• Anonym (Leah)

    Högkänsliga kom hit och prata lite!

    Jag är högkänslig och har bland annat oerhört svårt för parfymerade produkter och kan nästan bli förbannad ha ha om jag måste sitta i en bil t ex med någon som har en vedervärdig parfym. 

    Jag har svårt för vissa material och obekväma kläder och ska jag bara vara hemma så tar jag alltid på mig något mjukt och skönt. 

    Många ljud stör mig något kopiöst och jag blir stressad av ljud som luftkonditionering t ex. Gillar inte heller nattklubbar med dunkande musik så att man inte ens kan prata med någon som står bredvid en men kan rocka ensam i bilen ibland till någon bra låt. 

    Det var en liten början. Hoppas på att det finns några som vill prata lite med mig om ditt och datt och hur ni löser "problemen" som kan uppkomma när man är hsp.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-19 18:01
    Jag tycker att vi som är högkänsliga/autistiska/introverta/vad vi nu är som känner igen oss i varandra fortsätter att diskutera men slutar svara tråkmånsarna som bara är inne i tråden för att förstöra.

  • Svar på tråden Högkänsliga kom hit och prata lite!
  • Anonym (S)

    Antar att du är 100% på att du inte har autism?


    Eller ja det där låter fullt normalt även utan :D

  • Anonym (Leah)
    Anonym (S) skrev 2021-10-18 18:00:07 följande:

    Antar att du är 100% på att du inte har autism?


    Eller ja det där låter fullt normalt även utan :D


    Kan inte påstå att jag är 100% säker på att jag inte är autistisk för jag har aldrig blivit utredd men jag har inga större problem att fungera socialt längre även om jag hade lite problem som yngre ser jag nu när jag tänker tillbaka. Har funderat ibland på om jag har Asperger men det är ju svårt att diagnostisera sig själv. Jag vet att mycket av min personlighet stämmer in på hsp i alla fall. 
  • Anonym (Jiri)

    Är högkänslig verkligen en diagnos? Eller bara hittepå? 

  • Anonym (Leah)
    Anonym (Jiri) skrev 2021-10-18 18:07:31 följande:
    Är högkänslig verkligen en diagnos? Eller bara hittepå? 
    Det skrivs mycket om högkänslighet så vi kan väl utgå från att det existerar istället för att göra det här till en tråd som diskuterar om det finns eller inte? OK? Tack. 
  • Anonym (D)

    Urk det där med starka dofter känner jag igen.. Blir också smått irriterad men brukar lösa det med att diskret smyga iväg till en annan plats på bussen eller vad det kan tänkas vara.

    Ljud är jätte jobbigt. Har iaf egendesignade öronproppar på jobbet eller bra hörlurar till mobilen. Finns ju inget bättre att få komma hem till tystnaden..

    Det jag kämpar med mest är nog svamp effekten - att jag suger in andras energier. Träffar massa folk dagligen så är verkligen urlakad ibland när jag kommer hem. Men då chillar jag och tar det lugnt med sysslor jag gillar att utföra, så går ju det med :)

  • Anonym (Salt)
    Anonym (Leah) skrev 2021-10-18 18:11:20 följande:

    Det skrivs mycket om högkänslighet så vi kan väl utgå från att det existerar istället för att göra det här till en tråd som diskuterar om det finns eller inte? OK? Tack. 


    Kriterierna överensstämmer med flertalet kriterier för autism i DSM-5. Vilket utgör den största kritiken mot begreppet och dess skapares aversion mot autism. HSP är humbug.
  • Anonym (S)

    Ja, det kan vara svårt att veta. Man vänjer sig vid sina udda egenheter, märker inte av andra och blir bättre på att kommunicera.


    Det som jag tänker på är att många verkar använda HSP som en förklaring när det egentligen antagligen är autism :) Nu var det få problem som du räknade upp och för mig låter det som något som vem som helst kan ha. Många har andra kläder hemma, tycker att en dunkande nattklubb är onödigt och att vissa parfymer är vedervärdiga :) Men antar det är mer.

