borde inte vara några problem med SGI om allt är 100% utan glapp, och nu sparar jag ju nån månad föräldrapenning att ta ut senare. Och lite mer pengar i kassan med semesterlön istället för föräldrapenning. Så borde bara vara positiva "biverkningar" men en djungel detta så vill kolla att det verkligen blir rätt.


    För övrigt så tjänar man på att ta ut semesterdagar före och efter helgdagar. Om du tar ut semester före och efter jul till exempel och egentligen skulle ha jobbat de röda dagarna så får du ju lön för de dagarna istället. Det är bättre både pengamässigt och för att du slipper slösa föräldradagar när du ändå är ledig.
  • Anonym (Ellen­)
    Mon 15 Nov 2021 09:02
    #6
    nernu skrev 2021-11-14 10:12:57 följande:
    För övrigt så tjänar man på att ta ut semesterdagar före och efter helgdagar. Om du tar ut semester före och efter jul till exempel och egentligen skulle ha jobbat de röda dagarna så får du ju lön för de dagarna istället. Det är bättre både pengamässigt och för att du slipper slösa föräldradagar när du ändå är ledig.
    Det är sant i sak. Men det är långt ifrån att en arbetsgivare tillåter en att förlägga sin semester på det viset.
    Semester utöver den lagstadgade perioden under sommaren är upp till arbetsgivaren att besluta om. 
Svar på tråden Avbryta föräldraledighet för semester?