Inlägg från: Anonym (Jag med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag med)

Tvångstankar 7 åring

Hade liknade som barn. Känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Min mamma tog mig till BUP. Samt sa ofta saker som lättade min ångest. Det var väldigt jobbigt att må så som barn, man vet inte själv varför eller hur man ska hantera tankarna och känslorna. Skulle rekommendera bup! Jag själv kom ifrån de värsta tankarna, men att få bekräftelse över om ens tankar är "rätt eller fel" hängde kvar ett tag. Det är ju rätt svårt som litet barn att själv jobba på och bli självständig i.

• Anonym (Jag med)
    Anonym (Avdramatisera) skrev 2021-10-21 23:21:41 följande:

Intressant. Jag hade fått mer ångest av att gå till BUP än att bara prata med mina föräldrar eftersom jag tyckte det generellt var otroligt jobbigt när jag fick känslan som liten om någon tyckte något var konstigt.

(Vet att alla barn i skolan tex fick en tid med en person som skulle kolla hur man skrev bokstäver och hon tyckte jag skrev bokstaven f fel, började nerifrån istället för uppifrån. Hade mkt känslor kring det sen att en okänd vuxen tyckte något var avvikande...)

Nu är detta minst 30 år sedan för min del. Ang bup var det inget långvarigt. Men tror min mamma fick lite hjälpmedel hur hon kunde bemöta mig. Så i det stora hela var det mest min mamma och jag som jobbade på det tillsammans.

Förstår helt vad du menar. Kanske BUP inte är rätt för ett barn att delta i utan snarare föräldern att få stöd och hjälpmedel i hur man kan hantera och bemöta situationen.

Menar med BUP att dom som familj kanske behöver professionell hjälp, utan att barnen känner sig i centrum.
  • Anonym (Jag med)
    KittyK80 skrev 2021-10-21 23:36:45 följande:

Blir så glad att höra att det hjälpte dig. Hade verkligen önskat den hjälpen själv.

<3 tack.

Kan erkänna att det var inget som försvann över en natt. Hade mycket kvar i tonåren. Även periodvis som ung vuxen. Men ju äldre jag blev desto mer självständig försökte jag vara i mina tankar. Men har alltid haft någon typ av ångest problematik med mig genom livet.
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Ylo) skrev 2021-10-23 20:29:11 följande:

Som fullkomlig amatör hade jag svarat din dotter så här: Det är helt ok att såna tankar kommer. Man kan tänka dem och sen släppa dem och gå vidare. Man kan få jättekonstiga tankar i huvudet och de behöver inte alls betyda att man tycker så. Och att man tänker en viss tanke betyder inte att just det händer i verkligheten. Man kan tänka superkonstiga saker utan att någon påverkas av det. (Jag tänker jätteofta att jag ska glömma viktiga saker, men gör det ytterst sällan.)

Fråga henne vad hon tror skulle hända om hon inte berättade om sina tankar för dig. Säg att hon får berätta för dig, men att hon inte måste.

Och ge mycket kärlek och säg att hennes tankar inte gör att du älskar henne mindre.

Så hade jag sagt/gjort. Men ring Barn- ungdomshälsan.

Tumme upp på detta inlägg!!
Svar på tråden Tvångstankar 7 åring