• Tue 19 Oct 2021 21:08
    16786 visningar
    10 svar
    10
    16786

    Håravfall trots lång tid efter förlossning

    Hej alla mammor där ute!

    Snälla, ni som varit i samma sits, dela gärna med er.

    Håller på bli tokig snart!

    Min dotter är 16 månader nu och jag har fortfarande rikligt med håravfall. Det började dock ca: 6 månader efter förlossningen medan det sägs att det börjar när man slutat amma eller efter 3-4 månader. Hårbotten syns tydligt på flera ställen och mängden hår per dag är nog garanterat till och med understruket MER än 100 hårstrån som sägs vara normalt per dag. När jag duschar, när jag borstar, när jag sätter upp/släpper ut håret, när jag ligger på kudden eller när jag gör INGENTING. Avloppet fylls med hår, i kylskåp och diskmaskin hittar man hår. Sängen, spjälsängen. Munnen, munnarna?. ÖVERALLT!

    Jag har blivit tokig och tappat tålamodet. Så pass att man vill raka av sig allt hår (vilket såklart jag aldrig skulle kunna göra). Men jag känner att det påverkar mig så pass mycket. Framförallt för bebisens skull. Har ALDRIG utsläppt, eller det blir väl en lögn med tanke på när man duschar eller borstar håret, men ni hänger med, oftast bara uppsatt. Jag är tvungen av flera anledningar.

    När började erat håravfall och hur länge pågick det? Gjorde ni något speciellt för att minska på det? Fungerar ?hårkoll? vitaminerna på riktigt? Att ha mössa eller sjal hela tiden är inte ett alternativ då jag redan har irriterad hårbotten som kliar och fäller hud (inte mjäll) SAMT att jag faktiskt har ont när man rör hårbotten.

    Tester är gjorda och enligt värdena finns ingen förklaring till avfallet. Kan stressen påverka såhär mycket? Jag menar, jag har varit stressad i åratal men aldrig tappat såhär mycket hår?! Och nej, jag överdriver inte. Man och mor reagerar mycket på detta också då det är hår vart man än tittar eller går.

    Snälla. Ge mig tips. Står inte ut längre! Och snälla, var gulliga! Mycket man redan vet och förstår men ös mig med egna erfarenheter och tips.

  • Svar på tråden Håravfall trots lång tid efter förlossning
  • Tue 19 Oct 2021 21:23
    #1

    Jag minns inte riktigt när håravfallet började. Hade så många andra bekymmer i början ( extrem sömnbrist tex) så jag förträngde det nog ett tag. Men det blev ett tydligt faktum till slut att jag tappat ca hälften av håret. Inte strövis utan tussvis! Jag klippte av ca 2 dm. och strax efter det efter drygt ett halvår efter förlossningen slutade jag tappa såna enorma mängder. Det började växa ut av sig självt. Och växte gjorde det! Nu är det märkligt nog tjockare än jag nånsin haft. Och lockigt blev det också. Inte hela håret utan de tussar som växte ut. Skrattande

    Jag vet inte hur det varit för andra för det är sällan nåt man pratar om. Det kanske är fullt normalt att det tar så där lång tid. Jag vet inte. Men jag tycker det låter lite som nåt annat med tanke på klådan och hårbotten. Kanske dags gå till en hudläkare istället? Fjällande hud låter som fiskfjällsjukan. Det kanske kan utlösas av en graviditet och ökad stress.

    Vitaminer tror jag extremt lite på. Det hår man redan har påverkas ju definitivt inte. Ständigt uppsatt hår nöter faktiskt också pga snodden. Jag vet att det tar emot att klippa, men fjösigt hår är ju ingen hit. Jag grät nästan när jag fick klippa av det, men det såg ju bättre ut än de tunna testarna.

  • Anonym (Ursul­a)
    Tue 19 Oct 2021 21:35
    #2

    Mitt håravfall började i graviditeterna. Hade kala fläckar på varje sida (runt tinningarna typ).

    Med minsta faller året fortfarande efter 2 år men det kan bero på att jag fortfarande kvällsammar (?).

    Mycket av håret började växa ca 1 år efter graviditeterna men jag har fortfarande lång ?stubb? som håller på att växa (jag har i övrigt långt hår och har alltid haft så jag vill gärna inte klippa av det för kort).

    Jag hoppas det återhämtar sig till slut.

    Jag testade silicea men jag upplevde ingen förändring (men så är mina värden också goda och då ska inte silicea eller andra liknande tillskott ha effekt).

    Jag har funderat på att köpa hårbottenmassagegrej för att stimulera blodflödet men jag har ingen aning om det hjälper (dessutom nog inget för sig som har ont vid beröring).

    Det var kanske inte mycket till hjälp men en sammanfattning av min erfarenhet som du efterfrågade?

