• Blommise

    Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?

    Jag är 19 och har nyligen flyttat hemifrån, till en annan ort ca 100 mil bort. jag har ett bra boende, har inte kommit igång med jobb eller studier ännu så har för tillfället socialbidrag. men allt går bra.

    Men när jag berättar för andra och när folk som bor på samma ort fått reda på att jag bor själv och tar eget ansvar, så blir de förvånande och reagerar starkt.

    Jag förstår inte alls, jag vet att det finns folk som bor hemma tills de blir 25 om inte mer och att den genomsnittliga åldern när man flyttar hemifrån brukar vara 21 ungefär. men då brukar man bo i närheten av sina föräldrar och så, jag bor ju 100 mil från mina. så jag får ta mycket ansvar själv, planera, handla, osv.

    Är det här verkligen så ovanligt och konstigt att jag flyttat hemifrån som 19 åring?

  • Svar på tråden Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?
  • Anonym (U)

    Kan väl diskuteras om du klarar dig själv när du lever på försörjningsstöd.

  • HASTA

    Flyttade också hemifrån vid 19 men hade då jobb på McDonalds, vilket fungerade super. Jag var redo och hade fullt ansvar, så varför inte!

  • fjanten

    Njae, det är det väl inte. Jag flyttade 120 mil bort dagen efter studenten (18 år) för studier. De flesta av mina kursare var under 25, och det var inte många av dessa som bodde kvar i föräldrahemmet. De flesta var väl 19-21 och hade flyttat hemifrån. (Fanns givetvis också äldre personer än 25, men de flesta var yngre än så.)

    Så är det väl tveksamt om man ska klassa det helt och hållet som att du "klarar dig själv" om du flyttat för att sedan direkt leva på samhället. Hade det inte varit vettigare att fixa försörjning först?

  • fjanten

    I min hemstad var det f.ö. många som var 15-16 som flyttat hemifrån, försörjda av sina föräldrar förstås, för att läsa på gymnasiet. Så 19 känns knappast häpnadsväckande.

  • Anonym (3-barnsmamma)

    Jag flyttade hemifrån när jag var 19 år. Dock inte lika långt men 17 mil. Bodde i en vanlig lägenhet och sköte allt själv. Levde soc inte på bidrag utan studerade och jobbade. Bodde där i 3,5 år innan jag flyttade hemåt igen. Flyttade då till en egen lägenhet i ca 1 år innan jag flyttade ihop med min sambo. Köpte hus och skaffade barn.

    Tror inte det är så ovanligt att flytta direkt efter gymnasiet. Iaf inte från den orten jag kommer ifrån.

  • Glinda från Oz

    Att flytta hemifrån för att gå på socialbidrag känns inte särskilt ansvarstagande.

    Snittåldern för att flytta hemifrån i Sverige är 19,3 år för kvinnor och 19,9 år för män. Så du är inte unik på något vis.

    Jag var också 19 när jag flyttade ett annat land, det här vad i mitten på 00- talet. Det var ingen som reagerade på det.

  • Anonym (H)

    Det är nog ovanligt att folk frivilligt flyttar hemifrån för att leva på socialbidrag därför är många äldre när de flyttar.

  • Anonym (H)

    Men det är inte ovanligt att 19 åringar eller yngre flyttar hemifrån och försörjer sig.

Svar på tråden Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?