Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Anonym (E) skrev 2021-10-20 10:12:58 följande:
    Det var väl en riktigt konstig jämförelse! Hushållsarbete är inget "behov" kvinnor har, 1800-talet ringde och ville ha sin kvinnosyn tillbaka! Hushållsarbete är en nödvändig insats som alla i ett hushåll ska hjälpas åt med för att ha rent omkring sig, sätta mat på bordet, ha rena kläder och annat.
    Om det är någon som har en 1800-talssyn på sex och kvinnor är det de som hackar på ts och kallar honom egoistisk. Denna syn tar sig uttryck i att det anses att det är skamligt att ha behov av sex och vara ledsen över att ens förhållande är sexlöst, eller att man bör vara tillsammans med en hora om man tycker att sex är viktigt (underförstått: kvinnor som gillar sex är horor).
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (X) skrev 2021-10-20 15:33:56 följande:
    Skaffa dig lite självdistans och självinsikt. När någon säger: Om du inte ger mig sex så lämnar jag dig ÄR per definition utpressning.
    Om någon säger sig vilja göra slut om den andra inte går med på att skaffa barn tillsammans, är det också utpressning?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-20 18:18:48 följande:
    Lämna en relation för att man inte får sex känns ju väldigt konstigt.
    Inte konstigare än att lämna för att man annars måste avstå från något annat som är väldigt viktigt för en.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-21 00:20:41 följande:

Nej, en man som vill ha regelbundet samliv med sin partner är fullständigt normal och inte äcklig. Det krävs som sagt två i pardansen och kvinnan har alltid sin del av ansvaret, allt åligger definitivt inte mannen. 

När jag åberopade att det finns manschauvinister här som varstans annars, handlade det endast om en motvikt till snacket om manshatande feminister. Är själv obunden politiskt och ingen aktiv feminist men tycker om att se frågorna ur flera perspektiv. 

Vet inte var någonstans i mina inlägg jag varit elak mot TS. Instämmer i att killen absolut önskar lösa problemen. Ge mig gärna exempel på min elakhet så förstår jag allt bättre! Det blir i så fall bättre med min ökade förståelse.

Jag tror inte att anonym (L) menade att just du varit elak mot ts, utan syftade på det gäng sexualfientliga personer som alltid dyker upp i såna här trådar för att skambelägga dem som tycker att sex är viktigt. Det är tyvärr så att den som tycker att dåligt sexliv är ett stort problem alltid utmålas som en ytlig narcissist som bara bryr sig om att knulla. Att lämna på grund av dåligt eller obefintligt sex anses uppenbart som oerhört mycket värre än att lämna för att man inte passar ihop på andra sätt.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-21 13:47:08 följande:
    Jag själv har haft längre svacka än så. Jag vet fortfarande inte riktigt varför. Det fanns ingen tydlig orsak. Det var skrämmande att liksom kroppen liksom inte reagerade. Det jag sa till honom var att jag inte förstod vad som hände.

Min man visade jättemycket kärlek och förståelse och visade att vår relation, vår kärlek, var det viktigaste.

Hade han reagerat annorlunda. Visat dåligt tålamod och ingen förståelse, eller om jag hade känt mig stessad av honom, hade jag kanske inte hittat tillbaka alls.

Jag hade inte velat gå i terapi om jag inte kände hans förståelse.

Hade han reagerat som du och tänkt att jag var onormal kanske ja inte hade fått tillbaka lusten/funktionen.

Om min man fick stora problem med potensen hade det förmodligen bara blivit värre om jag tyckte att han var onormal, blev irriterad och föreslog att jag skulle ha sex med andra. Jag gissar att du och många andra i tråden inte hade varit lika stöttande.
    Har du haft en period där du utan fysiska orsaker i åratal velat ha sex mindre än en gång per månad? Det har jag mycket svårt att tro. Jag tror också att du aldrig hade stått ut om din man i flera års tid knappt velat ha sex och inte velat prata om det, oavsett hur duktig och kärleksfull du skryter om att du är här. 
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-21 12:44:33 följande:
    Jag har tagit upp tänkbara anledningar.

Livet och relationer är ofta komplexa.

Tror du tex att TS känner sig älskad i sin relation? Du har inte ifrågasatt att han vill stanna trots att hon inte vill ha sex och närhet. Det är mycket märkligt att du inte gjort den tolkningen då...

Jag tror för övrigt det är jättesvårt att säga exakt varför man inte har lust. Det är många faktorer som påverkar. Ofta vet man inte. Kanske känner man bara stress över att man är så värdelös.

Man kan vilja leva med någon fast man är olycklig i relationen. Det finns många orsaker till det. Kanske Sambon tycker att vänskapen är så värdefull att hon vill ha kvar honom, eller så är hon mentalt, praktiskt, ekonomiskt och socialt beroende av honom. Att förlora honom kan vara ännu sämre än att leva kvar.
    Han skriver ju att han älskar henne, så jag utgår från att det är därför han stannar. Du har aldrig hört talas om olyckligt kära människor som har svårt att ge upp hoppet?

