• Spökbarn

Att som gravid sätta gränser med folk som röker

Jag är just nu gravid med mitt första barn (v 19) och har lite av ett problem.

Min mening är absolut inte att såra någon i min eller pojkvännens familj men för mig har rökning alltid varit ett stort ?NEJ?, jag är inte den som predikar men jag tex aldrig låtit vänner eller familj ta en cigg ute på min balkong och jag har heller inte varit den som följer med en vän ut för att hålla personen sällskap under tiden som hen tar ett bloss.

Tror mycket av detta grundar sig i att jag jobbar inom vården men också för att jag hade en faster som kedjerökte under hela sin graviditet och att hennes barn fick stora komplikationer pga detta.

Nu till det som har blivit lite av ett jobbigt ämne?

Jag älskar att familjemedlemmar ser fram emot det första barnbarnet men det skrämmer mig hur man kan längta sååå efter ett barn och sedan tända en cigg precis framför mig. Eller hur de spontant kan komma förbi till lägenheten och ställa in en påse med min pojkväns gamla bebiskläder i barnkammaren så att när jag kommer hem så stinker det rök i hela rummet och även på de andra nytvättade kläderna jag själv har köpt.

Eller hur de pratar om framtiden där de längtar efter långa somrar där vi kan bo i deras sommarstuga med dom med bebisen, en sommarstuga som är så inrökt att det är gula fläckar i taket och där det luktar skogsbrand.

Jag vet att jag borde prata med dom men jag vet inte hur jag ska gå till väga, då de få gånger jag har försökt ta upp ämnet så har det blivit väldigt känsligt.

Min pojkvän är inte rökare men har själv vuxit upp med en hel släkt och jag märker på honom att han är ?van? vid det och inte ens reagerar på doften.

Min familj däremot drar sig gärna från att komma på middagar hemma hos dom för det är så extremt det luktar.

Jag älskar verkligen dom alla men det här är ett stort problem för mig .

Nästan så jag har ångest över att detta ska överföras på mitt barn, att de aldrig ska kunna passa bebisen utan att jag får tillbaka hen med en doft av askfat.

Kanske är det gravidhormonerna som spökar men ? jag tycker det är jätte jobbigt.

• Svar på tråden Att som gravid sätta gränser med folk som röker
  • Mortiscia80

Just nu behöver du inte fundera på det men ta en ordentlig funderare på det här med tredjehandsrökning. Ni måste inte vara i miljöer som är inrökta och ni kan knappast be era släktingar sluta röka heller för er skull, så då får man hitta nån medelväg ni kan vara bekväma med, t ex att släktingarna får komma till ert (rökfria) hem.

• Ginsinggeng

Fast kanske du då också borde köpa en gasmask åt ungen. Luftföroreningar är värre för er än andra hands rökning 

• Spökbarn
    Ginsinggeng skrev 2021-10-18 17:33:34 följande:

Fast kanske du då också borde köpa en gasmask åt ungen. Luftföroreningar är värre för er än andra hands rökning 

Jag förstår vad du säger och det är inte där mitt problem ligger och jag ber om ursäkt om det var så det det kom fram. Jag har en vän som röker, hon tvättar sina händer efter, har en speciell jacka och skor som hon röker i när hon är hemma och luktar verkligen inte rök. Jag tycker det finns en skillnad där och på ha ett barn i ett hem där folk röker inomhus så att när man hälsar på och kommer hem till sig igen så får du lägga kläderna på balkongen för att det inte ska lukta i hela lägenheten. Och mitt mål är att hitta ett bra sätt att prata om det utan att såra. Att folk röker förstår jag men som sagt? jag vill lyfta ämnet :)
  • Spökbarn
    Mortiscia80 skrev 2021-10-18 17:31:24 följande:

Just nu behöver du inte fundera på det men ta en ordentlig funderare på det här med tredjehandsrökning. Ni måste inte vara i miljöer som är inrökta och ni kan knappast be era släktingar sluta röka heller för er skull, så då får man hitta nån medelväg ni kan vara bekväma med, t ex att släktingarna får komma till ert (rökfria) hem.

Ja det har du rätt i och det är en bra idé :)

Tror att jag ser allt ur ett känsligare perspektiv just nu men det är verkligen en bra idé. Tack :)
  • lövet2

Lukten i sig är ju inte skadlig, utan det är röken i så fall som du kan ta upp till diskussion. Just vid graviditet är man känsligare för lukter, så det kan säkert vara extra jobbigt för dig just nu.

Mina föräldrar rökte inomhus förr, och jag pratade med dem så att ingen rökte inomhus när mina barn var där. Det luktade fortfarande rök inne, men inte alls lika mycket. Till slut bestämde de sig för att sluta helt att röka inomhus. Det kändes som en bra kompromiss, tyckte jag.

• Tow2Mater

Om du inte ens låter vänner eller familj ta en cigg ute på din balkong är du väldigt extrem, klart det inte kan bli en bra diskussion. Försök hitta en medelväg.

• QAnon

Fast.. ska du sätta gränser över lukt? Det är en sak att du inte vill att folk röker i närheten av dig och ditt barn men varför har du fått denna fixering vid andras lukt? Jag tycket inte att du ska förstöra ditt barn relation till halva sin familj för att du inte gillar deras lukt. 

• Magical
    Tow2Mater skrev 2021-10-18 20:26:42 följande:

Om du inte ens låter vänner eller familj ta en cigg ute på din balkong är du väldigt extrem, klart det inte kan bli en bra diskussion. Försök hitta en medelväg.

Jag känner i princip ingen som röker, Ingen jag umgås ofta med i alla fall.
    Jag tycker TS är helt rätt ute i detta. Det är inte alls "väldig extremt" att inte vilja att folk röker på ens balkong. Det kommer in både lukt och rök i lägenheten, trots att rökare tror att de luftat av sig. 
  • Tow2Mater
    Magical skrev 2021-10-18 21:01:03 följande:
    Jag känner i princip ingen som röker, Ingen jag umgås ofta med i alla fall.
    Jag tycker TS är helt rätt ute i detta. Det är inte alls "väldig extremt" att inte vilja att folk röker på ens balkong. Det kommer in både lukt och rök i lägenheten, trots att rökare tror att de luftat av sig. 
    Med vänner och familj måste man kunna kompromissa lite och inte vara sån extremist. Har du varken vänner eller familj som röker har du ju ingen erfarenhet av frågan.
Svar på tråden Att som gravid sätta gränser med folk som röker