    Min yngsta vaknar ibland och klagar på hår i munnen? Här är det också överallt. Till och med i barnens sängar?

  • Thu 21 Oct 2021 12:20
    #3
    Jag är bara jag skrev 2021-10-19 21:23:18 följande:

    Jag minns inte riktigt när håravfallet började. Hade så många andra bekymmer i början ( extrem sömnbrist tex) så jag förträngde det nog ett tag. Men det blev ett tydligt faktum till slut att jag tappat ca hälften av håret. Inte strövis utan tussvis! Jag klippte av ca 2 dm. och strax efter det efter drygt ett halvår efter förlossningen slutade jag tappa såna enorma mängder. Det började växa ut av sig självt. Och växte gjorde det! Nu är det märkligt nog tjockare än jag nånsin haft. Och lockigt blev det också. Inte hela håret utan de tussar som växte ut. 

    Jag vet inte hur det varit för andra för det är sällan nåt man pratar om. Det kanske är fullt normalt att det tar så där lång tid. Jag vet inte. Men jag tycker det låter lite som nåt annat med tanke på klådan och hårbotten. Kanske dags gå till en hudläkare istället? Fjällande hud låter som fiskfjällsjukan. Det kanske kan utlösas av en graviditet och ökad stress.

    Vitaminer tror jag extremt lite på. Det hår man redan har påverkas ju definitivt inte. Ständigt uppsatt hår nöter faktiskt också pga snodden. Jag vet att det tar emot att klippa, men fjösigt hår är ju ingen hit. Jag grät nästan när jag fick klippa av det, men det såg ju bättre ut än de tunna testarna.


    Klådan har jag haft innan graviditet. Det kliar inte jämnt och ständigt eller varenda dag. Mer utav perioder. Smärtan eller att det kan göra ont att trycka med en nagel eller dra i håret löst har väl också funnits innan. Men det har nog blivit lite sämre, ja visst. Brukar ha fett hår också. Håravfallet i denna grad är ju så klart efter förlossningen. Tror du missförstod mig, klippa vågar jag göra, det är inte finare med långt hår om det inte är fräscht som du också nämner där ?? Har alltid tagit emot för mig att klippa mitt hår då det har varit långt och fint. Däremot nu när jag hade så långt till svanken, till och med, så klippte jag mig till axlarna utan att tänka för att ?förnya? och dessutom rensa på det slitna sedan långt innan med färgning samt irritationen av håravfallet liksom. Fungerar på klippa page nu men det hjälper inte håravfallet ändå ??????????? Klippt flera gånger efter förlossningen men ändå faller det. Och du gjorde mig lättad över att inte behöva känna ?det hade blivit bättre om jag förmodligen använde de där vitaminerna jag köpte men som jag aldrig lyckades ta?.

    Jag är inte kal så pass att huden syns helt bar men mycket ojämnt och hårbotten som definitivt syns genom håret gör det! Men intressant fundering om fiskfjällsjukan!

    Ska faktiskt uppsöka hudläkare som du tipsa om! Tack för intresset och att du delar med dig.
  • Thu 21 Oct 2021 12:27
    #4
    Anonym (Ursula) skrev 2021-10-19 21:35:16 följande:

    Mitt håravfall började i graviditeterna. Hade kala fläckar på varje sida (runt tinningarna typ).

    Med minsta faller året fortfarande efter 2 år men det kan bero på att jag fortfarande kvällsammar (?).

    Mycket av håret började växa ca 1 år efter graviditeterna men jag har fortfarande lång ?stubb? som håller på att växa (jag har i övrigt långt hår och har alltid haft så jag vill gärna inte klippa av det för kort).

    Jag hoppas det återhämtar sig till slut.

    Jag testade silicea men jag upplevde ingen förändring (men så är mina värden också goda och då ska inte silicea eller andra liknande tillskott ha effekt).

    Jag har funderat på att köpa hårbottenmassagegrej för att stimulera blodflödet men jag har ingen aning om det hjälper (dessutom nog inget för sig som har ont vid beröring).

    Det var kanske inte mycket till hjälp men en sammanfattning av min erfarenhet som du efterfrågade?

    Min yngsta vaknar ibland och klagar på hår i munnen? Här är det också överallt. Till och med i barnens sängar?


    Ska titta på hårbottenmassagegrej ??

    Ja, som tidigare skribent svara mig så nämnde hon också om att vitaminer inte hjälper om man inte har dåligt utav något. Det är ju logiskt iofs, men det har väl blivit en ?norm? att trycka i sig vitaminer för att hjälpa något som kanske inte egentligen behövs hjälpas?

    Ja, då är jag inte ensam iallafall! ???? Det händer ofta att min lilla stoppar händerna i munnen både på dagen och på natten när hon vaknar för att dra ut hår?. Känner mig hemsk!

