• Anonym (Ts)

    Kommer inte över henne

    Jag kommer inte över mitt ex. Hon har varit grovt otrogen mot mig och vi separerade därför. Vi har ett gemensamt barn och mannen hon var otrogen med har hon också barn med. Det känns som att jag går sönder.

    Hon säger att hon inte vet vad hon vill med någon av oss två (mig eller den hon var otrogen med). Jag har sovit hos henne vid några tillfällen efter detta. Hon säger att det är mig hon vill vara med men hon litar inte på mig pga tidigare fel jag har begått under vår relation.

    Kan man reparera detta? Hur gör man i så fall? Kan inte glömma henne.

  • Svar på tråden Kommer inte över henne
  • StudierKemi

    Oftast ska man inte lyssna på känslor, utan försök istället bli mer logisk så lovar jag att Du snart mår bättre. Jag t.ex. har haft sex med en man för nästan 1 år sen, som sa att han är seriös med mig, men så hade vi sex 3 gånger och han dumpade mig, kastade bort mig genast som om jag var skräp. Jag kände mig värdelös under mycket lång tid (eller vem försöker jag lura, jag känner mig värdelös FORTFARANDE emellanåt, tack vare honom). Att ha blivit dumpad var det smärtsamaste som hade hänt i mitt liv. Och då har jag även blivit mobbad som barn, så jag vet vad det är att vara sorgsen, men dumpningen var värst.

    Bara för att den elaka mannen är kvar i mina tankar, så handlar jag inte på det. Jag vet inte vad detta skulle gjort med mig om jag sänkte mig och lydde den skitstöveln som en hund - bara för att få vara med honom, för att han är kvar i mina tankar... Självrespekt och integritet går före, man får inte förolämpa sig själv hur som helst. Man måste kunna vara ensam också vid behov, och inte låta känslan styra... Det hela skulle blivit helknäppt om inte logiken fick styra i mitt fall, och jag hoppas bara att Du försöker ta efter för din egen skull, så Du får ha den psykiska hälsan i behåll... Hitta någon ny tjej, bli kristen, få ett RIKTIGT förhållande och lämna all cirkus som Du har i bagaget bakom Dig!!! Jag själv är förlovad i nuläget och ska gifta mig snart, mitt löfte är obrytbart trots att jag delvis minns fortfarande mitt smärtsamma förflutna. Och det känns bra att inte låta känslor styra för ofta.

  • Anonym (Ts)
    StudierKemi skrev 2021-10-15 13:40:42 följande:

    Oftast ska man inte lyssna på känslor, utan försök istället bli mer logisk så lovar jag att Du snart mår bättre. Jag t.ex. har haft sex med en man för nästan 1 år sen, som sa att han är seriös med mig, men så hade vi sex 3 gånger och han dumpade mig, kastade bort mig genast som om jag var skräp. Jag kände mig värdelös under mycket lång tid (eller vem försöker jag lura, jag känner mig värdelös FORTFARANDE emellanåt, tack vare honom). Att ha blivit dumpad var det smärtsamaste som hade hänt i mitt liv. Och då har jag även blivit mobbad som barn, så jag vet vad det är att vara sorgsen, men dumpningen var värst.

    Bara för att den elaka mannen är kvar i mina tankar, så handlar jag inte på det. Jag vet inte vad detta skulle gjort med mig om jag sänkte mig och lydde den skitstöveln som en hund - bara för att få vara med honom, för att han är kvar i mina tankar... Självrespekt och integritet går före, man får inte förolämpa sig själv hur som helst. Man måste kunna vara ensam också vid behov, och inte låta känslan styra... Det hela skulle blivit helknäppt om inte logiken fick styra i mitt fall, och jag hoppas bara att Du försöker ta efter för din egen skull, så Du får ha den psykiska hälsan i behåll... Hitta någon ny tjej, bli kristen, få ett RIKTIGT förhållande och lämna all cirkus som Du har i bagaget bakom Dig!!! Jag själv är förlovad i nuläget och ska gifta mig snart, mitt löfte är obrytbart trots att jag delvis minns fortfarande mitt smärtsamma förflutna. Och det känns bra att inte låta känslor styra för ofta.


    Men hur känns det att gifta dig när du fortfarande har en annan man i tankarna? Jag kan inte tänka mig att vara med någon annan. Och saknar henne varje dag.
  • Anonym (S)

    Istället för att fokusera på att glömma henne borde du fokusera på självrespekt. Du behöver inte bli behandlad på det här sättet, hon är ett svin som trampar på andra bara för att hon inte kan stå för sin f.o.m.o. 

  • Miss Skywalker
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-15 13:04:58 följande:

    Jag kommer inte över mitt ex. Hon har varit grovt otrogen mot mig och vi separerade därför. Vi har ett gemensamt barn och mannen hon var otrogen med har hon också barn med. Det känns som att jag går sönder.

    Hon säger att hon inte vet vad hon vill med någon av oss två (mig eller den hon var otrogen med). Jag har sovit hos henne vid några tillfällen efter detta. Hon säger att det är mig hon vill vara med men hon litar inte på mig pga tidigare fel jag har begått under vår relation.

