• Ginsinggeng

    ADHD eller brist på uppfostran?

    Man läser ibland trådar på FL om barn som skriker bråkar slåss och säger fula saker. Man brukar skylla på ADHD och annat

    Tror inte ett skit på det. Idag ska allt ursäktas på nå tramms när sanningen är att föräldrar är livrädda för att sätta tydliga grännser och tyvär accpeterar gränslöst beteende 

    Va tror ni andra. Är ADHD bara ett enkel sätt att säga jag orkar inte uppforsta mitt barn eller en folksjukdom?

  • Svar på tråden ADHD eller brist på uppfostran?
  • Anonym (W)

    Nu ska man inte tåla vad som helst men barn/ungdomar som har stora problem och som bryter ihop när de blir överstimulerade t.ex får man ha mer tålamod med. Alla har inte hittat ett sätt att hantera sånt och hur man förebygger. En 7åring har svårare att förstå allt inuti än en 14åring som i sig har svårare att förstå än en vuxen hur en själv fungerar. De föräldrar som jag känner o känt har kämpat rejält under barnens uppväxt men allt kan inte heller korrigeras på en gång. Barnen blir vuxna med ADHD så att det inte finns... bs

  • Anonym (llll)
    Ginsinggeng skrev 2021-10-11 19:17:51 följande:

    Man läser ibland trådar på FL om barn som skriker bråkar slåss och säger fula saker. Man brukar skylla på ADHD och annat

    Tror inte ett skit på det. Idag ska allt ursäktas på nå tramms när sanningen är att föräldrar är livrädda för att sätta tydliga grännser och tyvär accpeterar gränslöst beteende 

    Va tror ni andra. Är ADHD bara ett enkel sätt att säga jag orkar inte uppforsta mitt barn eller en folksjukdom?


    Visar bara att du själv inte drabbats av sorgen att ha barn med diagnoser. Hoppas du slipper. 
  • Anonym (Yes)
    Anonym (llll) skrev 2021-10-11 19:39:08 följande:
    Visar bara att du själv inte drabbats av sorgen att ha barn med diagnoser. Hoppas du slipper. 
    Håller med. Det är tyvärr lätt att döma andra. 
  • Törstiga tuppen

    Dåligt beteende ska inte ursäktas oavsett, men att säga att man inte tror att ADHD existerar känns ganska obegåvat. Är det bara ADHD du vänder dig emot eller tror du att människor med tourettes fejkar för att få bete sig annorlunda och många gånger ouppfostrat? Min son har autism och är väldigt tyst och tillbakadragen. Han går alltid in på sitt rum efter att han har hälsat på gäster tex. Är det också dålig fostran?

  • Anonym (tonårsmamma)
    Ginsinggeng skrev 2021-10-11 19:17:51 följande:

    Man läser ibland trådar på FL om barn som skriker bråkar slåss och säger fula saker. Man brukar skylla på ADHD och annat

    Tror inte ett skit på det. Idag ska allt ursäktas på nå tramms när sanningen är att föräldrar är livrädda för att sätta tydliga grännser och tyvär accpeterar gränslöst beteende 

    Va tror ni andra. Är ADHD bara ett enkel sätt att säga jag orkar inte uppforsta mitt barn eller en folksjukdom?


    Vad tror du själv?
    Menar du att ADHD inte finns? 
    Eller tror du att du själv aldrig skulle kunna få ett barn med ADHD?
    tror du att bara att vissa personer får barn med ADHD?
    Du vet att de flesta som har barn med ADHD även har barn dvs syskon som inte har ADHD och är lika väluppfostrade som andra barn.
    Det är barnet med ADHD som kan vara utåtagerande men det gäller absolut inte alla barn med ADHD och även dom barnen som har det har är ju inte det hela tiden utan har självklart sina glada och lugna sidor också.

    Menar du att läkare och psykologer mm som efter utredning har fel när dom sätter diagnos?
    Det är inte lättvindigt gjort utan tar sin tid att göra en utredning.
    Däremot slänger sig folk med uttrycket, barnet har säkert ADHD om ett barn uppför sig dåligt men det är ju inte samma sak som att barnet har det.

    Nej det finns dåliga föräldrar som inte kan uppfostra sina barn vare sig barnet har ADHD eller inte. 
    Däremot får föräldrar till barn med ADHD jobba mycket hårdare än andra med sina barn.

    Tror du inte att ADHD finns? eller tror du att dom som har fått diagnostiserad ADHD bara hittar på inklusive läkare, psykologer.
    Har du sådant lite förtroende för läkare och psykologer?

    Nej jag har själv inte barn med ADHD men föräldrar som har barn med ADHD i mina barns klasser sliter som bara den med sina barn som har det. 
    Ser hur hårt dom kämpar, har aldrig hört någon skylla på diagnosen och vara lata men det är en förklaring.

    Så nej jag tror inte att föräldrar till barn med diagnos som fått det utrett är sämre på uppfostran än andra då om oftast har fler barn utan diagnos som inte agerar 
    som syskonet med ADHD.
    Måste säga att jag har större förståelse om ett barn med ADHD beter sig på ett visst och föräldrarna försöker jobba med det än föräldrar till barn som inte har det och inte gör något.
  • Anonym (him)
    Ginsinggeng skrev 2021-10-11 19:17:51 följande:

    Man läser ibland trådar på FL om barn som skriker bråkar slåss och säger fula saker. Man brukar skylla på ADHD och annat

    Tror inte ett skit på det. Idag ska allt ursäktas på nå tramms när sanningen är att föräldrar är livrädda för att sätta tydliga grännser och tyvär accpeterar gränslöst beteende 

    Va tror ni andra. Är ADHD bara ett enkel sätt att säga jag orkar inte uppforsta mitt barn eller en folksjukdom?


    Vilken kompetens har du som gör att du kan ifrågasätta existensen av ADHD?
  • Anonym (Lotta)

    Diagnoserna finns, absolut. 

    Dock innebär en adhd-diagnos inte ett fripass att få bete sig hur som helst. Ett barn med diagnos kräver MER fostran, stöd och tid än ett barn utan, och det förstår inte alla. 

    Om ett barn av sina föräldrar får spela i ett fotbollslag på fritiden, trots att hen skriker, svär och slåss på planen, så kan inte "skolan fixa" att fotbollen funkar på rasterna. För att ta ett exempel. 

  • FuckGoggleAskMe
    Drottningen1970 skrev 2021-10-11 19:47:04 följande:

    Själv tror jag inte på dyslexi.


    Itne jag heler.

    Hade en vän på besök med ADHD son, och hörde plötsligt att han hävde ur sig en massa hemskheter mot mamman. Ville gå in till dom och skälla ut pojken och berätta att i mitt hus pratar vi inte så där, eftersom min kompis inte reagerade nämnvärt. Men, hon är förskolelärare och har gått diverse specialkurser om barn, så jag litade på hennes omdöme och ingrep inte. Jag har ingen aning om det hade hjälpt om jag, som utomstående, blandat mig i, eller om det hade gjort allt värre. Jag kan inget om ADHD. Om någon som läser detta har en uppfattning om detta, tar jag gärna emot tips om hur jag ska göra eller inte göra en annan gång.
Svar på tråden ADHD eller brist på uppfostran?