Om man inte har någon som helst lust under väldigt lång tid och det är ett problem för partnern har man en skyldighet att i alla fall försöka ta reda på orsaken. Om man sätter sig på tvären och säger nej till alla förslag om att söka professionell hjälp, t.ex. i form av terapi, så ska man inte bli förvånad om man till slut bli lämnad.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 15:06:37 följande:
    Du ser det som ett avgörande problem om mannen hade föreslagit ett öppet förhållande men det betyder inte att ts sambo ser hans förslag som ett lika stort problem. Hon säger bara nej. Uppenbarligen är ts förslag ingenting som sambon vill göra slut för så hon tar nog inte lika hårt på det som du hade gjort.

Absolut, det är viktigt med förståelse och ett gott bemötande OM man vill fortsätta vara tillsammans. Det är dock lika viktigt att båda två visar förståelse för varandra OCH att man är motiverad att försöka lösa problemet om man inte vill att det ska ta slut.
    Anonym (XY) skrev 2021-10-21 14:25:51 följande:
    Då tror vi helt enkelt olika.

Så vitt jag förstår har ts pratat med sambon och försökt lösa detta. Han vill kämpa och inte lämna förhållandet, men hon verkar inte göra så mycket för att lösa detta och då blir det ju svårt, eller hur? Det kanske inte bara funkar att vänta ut henne, man kanske måste söka professionell hjälp av någon utomstående och det kräver ju aktivt arbete.

Du fokuserar mycket på att ts ska utgå ifrån hon känner, men du verkar glömma bort att det är lika viktigt att hon visar förståelse för ts. Ett öppet förhållande är en lösning för vissa par, samtidigt som de även har sex med varandra. Hon själv verkar ju inte ha några korrekta förslag som är bättre.

Det finns par som fortfarande vill vara tillsammans men inte ha sex med varandra och då kan ju en öppen relation vara en bra lösning. Ts sambo verkar ju mer se honom som en vän så det är ju tveksamt om lusten ens kommer tillbaka.

Jag och ett av mina ex hade en del problem i förhållandet och vi visste att vi behövde kämpa och engagera oss om det skulle lösas, men han var inte alls motiverad eller engagerad så det bästa var att gå skilda vägar.
    Det tjänar tyvärr ingenting till att försöka övertyga New Dawn om att ts också har rätt att få gehör för sina känslor och att hans sambo har lika mycket ansvar för situationen Hon bara predikar i tråd efter tråd om att den som saknar sex ska utplåna sig själv totalt och även om han eller hon beskrivit att de verkligen försökt att inte pressa och att vara hur snälla och generösa som helst mot partnern så har hon mage att kalla dem självcentrerade och tycka att de ska utplåna sig ännu mer. Jag har själv råkat ut för hennes elaka kommentarer och det kändes verkligen som en käftsmäll efter att jag beskrivit hur jag verkligen satt mina behov åt sidan i mitt förhållande.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-21 12:03:28 följande:
    Säkert? Onani kan mycket väl ersätta sex. Närhet och sex är inte samma sak.
    Tycker man att onani kan ersätta sex kan man aldrig ha upplevt bra sex.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-22 15:26:52 följande:
    Varför ställer du den frågan?!?! Så har inte TS beskrivit situationen.

Nej jag skulle inte stannat om jag hade en man som inte ville ha sex och som inte pratade om det.Det hade varit otänkbart. Dock hade jag inte velat ha sex med andra som lösning då jag vill ha sex med den jag lever med.

Om han pratade om sina problem och vi kände kärlek och hade annan närhet hade jag accepterat en lägre sexfrekvens.

Nej jag är absolut inte alltid kärleksfull. Det har du kommit på själv.Inget jag någonsin skrivit.

Tvärtom har jag själv haft sex med mitt ex i många år trots att jag varken kände kärlek eller attraktion.Jag drevs bara min inte drift att ha sex (få orgasm)
    Jag utgår från att sextorkan i ts förhållande började mycket tidigare än för dessa två månader sedan. Jag tror nämligen att det är osannolikt att han skulle överväga att lämna henne om sexbristen dök upp plötsligt och bara varat i två månader. Så gör nog ingen om man kommit så långt att man bor ihop.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-22 15:45:40 följande:
    Du har inte förstått något av det jag skrivit.

Jag har aldrig någonsin skrivit att TS borde stanna. Tvärtom tycker jag att det är helt obegripligt att han vill vara tillsammans med denna kvinna, och jag tror inte det finns någon räddning för relationen. (Dessutom tror jag den är uppdiktad)

Min åsikt i TS fall är att han, om han vill rädda relationen, ska att fråga henne om hon VILL jobba på sexlivet. Utan att nämna andra. Det är med största sannolikhet kört om han gett uttryck av att han bara vill ha sex i största allmänhet. Dvs med henne... Eller någon annan.