    Kan man reparera detta? Hur gör man i så fall? Kan inte glömma henne.


    Vad var det för fel du gjorde tidigare i er relation?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-15 13:04:58 följande:

    Jag kommer inte över mitt ex. Hon har varit grovt otrogen mot mig och vi separerade därför. Vi har ett gemensamt barn och mannen hon var otrogen med har hon också barn med. Det känns som att jag går sönder.

    Hon säger att hon inte vet vad hon vill med någon av oss två (mig eller den hon var otrogen med). Jag har sovit hos henne vid några tillfällen efter detta. Hon säger att det är mig hon vill vara med men hon litar inte på mig pga tidigare fel jag har begått under vår relation.

    Kan man reparera detta? Hur gör man i så fall? Kan inte glömma henne.


    Det låter som att hon inte är så bra för dig.

    Fråga dig själv varför du väljer att vara med någon som inte väljer dig, vad är det som gör att du vill stanna kvar?

    Hur hade din det känts om du var med din drömpartner, hur hade det sett ut? Och vilka värderingar är viktiga för dig?

    Om någon inte går i linje med mina värderingar så spelar det ingen roll hur mycket jag saknar dom. Känslor kan vi inte styra, vi kan inte bara stänga av känslorna men vi behöver inte agera på dom. Någon gång kommer det gå över.

    Jag saknade mitt ex i 2 år, varje man jag träffade jämförde jag med honom. Ibland när jag tänker på honom känner jag mig ledsen. Men oavsett så vet jag att jag kan inte vara med någon som inte väljer mig fullt ut så då är jag hellre ensam. (Han var också otrogen).

    Förr brukade jag reagera på det, skicka sms, försöka träffas osv men nu låter jag det bara vara..
  • Anonym (Kalle)

    Du kan sluta med det där.Du väljer att inte gå vidare.Välj rätt för din framtid.

  • Anonym (Klara)
    Anonym (Kalle) skrev 2021-10-15 19:44:08 följande:

    Du kan sluta med det där.Du väljer att inte gå vidare.Välj rätt för din framtid.


    Man kan inte bara sluta med något hur mycket man än vill.

    Ett sår i hjärtat kan liknas med ett sår i benet.

    Det gör ont, det behöver läkas, det tar tid och det behöver vårdas, varsamt. Till slut läks det och går över.

    Det hjälper inte att man säger sluta blöda, eller sluta göra ont!!
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Klara) skrev 2021-10-15 19:46:58 följande:

    Man kan inte bara sluta med något hur mycket man än vill.

    Ett sår i hjärtat kan liknas med ett sår i benet.

    Det gör ont, det behöver läkas, det tar tid och det behöver vårdas, varsamt. Till slut läks det och går över.

    Det hjälper inte att man säger sluta blöda, eller sluta göra ont!!


    Det behövs tid att läka.Men sen går man vidare för sitt eget bästa.Man strör inte salt i såret.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Klara) skrev 2021-10-15 19:41:29 följande:

    Det låter som att hon inte är så bra för dig.

    Fråga dig själv varför du väljer att vara med någon som inte väljer dig, vad är det som gör att du vill stanna kvar?

    Hur hade din det känts om du var med din drömpartner, hur hade det sett ut? Och vilka värderingar är viktiga för dig?

    Om någon inte går i linje med mina värderingar så spelar det ingen roll hur mycket jag saknar dom. Känslor kan vi inte styra, vi kan inte bara stänga av känslorna men vi behöver inte agera på dom. Någon gång kommer det gå över.

    Jag saknade mitt ex i 2 år, varje man jag träffade jämförde jag med honom. Ibland när jag tänker på honom känner jag mig ledsen. Men oavsett så vet jag att jag kan inte vara med någon som inte väljer mig fullt ut så då är jag hellre ensam. (Han var också otrogen).

    Förr brukade jag reagera på det, skicka sms, försöka träffas osv men nu låter jag det bara vara..


    Hon gör allt för mig... verkligen allt jag ber henne om. Och finns alltid där för mig i alla situationer. Hon har erkänt allt hon gjort fel självmant.

    Jag känner att trots allt som hänt har vi en stark relation fortfarande. Men min familj och mina vänner hatar nu henne och jag skäms alltså över att jag umgås med henne så blir att jag ljuger om det. Hon hade en god relation med min familj och mina vänner innan detta hände. Nu får hon ta emot massa arga meddelanden från dem och går omvägar för att slippa möta dem i centrum. Själv har hon ingen familj här.

    Hon har heller ingen egen familj nästan (eller ja de gillar inte henne) så hon är ganska utstött där så känns viktigt att finnas där för henne. Vänner har hon iofs.

    Alla vill jag ska träffa någon annan vilket jag gjort (flera stycken) men känns inte alls bra eller rätt någonstans.