  • Anonym (Salt)
    Anonym (D) skrev 2021-10-18 18:18:09 följande:

    Urk det där med starka dofter känner jag igen.. Blir också smått irriterad men brukar lösa det med att diskret smyga iväg till en annan plats på bussen eller vad det kan tänkas vara.

    Ljud är jätte jobbigt. Har iaf egendesignade öronproppar på jobbet eller bra hörlurar till mobilen. Finns ju inget bättre att få komma hem till tystnaden..

    Det jag kämpar med mest är nog svamp effekten - att jag suger in andras energier. Träffar massa folk dagligen så är verkligen urlakad ibland när jag kommer hem. Men då chillar jag och tar det lugnt med sysslor jag gillar att utföra, så går ju det med :)


    Det finns inget vetenskapligt stöd för att "suga in andras energier". Att ha svårt för att på ett balanserat sätt förhålla sig till andras känslor och uttryck är en mindre mystisk beskrivning av det.
  • Anonym (D)
    Anonym (Salt) skrev 2021-10-18 18:24:06 följande:

    Det finns inget vetenskapligt stöd för att "suga in andras energier". Att ha svårt för att på ett balanserat sätt förhålla sig till andras känslor och uttryck är en mindre mystisk beskrivning av det.


    Vad är mindre mystiskt? Märklig förklaring, förstår inte din poäng.
  • Anonym (Leah)
    Anonym (D) skrev 2021-10-18 18:18:09 följande:
    Urk det där med starka dofter känner jag igen.. Blir också smått irriterad men brukar lösa det med att diskret smyga iväg till en annan plats på bussen eller vad det kan tänkas vara.

    Ljud är jätte jobbigt. Har iaf egendesignade öronproppar på jobbet eller bra hörlurar till mobilen. Finns ju inget bättre att få komma hem till tystnaden..

    Det jag kämpar med mest är nog svamp effekten - att jag suger in andras energier. Träffar massa folk dagligen så är verkligen urlakad ibland när jag kommer hem. Men då chillar jag och tar det lugnt med sysslor jag gillar att utföra, så går ju det med :)
    Bortsett från att jag allt som oftast får migrän av parfym så är det också störande som en mygga som inte lämnar en ifred. Var på toppenhumör igår tills vi plockade upp svärmor och hon hann inte ens sätta sig i bilen innan jag kände hennes äckliga parfym och där gick mitt humör rakt ner i botten. Det enda jag kunde tänka på under bilfärden på 10 minuter var hur starkt och vidrigt hennes parfym luktade och irritera mig på att hon dessutom måste ta så mycket av den att hon alltid stinker upp hela rummet hon är i. Kräks Skrikandes

    Så du använder öronproppar dagligen? 

    Jag orkar inte bry mig så mycket (längre) om hur diverse oviktiga personer i mitt liv känner sig men jag orkar inte umgås så ofta  med vänner. Trivs bäst ensam/med familjen och blir helt slut av att vara med människor i flera timmar även om jag trivs med vem det nu är. Men du suger i dig energi av alla möjliga menar du? Låter vansinnigt jobbigt om det är så. 
    Anonym (S) skrev 2021-10-18 18:19:22 följande:

    Ja, det kan vara svårt att veta. Man vänjer sig vid sina udda egenheter, märker inte av andra och blir bättre på att kommunicera.


    Det som jag tänker på är att många verkar använda HSP som en förklaring när det egentligen antagligen är autism :) Nu var det få problem som du räknade upp och för mig låter det som något som vem som helst kan ha. Många har andra kläder hemma, tycker att en dunkande nattklubb är onödigt och att vissa parfymer är vedervärdiga :) Men antar det är mer.


    Jag har lärt mig hur man ska säga, göra och vara och även förstått mig själv mycket bättre nu än vad jag gjorde förr. Har förstås också fått mer livserfarenhet och vet därmed bättre hur jag ska föra mig och hantera vissa saker. Vet inte hur mycket som är fullt "normalt" av det och hur mycket som har med en eventuell diagnos hos mig att göra. Men jag kan tillstå att jag inte skulle bli superförvånad om jag autistiska drag men kanske är det också vanliga drag hos mig som vem som helst har som att inte tåla parfym etc. 
Svar på tråden Högkänsliga kom hit och prata lite!