    Tack för intresset och medkänslan ??
  • Thu 21 Oct 2021 12:28
    #5
    LilaNejlikan skrev 2021-10-19 21:08:47 följande:

    Hej alla mammor där ute!

    Snälla, ni som varit i samma sits, dela gärna med er.

    Håller på bli tokig snart!

    Min dotter är 16 månader nu och jag har fortfarande rikligt med håravfall. Det började dock ca: 6 månader efter förlossningen medan det sägs att det börjar när man slutat amma eller efter 3-4 månader. Hårbotten syns tydligt på flera ställen och mängden hår per dag är nog garanterat till och med understruket MER än 100 hårstrån som sägs vara normalt per dag. När jag duschar, när jag borstar, när jag sätter upp/släpper ut håret, när jag ligger på kudden eller när jag gör INGENTING. Avloppet fylls med hår, i kylskåp och diskmaskin hittar man hår. Sängen, spjälsängen. Munnen, munnarna?. ÖVERALLT!

    Jag har blivit tokig och tappat tålamodet. Så pass att man vill raka av sig allt hår (vilket såklart jag aldrig skulle kunna göra). Men jag känner att det påverkar mig så pass mycket. Framförallt för bebisens skull. Har ALDRIG utsläppt, eller det blir väl en lögn med tanke på när man duschar eller borstar håret, men ni hänger med, oftast bara uppsatt. Jag är tvungen av flera anledningar.

    När började erat håravfall och hur länge pågick det? Gjorde ni något speciellt för att minska på det? Fungerar ?hårkoll? vitaminerna på riktigt? Att ha mössa eller sjal hela tiden är inte ett alternativ då jag redan har irriterad hårbotten som kliar och fäller hud (inte mjäll) SAMT att jag faktiskt har ont när man rör hårbotten.

    Tester är gjorda och enligt värdena finns ingen förklaring till avfallet. Kan stressen påverka såhär mycket? Jag menar, jag har varit stressad i åratal men aldrig tappat såhär mycket hår?! Och nej, jag överdriver inte. Man och mor reagerar mycket på detta också då det är hår vart man än tittar eller går.

    Snälla. Ge mig tips. Står inte ut längre! Och snälla, var gulliga! Mycket man redan vet och förstår men ös mig med egna erfarenheter och tips.


    Jag tappade massor med hår efter min senaste graviditet, jag överdriver inte när jag säger att 2/3 av håret försvann. Lite har det säkert att göra med att jag inte tappade så mycket under själva graviditeten (hade ovanligt tjockt och friskt hår då). Det var först efter ungefär tre år som det stabiliserades, numera tappar jag kanske lite mer än normalt, men håret har börjat växa ut igen och återfått lite av sin glans och släthet.

    Jag tycker att kosttillskott för hår hjälpte, när jag började med det slutade jag tappa sådana mängder. Dessutom har jag tagit för vana att varje gång jag schamponerar håret, tar jag mig tid att massera hårbotten ordentligt.
  • Thu 21 Oct 2021 12:30
    #6
    Jag är bara jag skrev 2021-10-19 21:23:18 följande:

    Jag minns inte riktigt när håravfallet började. Hade så många andra bekymmer i början ( extrem sömnbrist tex) så jag förträngde det nog ett tag. Men det blev ett tydligt faktum till slut att jag tappat ca hälften av håret. Inte strövis utan tussvis! Jag klippte av ca 2 dm. och strax efter det efter drygt ett halvår efter förlossningen slutade jag tappa såna enorma mängder. Det började växa ut av sig självt. Och växte gjorde det! Nu är det märkligt nog tjockare än jag nånsin haft. Och lockigt blev det också. Inte hela håret utan de tussar som växte ut. 

    Jag vet inte hur det varit för andra för det är sällan nåt man pratar om. Det kanske är fullt normalt att det tar så där lång tid. Jag vet inte. Men jag tycker det låter lite som nåt annat med tanke på klådan och hårbotten. Kanske dags gå till en hudläkare istället? Fjällande hud låter som fiskfjällsjukan. Det kanske kan utlösas av en graviditet och ökad stress.

    Vitaminer tror jag extremt lite på. Det hår man redan har påverkas ju definitivt inte. Ständigt uppsatt hår nöter faktiskt också pga snodden. Jag vet att det tar emot att klippa, men fjösigt hår är ju ingen hit. Jag grät nästan när jag fick klippa av det, men det såg ju bättre ut än de tunna testarna.


    Förlåt för alla frågetecken som dyker upp där emellan. Det är emojis jag lägger till från min iPhone. Första gången jag använder familjeliv så hade ingen aning om att emojins blev till frågetecken.
  • Thu 21 Oct 2021 12:31
    #7
    Anonym (Ursula) skrev 2021-10-19 21:35:16 följande:

    Mitt håravfall började i graviditeterna. Hade kala fläckar på varje sida (runt tinningarna typ).

