Inlägg från: användare2020 |Visa alla inlägg
  • användare2020

Meddelar ni till exet om ni ska bort?

Ni som är separerade med barn varannan vecka. Meddelar ni exet/den andra föräldern om du och din nya åker bort en barnfri helg?

Jag är kluven. Min sambos ex vill att han meddelar henne om vi ska bort (när deras barn är hos henne). För mig känns det lite som ett kontrollbehov och ?övervakning?, vi måste väl kunna göra saker utan att hans ex vet om det? Hon säger att det är bra att veta ?om det händer nåt med barnen? men jag tänker att min sambo nås ju på telefon oavsett om han är 2 mil bort, 20 mil bort eller 200 mil bort. ????

Och nu pratar vi en helg alltså, utlandsresa en veckas - absolut kan man meddela.

Vill inte vara nån som sätter käppar i hjulet för deras kommunikation kring barnen men känner mig kluven i frågan och vill gärna höra hur fler resonerar.

• Svar på tråden Meddelar ni till exet om ni ska bort?
  • användare2020

Barnen är relativt stora, har egna nycklar om det skulle vara nåt och barnen vet alltid vart vi är. Mamman ogillade häromhelgen att hon fick info via barnen att vi var borta. Och har tagit upp att hon vill att vi lägger in i en gemensam kalender de gånger vi är borta.

Det enda jag ville med mitt inlägg är att höra hur ni andra resonerar, negativa kommentarer undanbedes.

• användare2020

Och angående svaret: ?Jag antar också att exet inte kräver att han ska höra av sig utan att detta är någonting de gemensamt bestämt just för att de sätter föräldraskapet främst.?

Problemet är att de inte bestämmer saker gemensamt utan det är hon som bestämmer ALLT och har svårt att kompromissa. Därav att jag lyfter denna fråga och rimligheten i det då jag velar över huruvuda det känns ok eller inte. Jag är ingen hemsk ?ny?, jag är en bonusmamma som gillar mina bonusbarn och vill få allt att fungera - men vill även att hans ex ska förstå och respektera att han faktiskt träffat nån ny.

• användare2020

Och min sambo gör såklart som han vill, jag kontrollerar inte honom. Vi har resonerat kring det som vuxna och om han tycker att det känns viktigt att berätta får han självklart göra det - vi gör det som är bäst för barnen!

• användare2020

Min sambo är också kluven. Han känner inte att han behöver veta när exet och hennes nya är borta och känner egentligen inte att han behöver berätta vart vi är.

Men vi har kommit fram till att han berättar för exet att vi är borta då det verkar vara viktigt för henne. Vi försöker som sagt att få detta att fungera så bra som möjligt för alla.

• användare2020
    Anonym (Lien) skrev 2021-10-15 09:51:16 följande:

Det hade ju inte varit the hill I chose to die on om man säger så. Är hon så kontrollerande och vill bestämma och har svårt att fatta att han träffat någon ny kan ju smsen vara ett sätt att ge tillbaka lite om man så vill.

Sms: Hej, nu i helgen drar vi iväg till ett mysigt spa-hotell på tu man hand!

Eller om ni ska lägga in i gemensamma kalendern, lägg in precis allt och hitta på lite, långpromenad i skogen, middag på restaurang x, roligt event, bio, bjudna på bröllop etc. Det skulle ju bita henne i arslet mer än om ni bara håller tyst.

Haha, kul svar. ????
  • användare2020
    Anonym (NN) skrev 2021-10-15 09:51:53 följande:

Jag vill lägga till att sedan vi började med gemensam barnalmanacka har våran kommunikation också kunnat dras ner, till förmån för alla - även nya partners. Allt rörande barnen läggs in där och det är jätteskönt. Vaccination, tandläkare osv. Den som har varit med barnen skriver sedan under respektive händelse hur det gick, vad som sades osv. På så sätt har vi en form av loggbok samt att vi inte behöver ta sådan dussininformation, utan kan spara vår energi till samtal som verkligen behöver diskuteras, så som för vår del stora helgdagar och lov.

Smart!
  • användare2020
    Anonym (www) skrev 2021-10-15 09:34:14 följande:

Hur gamla är barnen? Vi har tonåringar hos oss och vi meddelar inget sånt till våra ex, men till barnen. Ska barnen ändå inte vara hos oss just den helgen spelar det ingen roll, och som du skriver kan man ha kontakt via telefon. 

Men, om det är något ni kan stå ut och leva med ett par år till så kan ni ju meddela henne för "husfridens skull". När barnen är uppåt gymnasieålder brukar inget spela roll längre med sånt där. 

Ja, det är lite så jag tänker. Är det viktigt för henne så meddelar vi from nu om vi är borta.
  • användare2020
    Anonym (www) skrev 2021-10-15 09:34:14 följande:

Hur gamla är barnen? Vi har tonåringar hos oss och vi meddelar inget sånt till våra ex, men till barnen. Ska barnen ändå inte vara hos oss just den helgen spelar det ingen roll, och som du skriver kan man ha kontakt via telefon. 

Men, om det är något ni kan stå ut och leva med ett par år till så kan ni ju meddela henne för "husfridens skull". När barnen är uppåt gymnasieålder brukar inget spela roll längre med sånt där. 

Tack för ditt svar, låter klokt.
  • användare2020
    Anonym (Grodan) skrev 2021-10-15 12:58:54 följande:

Jag och mitt ex har bra kontakt och inga problem med att kommunicera men nej, jag informerar inte om vad jag gör på barnledig tid.

Gemensam kalender skulle aldrig förekomma!

Tack för svaret! Det låter vettigt.
  • användare2020
    Anonym (Givetvis) skrev 2021-10-16 09:04:23 följande:

Haha, den enda som håller med dig är vettig? Varför ställde du frågan om du ändå bara vill ta till dig det som är i linje med vad du själv anser vara rätt? 

Vad tycker din partner? Det är ju ändå hans åsikt som är den som får råda eftersom det handlar om hans barn. 

Nu läste du nog in mer i mitt svar än nödvändigt? Det låter vettigt att de faktiskt kan anse att de har en god kommunikation även fast de inte meddelar om de är borta. Och alla gör ju vad de själva anser är rätt, det finns inga rätt och fel.

Och min sambos åsikt har jag redan skrivit i en kommentar.
  • användare2020

Jag är nöjd med alla vettiga svar jag fått - och då menar jag oavsett vad man tycker i min fråga. Jag är glad att alla tagit sig tid. Och jag har redan kommenterat hur vi valt att göra så jag räknar denna fundering som avslutad.

Svar på tråden Meddelar ni till exet om ni ska bort?