Hennes beteende att skrika och motarbeta skilsmässa är oacceptabel och efter den reaktionen tycker jag det är fullt rimligt att han frågar om att ha sex med andra, eller tom har det bakom hennes rygg.

Det jag skriver om är att det är fullt möjligt att TS försök att få igång lusten och sexlivet är gjort på ett sådant sätt att det bara ökat pressen och kraven runt sexlivet. Det har jag mycket erfarenhet av i samtal med både män och kvinnor med problem i sexliv.

Det jag tycker man bör göra är att visa stöd och förståelse och ta reda på hur ens partner känner inför sexlivet. Jag tycker att man ska fråga vad den personen önskar. Tex ta reda på om hen VILL hitta sexlusten. Det är ju oerhört viktigt och avgörande. Visa att man är två om det, visa kärlek och förståelse.

Om ens partner vägrar prata tycker jag att man ska vara tydlig med att man inte mår bra över situationen och att man inte kan tänka sig leva kvar i relationen. Tal om att ha sex med andra bör komma väldigt sent. När andra förslag är uttömda. (Det är något helt annat att öppna upp relationen när man redan har ett levande sexliv)

Jag tycker att ett bristande närhet, bristande sexliv är givna orsaker till att skiljas.
    Jag håller med om att man bör försöka visa stöd och förståelse. Ts har dock skrivit att han försökt vara lyhörd för vad hon tänker och inte pressar henne att ha sex, men det verkar inte som om hon ger någon vidare respons, och det är svårt att visa förståelse för någon som inte vill prata eller förklara.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-23 20:25:17 följande:
    Nej. Hon har sagt att hon inte vet varför hon inte har lust. Då måste han ju fråga om hon vill få tillbaka lusten och vad hon tycker att de ska göra.

Att vara lyhörd är ju bra, frågan är vad han menar med det? Hon vet ju inte.

Tappade själv lusten en period och jag visste inte varför. Hade min man förväntat sig att jag skulle berätta vad som var fel hade det inte gått. För jag visste inte. Jag vet fortfarande inte. Min man visade ändå jättemycket förståelse och kärlek.

Det berodde inte på utebliven attraktion och jag ville inte ha sex med andra.
    Du har fortfarande inte förstått skillnaden på att ha en svacka under en kort period och att aldrig eller mycket sällan vilja ha sex under en lång tid. Som sagt är det knappast någon som lämnar ett samboförhållande för att sexet uteblivit i två månader om man dessförinnan haft ett regelbundet och någorlunda bra sexliv.
  • Anonym (Anonym)
    Plupp73 skrev 2021-12-24 19:42:43 följande:

Jag upplever som kvinna att problemet är skitsvårt att komma runt. I ett tidigare förhållande tappade jag sexlusten, och kom aldrig ur problemet med min exman. Det handlade inte om att vi hade dålig sex (för det var ett rätt bra sexliv annars) eller att jag inte fick orgasm (det fick jag varje gång), utan om att jag inte tände på honom. Jag ville inte ha honom nära helt enkelt.

När jag efter skilsmässan träffade en ny, så var sexlusten brinnande het igen!

Ett av problemen var att bristande lust inte var ett problem för mig, alltså drev jag inte på för att lösa problemet.

I mitt nuvarande förhållande hade jag blivit jätteledsen om jag blev tvungen att vara utan sex. Hade det varit pga sjukdom, cellgifter el dyl så hade jag givetvis bara accepterat det, men om någon bara backar bort från den delen av parlivet utan kommentar så tror jag att jag tillslut hade lämnat relationen.

Sex är viktigt för välmåendet för många av oss, kvinnor som män!

Tack för ditt insiktsfulla inlägg. Det visar att det tvärtom vad vissa hävdar inte alltid är så att den som saknar sexlust lider av prestationsångest eller gör sitt bästa för att  lösa problemet. Du har dessutom en sund inställning om att den som vill ha sex inte ska behöva foga sig och acceptera ett sexlöst förhållande bara för att den som inte har lust kan känna sig kränkt annars.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Men) skrev 2021-12-25 14:59:00 följande:
    Runka är väl samma sak som sex?
    Men suck, är du igång och tjatar om att runka igen trots att det förklarats för dig i tråd efter tråd att onani inte är samma sak som sexuellt samspel med en annan människa. Det är verkligen som att tala till en vägg.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Men) skrev 2021-12-25 16:28:29 följande:
    Ursäkta? Men vem är du? Vad är det för stor skillnad då tänker du?
    Sexuell intimitet med en annan människa kan man inte få genom onani. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Men) skrev 2021-12-25 17:14:40 följande:
    Är det ett behov menar du?
    Ja, i alla fall om man är i ett förhållande så brukar det ingå.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra