Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Använder hon några hormonella preventivmedel? I så fall borde hon kanske kolla upp om det beror på dem. Annars skulle hon kunna gå i terapi, antingen enskilt eller i parterapi, för att försöka reda ut vad som är problemet.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Gul) skrev 2021-10-19 17:42:19 följande:
    Får man fråga vilken ålder ni är i och om ni har gemensamma barn?
    Han skriver att de inte har några barn.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-19 18:30:49 följande:
    Jag tror att de har stora problem i relationen. Hon verkar väldigt instabil. Jag tror att båda saknar känslor för varandra (kärleken är för låg) och jag tror att båda brister i förståelse för varandra.

En anledning till att hon inte ville "försöka" skulle ju kunna vara att hon inte känner sig förstådd eller älskad och att hon själv känner sig värdelös. Det är ju svårt att "ta itu med", samtidigt som hon troligen inte älskar honom tillräckligt (hon kan ändå vara förtvivlad över att bli lämnad om hon är beroende av honom på ett psykologiskt och praktiskt plan)

En anledning är uppenbarligen att hon inte vet hur hon ska göra för att få igång lusten. Visst kan man tänka sig att hon skulle föreslå terapi, men det kan finnas en rädsla för det också. Hon vet att hon blir lämnad om hon misslyckas att få igång lusten. En väldigt press. Därav (oacceptabel) skrik och gråt.

Nej jag tror att det är kört för detta par, men det kan vara så att kvinnan faktiskt hade önskat att hon ville.

Det är som, sagt inte konstigt att sakna sex, men jag tror inte att det skulle räcka med närhet om han inte får sex... och det vet hon.

Jag tror de skulle må bäst av att skiljas. Jag lider mer med TS för att han riskerar en riktigt jobbig skilsmässa, men det får definitivt hon också. Att leva kvar så som ts föreslår, genom att ha sex med andra, kommer förmodligen bara leda till ett långdraget elände.
    Men varför skulle hon vara rädd för terapi för att hon är rädd för att bli lämnad? Om hon struntar i att göra något är ju chansen ännu mindre att hon lyckas få igång lusten. Om hon inte alls gör något åt situationen utan bara fortsätter att förneka problemen och skrika och gråta är hon väldigt omogen och bör nog egentligen inte ha ett förhållande överhuvudtaget. I så fall är det nog bäst att ts lämnar henne.
  • Anonym (Anonym)
    Birman skrev 2021-10-19 14:09:57 följande:
    Jag kan bara hålla med dig. Jag skäms som kvinna när jag läser vad många har skrivit. Varför är det alltid killens fel och inte tjejens? Jag tycker synd om TS då han bara vill ha lite närhet och ömhet. 
    FL är fullt av moraltanter som tycker att sexuella behov är något som man ska skämmas över. Det är samma eviga tjat i alla trådar om att man är en hemsk sexgalning om man inte vill leva i celibat i ett förhållande.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-19 19:57:26 följande:

Men vilken fjantig tråd. Återigen en man som ser sex som det viktigaste i ett förhållande. Vad sägs om att gifta dig med en hora istället?

Ingen har sagt att sex är det viktigaste i ett förhållande, men för många är det något som man absolut inte vill avstå från. Du kan inte ha så trevlig kvinnosyn heller om du tycker att kvinnor som gillar att ha sex är horor.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-19 20:34:06 följande:
    Om man inte känner sig älskad tex, och man vet att terapin endast har avsikten att öka sexlusten kan det kännas skrämmande. Jag förstår situationen . Det skulle kännas oerhört skrämmande om jag hade en man som hotade att lämnade mig om jag inte ökade min sexlust, eller hotade att ha sex med andra. Jag hade gråtit. Kanske tom blivit arg för att jag inte kände mig förstådd. Jag tror inte jag hade skrikit, men jag är inte helt säker.

Jag hade en svacka sexuellt men min man visade all förståelse man kan tänka sig, så det löste sig efter några månader. Lusten återkom. Hade han pressat mig och pratat om sex med andra, eller överhuvudtaget inte förstår mig, vore vår relation slut.