    Det har gått lång tid nu men vill fortfarande vara med henne. Trivs med henne. Hon är lugn, snäll, omtänksam och rolig och vi har en otrolig kemi. Vet inte om det skulle vara fel att behålla vänskapen med henne enbart,
  • Anonym (Ts)
    Miss Skywalker skrev 2021-10-15 16:03:11 följande:

    Vad var det för fel du gjorde tidigare i er relation?


    Raggade mycket på andra
  • Miss Skywalker
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-16 10:24:18 följande:
    Raggade mycket på andra
    Varför hatar din familj och vänner henne då? Du är ju inte bättre.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-16 10:23:49 följande:

    Hon gör allt för mig... verkligen allt jag ber henne om. Och finns alltid där för mig i alla situationer. Hon har erkänt allt hon gjort fel självmant.

    Jag känner att trots allt som hänt har vi en stark relation fortfarande. Men min familj och mina vänner hatar nu henne och jag skäms alltså över att jag umgås med henne så blir att jag ljuger om det. Hon hade en god relation med min familj och mina vänner innan detta hände. Nu får hon ta emot massa arga meddelanden från dem och går omvägar för att slippa möta dem i centrum. Själv har hon ingen familj här.

    Hon har heller ingen egen familj nästan (eller ja de gillar inte henne) så hon är ganska utstött där så känns viktigt att finnas där för henne. Vänner har hon iofs.

    Alla vill jag ska träffa någon annan vilket jag gjort (flera stycken) men känns inte alls bra eller rätt någonstans.

    Det har gått lång tid nu men vill fortfarande vara med henne. Trivs med henne. Hon är lugn, snäll, omtänksam och rolig och vi har en otrolig kemi. Vet inte om det skulle vara fel att behålla vänskapen med henne enbart,


    Okej, att hon gör allt för dig spelar ingen roll om hon ändå är otrogen. Jag förstår inte det resonemanget riktigt. Någon kan vara världens bästa och ändå vara otrogen, men det spelar ju ingen roll så länge man är just OTROGEN.

    Att någon är otrogen ska vara avgörande i en sund relation. Är det inte det så är det något man behöver titta på - varför man väljer en sån relation/person.

    Det där är inte okej tycker jag. Att hon får ta emot arga meddelanden från din familj. Dom har inget med er relation att göra och att bete sig så är inte okej.

    Att du dessutom ljuger för att du skäms över det låter heller inte bra. Alltså, det är okej att du skäms över det men fråga dig själv varför?

    Alla vill att du ska träffa någon annan?

    Vad har andra människor med ditt kärleksliv att göra?

    Vem känner dig själv bäst, du eller alla andra?

    Det låter som som att du vill vara med henne och att du egentligen struntar i dina egna värderingar.. ibland krävs det att det går åt skogen flera gånger i en relation innan man kan lämna eller välja att gå vidare. Finns inga rätt eller fel. Känner du att det här är kvinnan i ditt liv och ett du vill stänga alla andra dörrar för möjligheten att vara med någon som skulle kunna vara din drömpartner så kör.
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-15 13:04:58 följande:

    Jag kommer inte över mitt ex. Hon har varit grovt otrogen mot mig och vi separerade därför. Vi har ett gemensamt barn och mannen hon var otrogen med har hon också barn med. Det känns som att jag går sönder.

    Hon säger att hon inte vet vad hon vill med någon av oss två (mig eller den hon var otrogen med). Jag har sovit hos henne vid några tillfällen efter detta. Hon säger att det är mig hon vill vara med men hon litar inte på mig pga tidigare fel jag har begått under vår relation.

    Kan man reparera detta? Hur gör man i så fall? Kan inte glömma henne.


    Men gud, släpp den människan!
    Låter osunt på alla sätt och vis. Har jag fattat rätt att det är ett ex hon varit med och har barn med, men du är den hon senast skaffade barn med? 

    HON måste bestämma sig för hur hon ska leva sitt liv. DU ska ta ansvar för ditt liv. Vill du inte vara ihop med en otrogen lögnare ska du inte vara det! 
  • jrockyracoon

    Det finns en viktig skillnad mellan hur man är (säger till någon, påstår sig vara, etc) och hur man beter sig.

    Den skillnaden ökar också när man pratar med någon som man riskerar att såra om man säger vad man egentligen tycker.

    Jag tycker därför att du ska ställa dig frågan vem hon egentligen är, och vad hennes handlingar (och inte hennes ord) säger om vem hon är.

    När ni nu träffas i relationens slutskede strör hon ibland sig uppmuntrande ord till dig. Du känner lite panik för att du känner att hon är på väg bort från dig, och lapar hennes ord. Men ingenting av det hon säger betyder något. Du måste ställa dig frågan vad hennes handlingar står för. 

    Hon har varit otrogen mot dig. Det är en handling som tydligt säger något om hennes relation och prioriteringar i förhållande till dig.

    När du ändrar din syn på vem hon är kommer du långsamt kunna ersätta den där felaktiga romantiska bilden i ditt huvud om vem hon är med en annan mer cynisk, krass men också verklighetstrogen bild. Då inser du också om hon är värd att lägga ner tid och energi på, eller om du behöver gå vidare.

Svar på tråden Kommer inte över henne