Hjälper promenader ens? Gå ner i vikt
Jag vägde 94 kilo till mina 176 cm efter en graviditet. Tog dagligen långa promenader med barnvagn (minst 1 mil om dagen) och åt vanlig mat och unnade mig något gott på helgerna. Jag hade varit i ett förhållande där vi åt snask varje dag. Min vikt stod still. När vi gjorde slut åt jag snask på helgerna. Jag gick snabbt ner till 79 kilo. På en månad! Var chockad över resultatet och hade egentligen ingen tanke att gå ner i vikt. Ammade då, vilket gör att man förbränner mer. Jag vet att maten var den största orsaken till min viktnedgång. Jag brukade äta frukost, något onyttigt till lunch (typ fikabröd), middag och snask på kvällen. Sen blev det ingen frukost, lunch och middag. Snask på helgerna.
Nu tränar jag inget, inte ens promenader. Och jag har gått ner till 76 kilo. Det är nog en kombo av både träna och äta. Men tänk att 100g godis tex innehåller nästan 400-500 kalorier och under en timmes promenad förbränner du knappt det. Så att hoppa över onyttigheter eller ett mål mat gör mycket,
Sen är det så att ju längre du väntar med att äta desto mer ökar förbränningen. Ett tips är att skippa frukosten och äta lunch och middag. Sen inget mer under kvällen. Då har du många timmar mellan maten som du ökar förbränningen.