• Blommise

Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?

Jag är 19 och har nyligen flyttat hemifrån, till en annan ort ca 100 mil bort. jag har ett bra boende, har inte kommit igång med jobb eller studier ännu så har för tillfället socialbidrag. men allt går bra.

Men när jag berättar för andra och när folk som bor på samma ort fått reda på att jag bor själv och tar eget ansvar, så blir de förvånande och reagerar starkt.

Jag förstår inte alls, jag vet att det finns folk som bor hemma tills de blir 25 om inte mer och att den genomsnittliga åldern när man flyttar hemifrån brukar vara 21 ungefär. men då brukar man bo i närheten av sina föräldrar och så, jag bor ju 100 mil från mina. så jag får ta mycket ansvar själv, planera, handla, osv.

Är det här verkligen så ovanligt och konstigt att jag flyttat hemifrån som 19 åring?

• Svar på tråden Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?
  • Långbenopluto

Varför beviljas du försörjningsstöd??

Det är VÄLDIGT ovanligt att så unga får det när dom flyttat hemifrån.

• Anonym (Anna)
    Långbenopluto skrev 2021-10-17 09:13:27 följande:

Det är detta som är det konstigaste av allt. Sen förstår jag att det måste ha varit något som hänt som gör att hon för soc bidrag. 
  • Blommise
    Långbenopluto skrev 2021-10-17 09:13:27 följande:

Tänker inte svara på dessa frågor eftersom att det inte har med tråden att göra, min fråga var inte om det var konstigt att leva på socialbidrag.
  • Törstiga tuppen
    Hyllemor skrev 2021-10-17 02:46:53 följande:
    Din dotter är inte i TS situation, vilket du nog mycket väl förstår. Varför känner du så pass stort behov av att såra en 19-åring, som redan nu kämpar med livet, genom att du skriver en sådan kommentar? Tror du att det hjälper TS på något vis? Och förresten, tror DU, Törstiga tuppen, att alla ungdomar får den hjälp som TS har fått? 
    Vadå såra? För att jag undrar om hon tror att alla får hjälp av soc. för att flytta?

TS bor i verkligheten och är fullt medveten om att många ungdomar får otrygga anställningar och att det är långa köer till hyresrätter. Det är t.o.m problem att hitta studentboenden. När jag läste TS uppfattade jag henne som oförstående till att andra bor hemma och att hon skulle vara redigare och mer ansvarstagande än en 21 åring som bor hemma.
  • Anonym (Anna)
    Blommise skrev 2021-10-17 10:17:12 följande:
    Tänker inte svara på dessa frågor eftersom att det inte har med tråden att göra, min fråga var inte om det var konstigt att leva på socialbidrag.

Nej det är inte ovanligt att flytta hemifrån efter gymnasiet för att studera. Det Är ditt fall som är det konstiga eftersom du flyttar för att gå på soc bidrag. 

• Anonym (Anna)
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-17 10:26:48 följande:
    Vadå såra? För att jag undrar om hon tror att alla får hjälp av soc. för att flytta?

TS bor i verkligheten och är fullt medveten om att många ungdomar får otrygga anställningar och att det är långa köer till hyresrätter. Det är t.o.m problem att hitta studentboenden. När jag läste TS uppfattade jag henne som oförstående till att andra bor hemma och att hon skulle vara redigare och mer ansvarstagande än en 21 åring som bor hemma.
    Fick samma uppfattning. TS tror att hon är bättre och mognare är andra för att hon har flyttat. Men normalfallet är att man har ordnat jobb eller utbildning innan man flyttar. Förstår att det har hänt något som gjort att hon beryller flytta långt men hon är inte mer mogen än nån annan för det för hon har inte ordnat något själv.
  • Anonym (Hua)

Man bör inte flytta INNAN man kan försörja sig själv!

• Anonym (Paula)

Vilka idioter som säger att TS måste fixa först jobb innan hon flyttar. Det finns tusentals anledningar att varför TS har flyttat och får nu socialbidrag.

TS har inte sagt att hon kommer bli försörjd i hela sitt liv utan bara en kort period. Vad är problemet med det?

För er idioter är allting konstigt.

• Törstiga tuppen
    Anonym (Paula) skrev 2021-10-17 12:06:54 följande:

Vilka idioter som säger att TS måste fixa först jobb innan hon flyttar. Det finns tusentals anledningar att varför TS har flyttat och får nu socialbidrag.

TS har inte sagt att hon kommer bli försörjd i hela sitt liv utan bara en kort period. Vad är problemet med det?

För er idioter är allting konstigt.

Folk svarar otrevligt eftersom TS redan vet svaret men ställer frågan för att framhäva sin egen förträfflighet.
  • Anonym (U)
    Blommise skrev 2021-10-17 10:17:12 följande:

Du har med all sannolikhet missuppfattat vad de reagerar på. Det är socialbidraget de reagerar på; precis som i tråden.
Svar på tråden Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?