Men om man som ts har inte haft sex med sin sambo på två månader utan att det finns en tydlig orsak till det måste det vara mer än en vanlig svacka. Om det hade hänt något speciellt hade det kanske varit förståeligt, men att sexlivet upphör bara sådär kan inte vara normalt.

Jag tycker fortfarande att man är omogen om man inte vill gå i terapi eller prata ordentligt om något som partnern upplever som ett stort problem. Det hör liksom till vuxenlivet att man måste ta ansvar för sina relationer. 

• Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-19 20:49:44 följande:
    Man kan välja att skiljas om man inte trivs.
    Ja, och det gäller även den som inte vill ha sex. Det är bara elakt att vara kvar och ge den andra falska förhoppningar om att det kanske kan bli bättre när man vet att det troligen inte är så.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-19 21:08:27 följande:
    Fast om den som inte vill ha sex inte mår dåligt av det är det faktiskt den som inte trivs som måste ta ställning till att skiljas. Den som vill leva sexlös har ju liksom ingen anledning att skiljas. Det funkar tyvärr så.

Om någon aldrig vill ha sex. Hur kan man då uppfatta det som falska förhoppningar?
    Men nyss trodde du ju att den som inte vill ha sex kände sig så oälskad och olycklig i förhållandet. Nu tycker du plötsligt att den inte har någon anledning att skiljas. Hur ska du ha det?

Om man är ärlig om att man inte vill ha sex för att man inte tänder på eller inte har känslor för partnern, eller för att man är missnöjd med något i förhållandet är det en sak. Men om man förnekar att det finns något problem så är det inte rätt mot partnern.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (XY) skrev 2021-10-19 21:53:11 följande:
    Japp och det är nog ts väl medveten om. Han är inte heller en hemsk människa för det.

Sambon däremot, hon verkar inte vilja separera, men ändå kan hon inte komma med några lösningar.
    Ja, det är märkligt att det bara är den som saknar sex som har ansvar för att separera om den inte trivs i förhållandet, inte den som inte vill ha sex, trots att den senare sägs må så dåligt av förväntningarna på att ha sex.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-10-20 12:29:00 följande:
    Nej, det är inte utpressning, det är att ställa ett ultimatum. Det måste man ha rätt att göra i en relation där man är olycklig. Har man försökt prata med sin partner utan att det har hjälpt, så kan man komma fram till slutsatsen att ett uppbrott är enda lösningen. Och TS skriver ju just att han har försökt prata med sin sambo, men att det inte hjälpt. Sex är såpass viktigt för honom i en relation att han inte vill vara kvar i en relation där han inte får ha sex. Då har han all rätt att lämna. Han vill bara informera sin sambo om varför han lämnar först, och ge henne en chans att försöka få tillbaka sin sexlust. Det är inte detsamma som utpressning.

Varför framställer du TS som så egoistisk? De allra flesta människor tycker att sex är en viktig del av en kärleksrelation. Sexet är det som skiljer en käleksrelation från en kompisrelation. Avsaknad av sex i en parrelation leder till sexuell frustration, men sex med sin partner handlar också om att få känna sig älskad, bekräftad och åtrådd. Inte konstigt att man mår dåligt om partnern inte vill ligga med en. TS skriver dessutom att sambon knappt vill ha någon närhet alls. En kram på sin höjd. Du framställer det som om sambons sexlust har försvunnit pga att TS ställde ett ultimatum. Jag tycker dock det framgår tydligt av TS att det var precis tvärtom.

Hade du själv velat ha en kärleksrelation där din partner inte ville ha sex med dig? Eller du kanske själv är partnern utan sexlust?
    Bra skrivet. Det är konstigt att det anses helt ok att vilja lämna om man inte trivs på grund av olika syn på ordning i hemmet, hur man ska tillbringa fritiden eller om man ska skaffa barn, men om man vill lämna på grund av att partnern inte vill ha sex är man plötsligt egoistisk.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra