• Anonym (Bea)

Meddelar ni till exet om ni ska bort?

Beror helt på barnets ålder och vanor.

Brukar barnet komma förbi på eget initiativ och hälsa på under den andra förälderns vecka? Om ja, informera. Om nej, informera inte.

Det angår egentligen inte den andra föräldern alls, men för barnets skull kan man i ovanstående situation ändå berätta.

• Anonym (Bea)
    Anonym (NN) skrev 2021-10-15 05:03:34 följande:

Jag tycker att det är självklart att man meddelar varandra om man reser bort om det så är för en helg. Mitt ex o jag meddelar om vi ska iväg även över dagen i jobbet och därmed inte snabbt kan vara på plats om någonting skulle inträffa. Vi meddelar inte vart vi ska åka, inte heller vad vi ska göra, bara att vi är iväg.

Själv tycker jag systemet är självklart om man har barn - jag kunde inte bry mig mindre om vad mitt ex och nya partner gör, men det är bra att veta om någonting med barnen skulle uppstå.

Man är aldrig längre än ett telefonsamtal bort.

Jag skulle aldrig acceptera den där rapporteringsskyldigheten till ett ex. Aldrig.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (NN) skrev 2021-10-15 05:32:24 följande:
    Och även i ditt fall förutsätter jag att du själv inte har barn, då du inte förstår skillnaden på att vara ett telefonsamtal bort mot att kunna delta aktivt i föräldraskapet om nöden kräver.

När mitt ex och jag bodde tillsammans - reste vi bort en helg med kompisar, såg vi alltid till att det fanns någon annan i närheten som snabbt kunde hoppa in och hjälpa till om det krisar. Ibland kom hans föräldrar ner, ibland mina alternativt att vi hörde med en granne/kompis. Detta har inte förändrats bara för att vi inte längre är tillsammans, utan vi vill fortfarande säkra upp. Detta är ju även omvänt - jag vill inte att mitt ex ska dra med sig båda barnen till barnakuten mitt i natten bara för att jag inte har meddelat honom om att jag inte är tillgänglig.

Det finns så många trådar här på forumet där den nya bonusmamman klagar på att hon får ta ett föräldraansvar för sin nya partners barn. I det här fallet TS beskriver utläser jag att det är två föräldrar som fullt ut tar sitt föräldraansvar. Ingen dramatik, ingen rapporteringsskyldighet, inget kontrollbehov utan rätt och slätt tar ett gemensamt ansvar som föräldrar.
    Ok, anta det du.
    Du har dessvärre fel, jag är mor till två söner. Och har aldrig haft anmälningsplikt till något ex, naturligtvis gäller detsamma tvärtom.

Vad du och ditt ex gjorde när vi var ihop har exakt ingenting med saken att göra.

När separationen är ett faktum så har den andra inget med att göra vad  t ex jag gör på min barnlediga tid. Jag går som sagt att nå på telefon om det skulle vara nödvändigt.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (NN) skrev 2021-10-15 05:21:46 följande:
    Vilken tur då att du inte är tillsammans med vare sig mig eller mitt ex då! Vare sig mitt ex eller jag ser det som en rapporteringsskyldighet. Mer som en hjälp till den som har ansvaret för det käraste vi har, för dem som faktiskt till syvende och sist betyder mest i hela vår värld - och nej, det är självklart inte vårt ex vi talar om utan våra barn.
    Det är lugnt, jag skulle aldrig inleda ett förhållande med 1) någon med minderåriga barn 2) någon som måste rapportera var de befinner sig till sitt ex.
  • Anonym (Bea)
    användare2020 skrev 2021-10-15 07:06:25 följande:

Barnen är relativt stora, har egna nycklar om det skulle vara nåt och barnen vet alltid vart vi är. Mamman ogillade häromhelgen att hon fick info via barnen att vi var borta. Och har tagit upp att hon vill att vi lägger in i en gemensam kalender de gånger vi är borta.

Det enda jag ville med mitt inlägg är att höra hur ni andra resonerar, negativa kommentarer undanbedes.

Gemensam kalender, till halvstora ungar med egna nycklar?
    Säg bara nej, hon har inte med att göra var ni är.

Berätta för barnen istället om de är så stora att det funkar.
  • Anonym (Bea)
    Ess skrev 2021-10-15 07:49:05 följande:
    Då räcker det att berätta för barnen om de är så stora att de kan komma förbi själva.

Vi berättade aldrig något vi gjorde för hans ex, om det inte involverade barnen, att de skulle med.

Var det på barnfri tid fanns det ingen anledning att berätta något för exet
    Sant, jag har skrivit det i en senare kommentar. 
Svar på tråden Meddelar ni till exet om ni ska bort?