• lisaek­lund
    Fri 22 Oct 2021 09:36
    1902 visningar
    7 svar
    7
    1902

    Ångest

    Jag får ångest av alla jobb jag får. Kan inte sova kvällen innan, om jag väl somnar sover jag oroligt och vaknar flera gånger under natten. Har en stark ångest genom hela kroppen, ont i bröstet och kan i vissa lägen få en panik känsla att jag måste fly.

    Ibland kan jag bita ihop och gå iväg men Ibland tar det bara stopp. Har även panikattacker Ibland.

    Känns som att ingenting hjälper. Har träffat många läkare och varit sjukskriven i perioder men mår alltid lika dant.

    Vill inget hellre än att bara känna mig normal, jobba och tjäna egna pengar. Ibland kan jag tänka att vad gör jag här när jag inte ens kan jobba vilket är det man ska göra!

    Om det finns någon som upplever samma hur gick ni tillväga? Orkar inte att ha det såhär längre och Känns som jag provat allt..

  • Svar på tråden Ångest
  • Anonym (S)
    Fri 22 Oct 2021 09:50
    #1

    Finns inget måste, men för att få mat på bordet har man inte mycket till val annat än att jobba. Du kanske är i fel bransch...?

  • lisaek­lund
    Fri 22 Oct 2021 10:09
    #2

    Och det tror du inte att jag redan vet om?? Som sagt ibland undrar jag vad man ens gör här när man inte klarar av att jobba men ska göra det/behöver göra det.

  • Anonym (S)
    Fri 22 Oct 2021 10:21
    #3
    lisaeklund skrev 2021-10-22 10:09:33 följande:

    Och det tror du inte att jag redan vet om?? Som sagt ibland undrar jag vad man ens gör här när man inte klarar av att jobba men ska göra det/behöver göra det.


    Med den där attityden gör du det inte lättare för dig själv. Ursäkta så jävla mycket att man försöker hjälpa till.
  • Anonym (terap­i)
    Fri 22 Oct 2021 10:30
    #4

    Vad för slags terapi har du provat? Kanske du behöver en annan terapeut (personkemi är viktigt) eller annan metod? 

    Jag bara förutsätter att du har gått i terapi för det är väl det första man gör om man har så stora problem med ångest. 

    Fråga två från mig är vad ni har kommit fram till i terapin, vad beror ångesten på och vad har du fått för verktyg att hantera den. Det är som jag brukar skriva i olika trådar normalt att ha ångest och det är inte farligt och det värsta man kan göra är att ge efter för den då det begränsar ens bekvämlighetszon allt mer över tid. 

    Sen ett tips - när det gäller psykisk ohälsa så måste man göra allt jobb för att bli bättre själv. Man kan få hjälp av en terapeut, men själva jobbet måste man ta sig igenom själv och det är grymt tufft, arbetssamt och tar lång tid. Förbättringar kommer gradvis så man knappt märker dem själv oftast. 

    Jag tycker att många verkar bortse från detta idag när de skriver om psykisk ohälsa. Det behöver bli tydligt för alla och ju fortare man upptäcker det, desto snabbare kan man fungera mer normalt. 

  • lisaek­lund
    Fri 22 Oct 2021 11:45
    #5

    Jag har gått hos en psykolog utan någon inriktning utan bara allmänt prata av sig med någon.

    Ja, det är grymt tufft och man behöver väl egentligen bara ta sig igenom det, sakta men säkert även om hela kroppen skriker nej!

    Har väl mina aningar om vart ångesten kommer ifrån, men ibland känns det svårt och veta i vilken ände man ska börja i.

  • Anonym (Kansk­e borde du slippa jobba?­)
    Fri 22 Oct 2021 12:37
    #6

    Du hade nog mått bäst om du fick slippa jobba, men det får du förmodligen inte. Vilken av dina arbetsplatser/arbeten gav dig minst ångest? Det är nog till en sådan arbetsplats du bör försöka söka dig till. Ångesten kommer du inte ifrån, men lätt ångest är ju...lättare än svår ångest.

  • Anonym (Libbs­ticka)
    Fri 22 Oct 2021 15:43
    #7

    Senaste gången någon under 30 här klagade över ångest så blev det radikalt mycket bättre efter att hen slutade med att dricka 5 Red Bull om dagen...

    Har du koll på sånt man bör undvika om man har ångest, äter du vettig kost och har du läst om hur man jobbar med sömnrutiner och sömnhygien?

    Jag är 30 år in i yrkeslivet och har också ångest lite nu och då. Typ varje vecka. Massiv ångest inför vissa kundmöten t.ex. Eller när en maskin får problem, det kostar tiotusentals kronor per timme och man knappt vet vad man ska säga för att lösningen inte är helt enkel att skaka fram.

    Men oavsett hur jag mår så måste jag hålla rutiner, röra på kroppen, minska eller ta bort koffeinet i stressperioder och fixa tid för att bara sitta på soffan och andas. 
    Det kan gå ut över städningen, mitt sociala liv eller vissa dagar att jag inte ens orkar duscha, men då får det vara så. 

    Ställ kraven på dig själv efter där du är. Hitta en miljö som funkar (eller som du ser rimligen borde funka, alltså att inte alla som jobbar på stället mår lika illa som du själv).

Svar på tråden Ångest