    Med minsta faller året fortfarande efter 2 år men det kan bero på att jag fortfarande kvällsammar (?).

    Mycket av håret började växa ca 1 år efter graviditeterna men jag har fortfarande lång ?stubb? som håller på att växa (jag har i övrigt långt hår och har alltid haft så jag vill gärna inte klippa av det för kort).

    Jag hoppas det återhämtar sig till slut.

    Jag testade silicea men jag upplevde ingen förändring (men så är mina värden också goda och då ska inte silicea eller andra liknande tillskott ha effekt).

    Jag har funderat på att köpa hårbottenmassagegrej för att stimulera blodflödet men jag har ingen aning om det hjälper (dessutom nog inget för sig som har ont vid beröring).

    Det var kanske inte mycket till hjälp men en sammanfattning av min erfarenhet som du efterfrågade?

    Min yngsta vaknar ibland och klagar på hår i munnen? Här är det också överallt. Till och med i barnens sängar?


    Förlåt för alla frågetecken som dyker upp där emellan. Det är emojis jag lägger till från min iPhone. Första gången jag använder familjeliv så hade ingen aning om att emojins blev till frågetecken.
  • Thu 21 Oct 2021 13:13
    #8

    Jag tror det där med hudläkare är en bra idé. Provat nopoo-metoden? Dvs inget schampo alls utan tex balsam eller annat. Ju mindre åverkan på håret och hårbotten desto bättre. Men är det nåt bakomliggande kanske det behövs medicin eller behandling.

  • Wed 27 Oct 2021 21:17
    #9
    Embla twopointoh skrev 2021-10-21 12:28:31 följande:

    Jag tappade massor med hår efter min senaste graviditet, jag överdriver inte när jag säger att 2/3 av håret försvann. Lite har det säkert att göra med att jag inte tappade så mycket under själva graviditeten (hade ovanligt tjockt och friskt hår då). Det var först efter ungefär tre år som det stabiliserades, numera tappar jag kanske lite mer än normalt, men håret har börjat växa ut igen och återfått lite av sin glans och släthet.

    Jag tycker att kosttillskott för hår hjälpte, när jag började med det slutade jag tappa sådana mängder. Dessutom har jag tagit för vana att varje gång jag schamponerar håret, tar jag mig tid att massera hårbotten ordentligt.


    Tack för att du delar med dig!

    Tre år? Det var en lång tid. Man tappar inte sådär rikligt med hår under graviditeten sa min frisör då hårsäckarna sluter sig pga hormoner. Efter förlossningen när graviditeten är över så öppnas tydligen säckarna upp igen som gör att man börjar fälla det hår man egentligen skulle ha fällt under de 9 månaderna. 100 hårstrån/dag i 9 månader. Något sådant berättade hon. Och det är ju INTE lite hår alltså?.. Så det är ju normalt. Men vad jag vet efter förlossningen eller bara inom några få månader. Mitt började sent och ökat mycket mer nu. Min dotter är 16 månader? Är enormt stressad och mycket andra saker i vårat liv just nu så det är inte så konstigt kanske. Men skulle vara skönt att få en bättre utredning då det bara blir värre och inte är densamma. Fiskfjällsjuka är det iaf inte. Kollade upp och sådär har jag verkligen inte :) Visste inte ens var det innan en annan person nämnde att det kanske kunde vara det, så jag kollade upp.

    Kanske ska börja med vitaminer igen och se om det blir bättre. När börja du se skillnad?
  • Wed 27 Oct 2021 21:21
    #10
    Jag är bara jag skrev 2021-10-21 13:13:58 följande:

    Jag tror det där med hudläkare är en bra idé. Provat nopoo-metoden? Dvs inget schampo alls utan tex balsam eller annat. Ju mindre åverkan på håret och hårbotten desto bättre. Men är det nåt bakomliggande kanske det behövs medicin eller behandling.


    Jag ska till hudläkaren också för att utesluta något med huden. Men fiskfjällsjuka är det INTE iallafall :) Jag har tidigare använt den metoden men många år sedan. Jag tvättar absolut inte heller håret lika ofta som innan. Det kan gå 1 vecka, kanske mer på senaste. Jag kammar och sätter upp och rensar på fallande hår. Ibland torrschampo. Just för att jag inte orkar med hela den här situationen, att tvätta håret gör allt bara jobbigare för mig. Har riktigt mycket stress i vardagen och allt krig med håret under tvätt gör det ju bara värre för mig. Är absolut inte van med att gå med otvättat hår. Det är inte likt mig som innan kunnat tvätta en eller varannan dag liksom.
Svar på tråden Håravfall trots lång tid efter förlossning