Hjälper promenader ens? Gå ner i vikt
Kosten är 70%, träning 30%.
Du kan aldrig gå av dig alla extra kalorier som du kan äta på typ tio minuter.
Men om du bygger mer muskelmassa så ökar din basala metabolism något, eftersom muskelgram är dyrare i drift än fettgram. Det är förenklat delvis därför män kommer undan med att äta mer.
Satsa då på styrketräning och 8-10 gånger med en PT för att komma igång på rätt nivå för dig, det är träning som ger resultat. Det tar 5-6 veckor att komma in i det och inte svära över sig själv och all träningsvärk efter varje träning, men det blir bättre.
Jogg och löpning är annars bland det mest effektiva för mig att bränna kalorier med, men då får man också lära sig från långsamt om man inte har knän och benhinnor som är vana vid rörelse. Börja med 1-2 minuter jogg och 1 minut gång varvat i ca 15 minuter bara och sen öka. Hur kan man inte orka träna i 15 minuter liksom?
Det går fort att utvecklas de första månaderna om man kör 2-3 gånger i veckan och vem vet, kanske hittar du glädjen i det?
Jag sprang inte en meter frivilligt före 30, idag tar jag gärna 2 mil en vacker dag och powerwalkade/joggade ett träningsmaraton i våras. Det hade jag aldrig gissat att jag skulle varken vilja eller orka göra för 20 år sedan.