• Anonym (Drömbilder)

Smink på killar?

Verkar som att smink på killar åter blivit populärt. Min dotter och hennes kompisar fullkomligen dreglar över androgyna män och killar som har kajal och långt hår, vilket blev väldigt uppenbart när deras nya idoler Måneskin som vann mellon nu senast uppträdde på Idol.

När jag var i hennes ålder var sminkade killar något som var otroligt populärt och vanligt. De flesta kända band sminkade sig mer eller mindre och emokulturen var ganska stor världen över.
    Jag och mina vänner hade också tapetserat väggarna med allt fån Bowie, Duran Duran, Boy Gerorge, Marc Bolan mfl och det var helt klart något som eggade oss otroligt mycket och faktiskt fortfarande gör trots att jag närmar mig medelåldern.

Vad tycker ni andra om sminkade män?Sexigt/osexigt?

• Svar på tråden Smink på killar?
  • Anonym (Hmmm)

Är väl snarare motsatsen som är konstigt, att det varit så normalisera med "män" som går runt som ofixade, osminkade slashasar som prepubertala pojkar. Kvinnor är åtminstone naturligt vackra, men killar? Låt mig tvivla.

• Anonym (Drömbilder)
    Anonym (Androgynt är sexigt) skrev 2021-10-21 15:26:57 följande:

Jag har alltid tyckt att androgyna killar är sexiga. Jag är närmare 50 och var synthare när jag var ung, i de kretsarna var det vanligt att killar lekte med könsöverskridande klädsel, kroppsspråk och smink. Martin Gore med kajal och bar överkropp med BDSM-läderkoppel var mitt manliga ideal. Kjol på killar är vansinnigt sexigt, helst i kombination med en naturligt muskulös kropp.

Numera märker jag att killar kan sminka sig naturligt också, för att diskret förbättra sitt utseende på samma sätt som tjejer. Smink på killar behöver inte bara vara emo-svart kajal utan det kan vara osynlig snygg sminkning med foundation, lätt kajal och ögonskugga så man ser osminkad ut. Det finns en manlig YouTuber som lägger ut otroligt bra sminktutorials, jag lär mig massor av att titta på dem.

Åh så härligt att läsa. Martin Gore och hans stil var ju underbar. Jag älskade också allt sånt och rörde mig mycket i såna kretsar på 80-90-talet. Väldigt spännande att röra sig i det könsöverskridande. Ser en hel del sånt nu också i min dotters vänkrets. Killar som kan vara antingen eller och många tjejer som är pojkiga och känns väldigt fria i sin identitet. Väldigt positivt. Ser gärna fler sminkade män generellt för även män behöver ju förskönas och dölja mörka ringar och taskig hud osv:)
  • Anonym (Drömbilder)
    Anonym (Hmmm) skrev 2021-10-21 16:23:34 följande:

Är väl snarare motsatsen som är konstigt, att det varit så normalisera med "män" som går runt som ofixade, osminkade slashasar som prepubertala pojkar. Kvinnor är åtminstone naturligt vackra, men killar? Låt mig tvivla.

Ja det håller jag med om. Män har ju genom historien burit väldigt mycket smink och peruker, ibland mer än kvinnor. Män i vår kultur och tid är ovanligt befriade från kravet att se bra ut. Något jag tycker vi ska ändra på. Tänker ofta på hur bra vissa män hade kunnat se ut med lite styling och smink. Kanske kommer mer och mer?
  • Anonym (Drömbilder)
    Anonym (Syster) skrev 2021-10-21 15:24:03 följande:

Jag tycker det är snyggt, om det görs rätt så klart :) Precis som för tjejer kan ju killar se antingen jättehäftiga ut eller nerkladdade.

Absolut! Kan vara riktigt snyggt med smink på män precis som kvinnor. Önskar fler gjorde det:P
  • Anonym (52)

Fruktansvärt omanligt och fult. De enda som kommer undan med smink är dom i tv-rutan, men då är det ju diskret och dessutom i miniatyrformat. Skulle man se dom männen irl skulle de ju se sminkade ut.

Jag har aldrig känt en man som sminkat sig. Det gör man inte i min bekantskap. Ingen skulle ens komma på den befängda idén.

• Studentpappa
    Anonym (Hmmm) skrev 2021-10-21 16:23:34 följande:

Naturligt vackra? Är det därför tjejer inte ens vågar handla mjölk utan smink?
    Ride it like you stole it
  • AndreaBD

Mångfalt är bra, det vore ju tråkigt om alla såg likadana ut. Om det ser bra ut? Jo, på vissa. Typ David Bowie. Han hade ju också fina drag. Däremot Boy George.... nåja. Kajal är ofta en bra idé, på ganska många killar. Gillade inte utseendet på bandet Sweet, Slade eller Marc Bolan (70-/80-talet). 

Gillar indianer med krigsmålning. De ser dock kanske lite manliga ut än glamour rock folk. 

