Inlägg från: Anonym (Teddy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teddy)

Skilda sovrum

Anonym (A) skrev 2021-10-19 14:30:21 följande:

Jag tycker att det är skönt. Vi lägger oss och kliver upp på olika tider, jag slipper bli störd både av det och att han rör sig på nätterna. I många år delade vi till och med täcke, för han tyckte att det skulle bli nåt slags mentalt avstånd mellan oss annars, så jag fick frysa om ryggen varje natt. Så otroligt skönt med eget täcke. Dessutom bråkar vi rätt ofta så jag slipper dela sovrum med en idiot de nätterna och kan slappna av istället. Win-win.

Jag vill inte göra mig rolig över det du skriver men...mentalt avstånd? På natten? Menar han att man på natten i sovande tillstånd har nån typ av mental närhet som kräver att man är fysiskt nära? Detta är sånt mentalt mumbojumbo för mig så jag hade inte kunnat låta bli att skratta åt honom.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (A) skrev 2021-10-19 17:11:51 följande:

Ingen fara. Jag vet inte exakt hur jag ska förklara det men typ som att man sover så "separat" med olika täcken, då sover man inte "tillsammans", om du förstår. För vi har absolut inte legat nära varandra heller! Utan liksom på varsin kant av sängen så långt täcket tillåter, och då blir jag kall om ryggen så klart. Så jag ville ha varsitt täcke. Det tog ca 7-8 år innan jag satte ner foten om det (jaja, jag vet... Vi har alla vår utveckling att följa).

Bra att du satte ner foten om det. Att hålla sig varm om natten är ju viktigare än någons needy behov av "mental närhet" under sömn. Har han överlevt nu då eller är han mentalt utsvulten?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (3 barnsfamiljen) skrev 2021-10-20 02:57:57 följande:

Jag hör till skaran som hade föredragit eget sovrum, men jag är lättväckt och har svårt att sova med någon annan. Att våra barn skulle komma in till oss på natten finns inte en chans, jag vägrar.

Men min hustru är kluven, hon vill sova bredvid mig och höra mina andetag.

Jag tror som många skrivit att det kan stärka relationen, man kan prutta när man vill, snörvla om man är sjuk och inte störa nån! Är bägge dessutom utvilade så blomstrar säkert sexlivet.

Tyvärr har vi inte plats för att ha varsitt sovrum.

Jag tycker ju faktiskt att din fru får ge sig här. Ditt behov av god sömn slår faktiskt hennes behov av att höra dina andetag. Jag ser att ni inte har något extra sovrum men ville bara skriva det endå:).
Svar på tråden Skilda sovrum