• Blommise

Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?

Jag är 19 och har nyligen flyttat hemifrån, till en annan ort ca 100 mil bort. jag har ett bra boende, har inte kommit igång med jobb eller studier ännu så har för tillfället socialbidrag. men allt går bra.

Men när jag berättar för andra och när folk som bor på samma ort fått reda på att jag bor själv och tar eget ansvar, så blir de förvånande och reagerar starkt.

Jag förstår inte alls, jag vet att det finns folk som bor hemma tills de blir 25 om inte mer och att den genomsnittliga åldern när man flyttar hemifrån brukar vara 21 ungefär. men då brukar man bo i närheten av sina föräldrar och så, jag bor ju 100 mil från mina. så jag får ta mycket ansvar själv, planera, handla, osv.

Är det här verkligen så ovanligt och konstigt att jag flyttat hemifrån som 19 åring?

• Svar på tråden Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?
  • Törstiga tuppen

Varför är du förvånad över att många bor hemma tills 21-25? Hade du kunnat flytta och skaffa boende utan hjälp från socialen? Tror du att alla ungdomar får den hjälpen? Min dotter köpte en lägenhet vid 22. Först då hade hon 400000 i insats och tillräckligt hög lön.

• Anonym (Paula)

Nope! Inte ovanligt. Varför reagerar folk på att du lever tillfälligt på socialbidrag? Skit i vad alla andra tänker. Du är ung och du säkert fixar jobb och studier någon gång. Lycka till!

• Hyllemor
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-16 22:59:34 följande:

Varför är du förvånad över att många bor hemma tills 21-25? Hade du kunnat flytta och skaffa boende utan hjälp från socialen? Tror du att alla ungdomar får den hjälpen? Min dotter köpte en lägenhet vid 22. Först då hade hon 400000 i insats och tillräckligt hög lön.

Din dotter är inte i TS situation, vilket du nog mycket väl förstår. Varför känner du så pass stort behov av att såra en 19-åring, som redan nu kämpar med livet, genom att du skriver en sådan kommentar? Tror du att det hjälper TS på något vis? Och förresten, tror DU, Törstiga tuppen, att alla ungdomar får den hjälp som TS har fått? 
  • Kvinna1989

Jag vet ärlig talat inte hur det är nu för tiden..

Jag är 31 och när jag var 15 år (gått ur nian) flyttade jag hemmifrån och till och med utomlands. Nästan alla ca 80% kanske eller mer av mina klasskompisar flyttade också hemifrån pga gymnaiset (dock inte utomlands aom jag då) men antar att det berodde på att närmaste stad med gymnasiet låg 100km+ så blir väldigt jobbigt att pendla så långt varje vardag.

Men personligen tycker jag inte alls det är konstigt att flytta hemifrån när man är myndig..

• Anonym (Jennie)
    Blommise skrev 2021-10-16 21:28:18 följande:

Nej alltså nu ser jag att många missförstår mig, jag har bara socialbidrag för tillfället och det är inget som jag kommer ha så länge till, jag ska alldeles snart komma igång med ett jobb och även studera på komvux, så att jag får annan inkomst

Så nej, jag har inte tänkt ha socialbidrag något länge

Det som är märkligt är just att du flyttat hemifrån fastän du inte har försörjningen ordnad än. Hur var det ens möjligt? Vem hyr ut en bostad till någon som inte har ett öre?
  • Anonym (Kivra)

Det enda märkliga är att du beviljas ekonomiskt bistånd. Det brukar man inte få om man flyttar/fördyrar sina levnadskostnader på eget bevåg. Iaf inte utan "karens".

• sextiotalist
    Jag är bara jag skrev 2021-10-16 21:08:37 följande:

Det är nog ovanligt nuförtiden, men på min tid hade de flesta flyttat hemifrån vid 19. Jag var 17.

På min tid bodde så gott som alla jag kände hemma tills man fyllt 20.

Vi läste på gymnasiet och då slutade man när man var 19 och sedan slog man inte till förrän man visste vilken studieort man hamnade på.
  • sextiotalist
    Kexsmula skrev 2021-10-16 21:24:49 följande:

Herregud, så dryga folk är!

När jag flyttade hemifrån var jag 16 år, men då var det helt andra tider och folk flyttade hemifrån tidigare eftersom det var enklare att få arbete och lägenhet. Trots det kände jag bara en annan som flyttade hemifrån lika tidigt som jag.

Helt andra tider?

Det beror nog var man bor.

Sambons äldsta barns generation 80-talister), de som flyttade tidigast var de som flyttade pga studier, 19 år som yngst.

Sedan känner jag till några som fått hjälp med bostad pga dysfunktionella hemförhållande.
  • Anonym (Rew)

Det som är ovanligt med dig är att du flyttat från dina föräldrar utan att ha en försörjning. Just nu går det inte bra för dig, tvärtom. Du lever på socialbidrag, vilket betyder att något gått snett. Socialbidrag är en nödlösning man tar till när det skitit sig.

MEN om det är så att du flytt från en ännu värre situation så är det givetvis jättebra att du reder dig och tar dig framåt och vidare i livet!

Min gissning är att det är just ditt bidragsberoende som de flesta reagerar på. Att som ung flytta hemifrån utan att ha en inkomst är mycket, mycket ovanligt. Det är betydligt vanligare att söka en utbildning eller söka jobb och så flyttar man dit man fick en plats och därmed har en försörjning.

Jag har bott på flera olika platser (flyttade ofta som ung) och mina flyttar har alltid styrts av var jag fått ett jobb eller plats utbildning. Aldrig att jag skulle flytta någonstans utan att ha en inkomst där (eller besparingar att leva på).

• Anonym (Rew)
    Blommise skrev 2021-10-16 21:28:18 följande:

Nej alltså nu ser jag att många missförstår mig, jag har bara socialbidrag för tillfället och det är inget som jag kommer ha så länge till, jag ska alldeles snart komma igång med ett jobb och även studera på komvux, så att jag får annan inkomst

Så nej, jag har inte tänkt ha socialbidrag något länge

Socialbidrag är väl inget någon tänker sig att ha över huvudet taget? Det är något man tvingas ta till om ens planer av någon anledning går i stöpet.
Svar på tråden Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?