• AndreaBD
    Studentpappa skrev 2021-10-21 16:57:08 följande:
    Naturligt vackra? Är det därför tjejer inte ens vågar handla mjölk utan smink?
    Det gäller väl ändå en minoritet. 
  • Studentpappa
    AndreaBD skrev 2021-10-21 17:06:07 följande:

Det gäller väl ändå en minoritet. 

Som går utan smink ja det är nog en minoritet, överdrev kanske en aning men det är ju knappast vanligt att se tjejer 20-50 år naturliga i vardagen.

Är med dottern på träning nu i ett hus med mycket rörelse, inte många är utan smink eller rockar sin naturliga hårfärg.
  • Anonym (Androgynt är sexigt)
    Studentpappa skrev 2021-10-21 17:24:55 följande:

Som går utan smink ja det är nog en minoritet, överdrev kanske en aning men det är ju knappast vanligt att se tjejer 20-50 år naturliga i vardagen.

Är med dottern på träning nu i ett hus med mycket rörelse, inte många är utan smink eller rockar sin naturliga hårfärg.

Och tänk här sitter jag 49 år gammal helt osminkad hela dagen... Är jag så himla unik??
  • Studentpappa
    Anonym (Androgynt är sexigt) skrev 2021-10-21 17:38:10 följande:

Och tänk här sitter jag 49 år gammal helt osminkad hela dagen... Är jag så himla unik??

Om du inte sitter hemma hela dagarna så borde du veta svaret. Jämför det med andelen män som sminkar/färgar håret. Hur fula vi än är så står vi ju oftast för det
  • Anonym (Förr)

Förr i tonåren älskade jag emokillar och sminkade , men nuförtiden går jag tyvärr inte igång på det. Är snart 40.

• Anonym (Drömbilder)
    Anonym (52) skrev 2021-10-21 16:52:38 följande:

Fruktansvärt omanligt och fult. De enda som kommer undan med smink är dom i tv-rutan, men då är det ju diskret och dessutom i miniatyrformat. Skulle man se dom männen irl skulle de ju se sminkade ut.

Jag har aldrig känt en man som sminkat sig. Det gör man inte i min bekantskap. Ingen skulle ens komma på den befängda idén.

Vad synd om er då. Fyrkantigt värre får jag säga. Låter grått och otroligt ospännande...och befängt!
  • AndreaBD
    Studentpappa skrev 2021-10-21 17:24:55 följande:

Jag har aldrig smink i vardagen och knappt nån av mina kollegor heller. 
  • Anonym (Androgynt är sexigt)
    Studentpappa skrev 2021-10-21 17:40:04 följande:

Om du inte sitter hemma hela dagarna så borde du veta svaret. Jämför det med andelen män som sminkar/färgar håret. Hur fula vi än är så står vi ju oftast för det

Jag träffar mycket människor varje dag eftersom som jag jobbar i en lunchrestaurang med ca 200 gäster varje dag. De allra flesta har diskret sminkning, ett fåtal har full krigsmålning och väldigt många tjejer är helt osminkade eller har bara en liten gnutta mascara. Knappast något som förändrar utseendet så revolutionerande.

För övrigt är det många killar som färgar håret och fler än du tror som sminkar sig, men diskret och snyggt så det inte syns ;)
  • Anonym (Frun)
    Anonym (Androgynt är sexigt) skrev 2021-10-21 17:38:10 följande:
    Här är en till!
  • Anonym (52)
    Anonym (Drömbilder) skrev 2021-10-21 17:52:56 följande:
    Vad synd om er då. Fyrkantigt värre får jag säga. Låter grått och otroligt ospännande...och befängt!
    Synd om? Inte ett jota. Inte befängt heller. Befängt är det att inte vilja se ut som en äkta man. Äkta män är osminkade. De går inte heller i kjol, pumps, uppsatt hår, rosablommiga tröjor och en massa annat. Det kanske de gör i din absurda bekantskap, men inte bland normalt folk. Att artister ser ut som dårfinkar med smink och allt beror just på att de är artister och måste utmärka sig. 
  • Anonym (Falabella)
    Studentpappa skrev 2021-10-21 17:40:04 följande:
    Också helt osminkad på jobbet idag. Fattar inte vad du svamlar om.
  • Anonym (Drömbilder)
    Anonym (52) skrev 2021-10-21 18:47:44 följande:
    Synd om? Inte ett jota. Inte befängt heller. Befängt är det att inte vilja se ut som en äkta man. Äkta män är osminkade. De går inte heller i kjol, pumps, uppsatt hår, rosablommiga tröjor och en massa annat. Det kanske de gör i din absurda bekantskap, men inte bland normalt folk. Att artister ser ut som dårfinkar med smink och allt beror just på att de är artister och måste utmärka sig. 
    Skrattar åt din trånga världsbild tur våra världar aldrig kommer att korsas.

Puss på dig!Flört
Svar på tråden Smink på killar?